באדמה בסביבות הכורים בפוקושימה התגלה פלוטוניום

(עדכון) סגן נשיא חברת החשמל של טוקיו: "לא אמורה להיות לכך כל השפעה על בריאות האדם" ■ האם האסון היה ניתן למניעה? הנהלת פוקושימה הוזהרה מהשלכות צונאמי

חברת החשמל של טוקיו דיווחה הערב (ב') כי בדגימות האדמה שנלקחו מסביבת הכורים הגרעיניים הפגועים בפוקושימה, נמצא כבר בשבוע שעבר פלוטוניום. נוכחות של פלוטוניום מחוץ לכור משמעותה היא כי לפחות מאחת מליבות ששת הכורים ישנה דליפה. החברה אינה יכולה לקבוע באיזה מליבות הכורים דולף הפלוטוניום. סגן נשיא החברה התייחס לעניין ואמר "לא אמורה להיות לכך כל השפעה על בריאות האדם".

פלוטוניום הינו תוצר לוואי של ראקציה אטומית, אשר היוותה חלק בתהליך עירבוב הדלק בכור מספר 3. במידה ונושמים או בולעים פלוטוניום הוא עלול לפגוע באדם באופן משמעותי, אך חשיפה חיצונית אליו נחשבת למסוכנת במידה קטנה. כך על פי הסבריה של הסוכנות להגנה סביבתית בארה"ב.

שלושה איזוטופים של פלוטוניום, PU-238,239,240 נמצאו ב-5 נקודות שונות באדמה שבסביבות הכורים בפוקושימה שמהם נלקחו דגימות ב-21-22 במארס, כך דיווחה חברת החשמל של טוקיו. לשלושת האיזוטופים הנ"ל ישנו טווח מחצית חיים ארוך במיוחד, כאשר לפלוטוניום 239 ייקח 24 אלף שנה על מנת שיאבד מחצית מעוצמת הקרינה הרדיואקטיבית ממנו. אורך מחצית החיים של פלוטוניום 238 הוא 87 שנה ושל פלוטוניום 240 יותר מ-6,500 שנה.

יו"ר ה-IAEA, סוכנות האנרגיה העולמית, אמר היום בוינה כי ישנם "סימנים מעורבים" אשר מגיעים מכוחות החירום העוסקים בניסיונות לתיקון הכורים והוסיף, "המצב מוסיף להיות רציני ביותר".

רמות קרינה הנחשבות כמסכנות חיי אדם נרשמו מחוץ לבנייני הכורים בפוקושימה לראשונה, מה שמסבך את הניסיונות להתגבר על האסון הגרעיני החמור ביותר מאז צ'רנוביל בשנת 1986.

האם ניתן היה למנוע את האסון?

הרשויות ביפן שאחראיות לכור בפוקושימה וההנהלת ההמתקן הוזהרו לפני כשנתיים כי פגיעה של גל צונאמי תפגע באופן קשה בהגנת הכורים. כך עולה מנתונים שפירסם היום (ב') משרד המסחר היפני. כמו כן, צויין כי מהנדסי Tokyo Electric Power , המפעילה את המתקן הגרעיני, לא הפיקו לקחים מהצונאמי שפגע באינדונזיה ב-2004.

חוסר ההתייחסות לסיכון גרמו לדליפת קרינה רדיואקטיבית שהביאה לפינוי 200 אלף תושבים מבתיהם ופגיעה גם במי השתיה ביפן. "המערכת היפנית לא העריכה נכון את האיום של רעידות אדמה וצונאמי", אמר פייאר זלסקי, לשעבר חבר בוועדה לאנרגיה אטומית בצרפת. "הם ממש לא לקחו את האזהרות מספיק ברצינות ולא פעלו מספיק מהר".

דובר Tokyo Electric Power, יושימי היטוסוגי, אמר כי ההגנה שהייתה במפעל נגד צונאמי יצאה מנקודת ההנחה שהחוף בקרבת המתקן לא נוטה לגלים גבוהים יותר מ-5.5 מטרים.

הקרינה נודדת: גשם עם חלקיקים רדיואקטיביים בארה"ב

אסון הצונאמי ורעידת האדמה ביפן ממשיך לגרום לנזקים אקולוגיים חמורים - גם מחוץ ליפן. בעקבות האסון והפיצוץ בכור הגרעיני בפוקושימה, נמצאו חלקיקים רדיואקטיביים בגשם שירד בימים האחרונים בארה"ב.

גורמי הגנת הסביבה בארה"ב דיווחו כבר אתמול כי נמדדה קרינה מעטה בלאס-וגאס שבמערב המדינה, אך התברר שלא רק בווגאס עלה שיעור הקרינה, אלא גם בוושינגטון ובפנסילבניה. עם זאת, מדגישים בארה"ב כי אין סכנה שהקרינה תזיק למי השתייה במדינה, והתושבים לא צריכים לנקוט באמצעי זהירות כזה או אחר.

"אין סיבה להיות מודאגים נכון לעכשיו, וכנראה שגם לא בעתיד, אבל אנחנו צריכים לעקוב אחרי הממצאים", סיכם ג'ון אורבך, האחראי על שירותי הבריאות במסצ'וסטס.