אושר בוועדת הכלכלה: איסור סלקציה בכניסה למועדונים

מדובר בהצעת החוק של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ושלמה מולה ■ נציגי המשטרה והמשרד לבטחון פנים שללו את טענות בעלי המועדונים כי איסור סלקציה יפגע בביטחון במקומות הבילוי

הצעת החוק של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ושלמה מולה לאיסור סלקציה בכניסה למועדונים, אשר גובשה בידי האגודה לזכויות האזרח, התקבלה היום (ב') פה-אחד בקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכלכלה, אחרי שבעלי המועדונים ניהלו נגדה קמפיין מתמשך בסיוע לוביסטים.

כידוע, בכניסה למועדונים לא נהוג לומר לבאים כי הכניסה נמנעת מהם, אלא המאבטחים נוהגים להורות להם "לחכות בצד" מסיבות שונות, עד שהבאים מתייאשים ועוזבים את המקום.

יצוין כי נציגי המשטרה והמשרד לבטחון פנים שללו בתוקף את טענות בעלי המועדונים כאילו איסור סלקציה יפגע בביטחון במועדונים, והבהירו כי אין קשר בין שיקולי ביטחון ובין סלקציה.

התיקון לחוק קובע כי גם קביעת תנאים שאינם רלוונטיים היא אפליה אסורה, וגם עיכוב בהכנסת מבקר למועדון (ולא רק מניעת כניסתו לחלוטין). כדי להקל על מבקרים שנפגעו מאפליה ומעוניינים לתבוע את הצד המפלה, נטל ההוכחה להוכחת אי-האפליה עובר לנתבע - בשונה מהמצב כיום בו מי שהופלה הוא שצריך להוכיח זאת.

התמיכה בחוק הושגה גם בזכות פעילותם הנמרצת של מוטי וודג'ה ואריה שוורץ, שני חברים, רואי חשבון במקצועם, אחד מהם ממוצא אתיופי, אשר נרתמו למאבק אחרי שבאו יחד למועדון ה"גלינה", שם נאסרה הכניסה על מוטי שעה שאריה הורשה להיכנס.

ח"כ יחימוביץ' אמרה בעקבות אישור הצעת החוק כי "התופעה הגזענית של סלקציה בפתח מקומות בידור, אשר בסופה נותרים כהי עור בחוץ ובהירי עור נכנסים בקלות פנימה - היא לא תופעה שמדינה דמוקרטית ושוויונית יכולה לאפשר, והחוק הזה בא למגרה. ההתגייסות הנחושה של מוטי ושל אריה, שחוו על בשרם את הגזענות הזאת - השפיעה על השרים והביאה לתמיכה המבורכת בחוק".

ח"כ מולה מסר: "אני מברך על אישור הצעת חוק חשובה זאת. יש לשים קץ לתופעת הסלקציה הפסולה במועדונים ובמקומות בילוי ולפגיעה ולהשפלה הקשה של הבאים לבלות במועדונים. יש להיאבק בתופעה פסולה המוכרת, לפיה מבלים שאינם 'עוברים סלקציה' נדרשים להמתין בחוץ, בשעה שמבלים אחרים שהגיעו איתם או אחריהם נכנסים לפניהם".