הטלוויזיה הרב-ערוצית השקיעה 320 מיליון שקל בהפקות מקור

כך עולה מ‎דוח מועצת הכבלים והלוויין ל-2009 ■ המועצה הטילה ב-2009 קנסות בגובה מיליון שקל על פלטפורמות הטלוויזיה הרב-ערוצית ■ הוט ו-yes עמדו ברוב חובות ההשקעה

בשנת 2009 השקיעה הטלוויזיה הרב-ערוצית כ-320.7 מיליון שקל בהפקות מקור ישראליות - כך עולה מדוח מועצת הכבלים והלוויין לשנה זו שפורסם היום (ג').

מדובר בלמעלה מ-4,868 שעות הפקה בהן צפו מנויי yes והוט. חברת הכבלים השקיעה כ-154 מיליון שקל, מתוכם 94.6 מיליון שקל (61%) בדרמה ובתעודה. חברת הלוויין השקיעה כ-101 מיליון שקל בהפקות מקור, שהם 8.5% מהכנסותיה ב-2008. מתוכם 76.4 מיליון שקל (75%) בדרמה ותעודה.

עוד עולה מהדוח כי מועצת הכבלים והלוויין הטילה ב-2009 עיצומים בגובה מיליון שקל על פלטפורמות הטלוויזיה הרב-ערוצית ב-9 מקרים שונים. עיקרן של ההפרות היו בתחום התוכן השיווקי ואי-סדרים בפרסום, האסור בטלוויזיה הרב-ערוצית. להוט נקבעו בשנה זו 8 הפרות, והוטלו עליה 2 עיצומים כספיים; ול-yes נקבעו בשנה זו 5 הפרות, והוטלו עליה 4 עיצומים.

לא משקיעים בגיל הרך

מועצת הכבלים טוענת כי yes לא עמדה בחובת ההשקעה בערוצים שאינם שלה ב-2009 והשקיעה בהם סכום הנמוך ב-49% מהחובה שלה, כלומר חוסר של כ-23 מיליון שקל.

כמו כן, yes לא עמדה בחובת ההשקעה הכללית בהפקות לגיל הרך, לילדים ולנוער והשקיעה סכום הנמוך ב-16% מהחובה המוטלת עליה.

עם זאת, yes עמדה ברוב חובותיה ואף השקיעה סכום גבוה מהנדרש ממנה. בחובת ההשקעה בערוצי הבסיס השקיעה yes כ-93.4 מיליון שקל, מתוכם הכירה המועצה רק ב-71.8 מיליון שקל.

2009 הייתה השנה השביעית ברציפות בה עמדה הוט ברוב רובן של חובות ההשקעה, פרט לאי-עמידה בהשקעה בערוצים לגיל הרך (22% פחות מהנדרש), ואף ביצעה השקעות כנגד חובות שנצברו עד ל-2008. מתוך סך ההשקעה הכולל בהפקות מקור, השקיעה הוט בערוצי הבסיס 115.9 מיליון שקל - סכום הגבוה ב-47% מחובתה.

עם זאת, הוט היא גם אלופות התלונות. בשנת 2009 התקבלו במועצה 2,500 פניות ציבור, כאשר למעלה ממחצית מהן (52%) הופנו לחברת הכבלים. שיעור הפניות ביחס לחברת yes עמד על כ-20%.

40% מכלל הפניות עסקו בנושאי כספים. ב-51% מהמקרים בהן התערבה המועצה והכסף הושב למתלוננים. כ-6% מכלל הפניות עסקו בזליגת תכנים מערוצים פתוחים לערוצים בתשלום.

ערוץ 24 מצטיין, ערוץ 9 פחות

מבין הערוצים הייעודיים, ערוץ 24 הוא הערוץ המצטיין. לפי הדוח, הערוץ מבית מימד וקשת עמד ב-2009 בכל חובותיו, צמצם חובות ואף השקיע בהפקות תעודה סכום הגבוה ב-175% מחובתו.

לעומתו, ערוץ 9 דובר הרוסית לא עמד במחויבויותיו בתחום ההשקעה הכללית בהפקות מקור ובחובת ההשקעה בדרמה ותעודה (סוגות מורכבות). הערוץ לא עמד בחובתו לשדר 1,456 שעות הפקה מקומית בשנה ושידר הפקות מקומיות בהיקף הנמוך ב-231 שעות מהחובה המוטלת עליו.

ערוץ הכנסת, 99, עמד במרבית חובותיו, ועם זאת, לא עמד בחובת שידור תוכניות ושעות שידור ראשוני וחובת שידור תוכניות רכש.

יו"ר המועצה, ניצן חן, אמר כי "המועצה שמה לעצמה כמטרה להקל את הרגולציה בכל מקום בו היא אינה נחוצה, אך בה בעת פועלת לחזקה במקרים בהם היא משוכנעת כי זוהי הדרך היחידה להגשים את המטרות והעקרונות עליהן היא מופקדת: שמירה על גיוון, פלורליזם על המסך והגנה על זכויות הצופים".

תגובות

מהוט נמסר בתגובה: "אנו גאים להמשיך להוביל ולפרוץ דרך בתחום הפקות המקור ולהמשיך במסורת של עמידה במחויבויות ההשקעה".‏

מ-yes נמסר בתגובה: "חברת yes שמחה וגאה כי היא הפיקה מגוון רחב של תכנים עם מספר רב של יוצרים, כותבים ושחקנים במובן העמוק ביותר של המילה פלורליזם, ולא הפקידה אותו רק בידי מספר חברות מצומצם. לקוחות yes נהנו וימשיכו ליהנות ממסך עשיר, ומגוון של הפקות מקור. yes מציעה פלורליזם אמיתי, וכל הסוגיה עצמה עדיין נמצאת בדיון מול המועצה, לרבות היבטיה המשפטיים".

ממשרד יחסי הציבור של ערוץ 9, דני לוי תקשורת, נמסר בתגובה כי "ערוץ 9 השקיע ב-2010 כ-6 מיליון שקל בהפקות מקור, ובעיקר בסדרות תעודה מגוונות. השקעה זו מכסה את החוסר שנוצר ב-2009 כפי שצוין בדוח, ומהווה תשתית לעמידה בכל תנאי מועצת הכבלים והלוויין".‏

מערוץ 24 נמסר בתגובה כי "אנו שמחים לעמוד בכל מחויבותנו הרגולטוריות. ערוץ 24 מבצע השקעה חסרת תקדים בתוכן ישראלי מקורי ואף משלים את חובות העבר שלו ובנוסף הגיע להסכמה גם עם ארגוני זכויות היוצרים. יחד עם זאת, לצערנו, הפסדי הערוץ בשנה האחרונה בלבד עומדים על כ-15 מיליון שקל. אנו מקווים כי בזכות המשך ההשקעה העקבית במוזיקה הישראלית נצליח לשפר גם את מצב הערוץ".

נתוני המועצה
 נתוני המועצה