סימן שאלה

טלוויזיה נכונה סוגרת את הצופה מאחורי חומות ולא מאפשרת לו מגע עם ערוצים אחרים

"סימני שאלה", יום ב' 22:00, ערוץ 2 רשת

הנה עוד סדרת דרמה שלא הצלחתי לעקוב אחרי מספיק פרקים שלה, וחבל. חבל מפני שלמרות שבפרק הראשון שלה, קבלתי על כך שלטעמי היא מתפצלת ליותר מדי עלילות משנה, עדיין מדובר בסדרה מושקעת על נושא שהוא כשלעצמו מרתק: המעבר של אדם דתי מסביבה חברתית תומכת אל עולם חדש וזר.

כאשר מי שנשלט על-ידי סדר יום קבוע - מהרגע שבו הוא פוקח את עיניו ומודה לבורא שהשיב נשמה לאפו, ועד לרגע שבו הוא עולה על יצועו - עובר טלטלה כה עזה, הדרמה כמעט נכתבת מאליה, וכאשר מלהקים סביב אפיזודות שונות שחקנים טובים, מתקבל בדיוק מה שהרגולטור אוהב לכנות "סוגה עילית".

הבעיה היא שסדרות מהז'אנר הגבוה הזה, יכולות להתקיים רק בצמוד לתוכניות ש"מוכרחים לראות", ה"מאסט סי טי.וי", ו"360" שחוצצת בין מהדורת החדשות המרכזית לסדרת הדרמה הזאת, אינה כן שיגור חזק דיו כדי לשמור על הצופים.

נכון שלרשת אין תוכנית כמו "האח הגדול", שאיפשרה אפילו לסדרה קשה כמו "פלפלים צהובים" להתנחל בלבבות, אבל ברגע שנתת לצופים "להתפזר", קשה מאוד לכנס אותם שוב: אחד הלך ל"הישרדות", שני עבר לערוץ ה"קומדי", אחר החל לצפות במשדר ספורט - אל תצפו מהם לחזור בזמן.

הנה כי כן, בכל זאת הצליחה "סימני שאלה" להפוך למשל על החברה שעזבו גיבוריה: גם טלוויזיה נכונה בנויה על סגירת הצופה הנאמן מאחורי חומות שלא יאפשרו לו מגע רחב מדי עם ערוצים אחרים, אחרת הוא עלול להתחיל לחשוב באופן עצמאי, וכבר למדנו שמהרפתקאות שכאלה לא יוצא שום דבר טוב.

לחסל את היטלר

"ואלקירי", יום ב' 22:00, "הוט גולד"

הסרט הזה משודר כאן בדרך-כלל בערבי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אבל האמת היא שאין לו כל קשר ליום העצוב ההוא. קל להבין מדוע קמה קבוצה של קושרים מתוך הוורמאכט לחסל את אדולף היטלר, כאשר הבינו שהאובססיות שלו עוד יביאו את הקץ על גרמניה, מאתגר יותר להבין מדוע תמכו בו מלכתחילה.

גם מי שלא היו נאצים נלהבים, ראו בו מגן הסדר הישן, מי שיחצוץ בין האליטות - האצילים, הצבא והתעשייה לבין הסכנה המהפכנית של הקומוניזם והאנרכיה. נכון שרבים מהקושרים הסתייגו גם מהזוועות שביצעו הנאצים ביהודים, אבל מי שסבור שגורל היהודים עמד לנגד עיניהם, טועה.

הסרט הזה טוב מאחר שהוא מצליח לייצר מתח בתסריט שסופו ידוע מראש: גם הפעם (כמו בניסיון התנקשות קודם שהיה יכול באמת לשנות את מהלך ההיסטוריה) שיחק להיטלר מזלו. חלק מהקושרים הוצאו להורג, תומכים אחרים שלהם, כמו "שועל המדבר" המעוטר, רומל - קיבלו את ההזדמנות ליטול את חייהם במו ידיהם. הוליווד, באיחור אופנתי, עשתה על זה סרט, לטום קרוז ניתנה כאן הזדמנות להראות שהוא קודם כל, שחקן מרשים, אפילו כאשר הוא נמצא על אותו הסט עם ענק כמו קנת בראנה.