ברקע האסון הקשה: כיצד ניתן להרוויח מהיצוא מיפן?

למרות, ואולי בגלל, הירידות החדות שספגה יפן, קרן הסל EWJ מהווה הזדמנות חשיפה לחברות יפניות שעיקר פעילותן מעבר לים ■ סרגיי וסצ'ונוק מאופנייהמר סומך על היצוא היפני

אסון ביפן, שכלל רעידת אדמה בעוצמה יוצאת אופן, צונאמי חזק שהרס את חופי מזרח יפן ונספו בו עשרות אלפי בני אדם, וסכנה לדליפה רדיואקטיבית במתקני הגרעין במדינה - היה ללא ספק האירוע החשוב בעולם מתחילת השנה. העניין בולט גם מבחינת השקעות. בעקבות התרסקות מדדי המניות המובילים ביפן בשיעור של כ-20%, עלתה המדינה על הרדארים של המשקיעים הגלובליים, שהגדילו באופן ניכר את החשיפה לשוק היפני.

ההיגיון שעומד מאחורי תזת ההשקעה במצבי קיצון, נשען על היסטוריה ארוכה המוכיחה פעם אחר פעם, כי הפאניקה, במיוחד על רקע אסונות טבע, מהווה הזדמנות השקעה. ניתן לראות דוגמה לכך בשוק היפני עצמו, כאשר ב-1995, בעקבות אסון רעידת האדמה בדרום יפן, הכלכלה היפנית לא רק שלא האטה, אלא אף הציגה צמיחה גבוהה מהממוצע.

הכלכלה היפנית סובלת ממגוון בעיות, כולל חוב ציבורי עצום, דמוגרפיה פושרת וצמיחה כלכלית מתונה למדי. אולם הסתכלות על החברות היפניות מציגה תמונה שונה. בשנים האחרונות ניתן לראות שיפור מואץ ברווחי החברות, על רקע ביקושים ערים מחוץ ליפן, לצד התייעלות החברות במבנה ההוצאות. השיפור ברווחי החברות הגיע על אף ההתחזקות המטבע היפני, הפוגעת לכאורה ביכולת התחרותית של היצואנים היפנים, לאור העובדה כי חלק ניכר מהייצור של חברות אלה נמצא כבר מחוץ לגבולות יפן.

העובדה כי חלק ניכר משווי שוק המניות היפניות מיוחס לחברות יצואניות, וגם מתקני הייצור של רובן נמצאים מחוץ ליפן, מהווה את אחד הגורמים המיטיבים עם תזת ההשקעה ביפן לאחר הירידות האחרונות.

פרקטית, קרן הסל הסחירה ביותר היא iShares MSCI Japan Index Fund (סימול: EWJ) - בעלת היקף נכסים של כ-7.3 מיליארד דולר, ומחזור יומי של למעלה מ-40 מיליון מניות. בהרכב הקרן בולטים הסקטורים מוטי היצוא - תעשייה (כ-20% מהיקף הנכסים), צריכת מותרות, ומגזר הכולל את חברות הרכב (כ-19% מהנכסים) והטכנולוגיה (כ-13%).

השיקול המרכזי להשקעה ביפן, מעבר להזדמנות בעקבות ירידות חדות, הנו התמחור הנוכחי של החברות היפניות. בניגוד לעבר הלא רחוק, שבו נסחרו מניות יפניות במכפילי רווח גבוהים של 30-40, התמחור הנוכחי נראה אטרקטיבי יותר, עם מכפיל רווח חזוי של 16 ומכפיל הון עצמי של 1.2. הצפי לפעילות שיקום ענפה בכלכלת יפן בעקבות האסון, מיטיב עם רווחיותן העתידית של החברות היפניות, במיוחד אלה הקשורות לענפי התעשייה.

משקיעים המחפשים פרופיל סיכון גבוה יותר, עשויים להתעניין בקרנות סל נוספות, המאפשרות חשיפה למגזר חברות בינוניות וקטנות ביפן - Japan Smaller Capitalization Fund (סימול: JOF) ו- SPDR Russell/Nomura Small Cap Japan ETF (JSC). במקרים אלה מדובר בקרנות בעלות סחירות נמוכה והיקף נכסים קטן ביחס ל-EWJ, אך לצד היתרונות ניתן לראות תמחור נמוך יותר של שתי קרנות ה-cap-Small - מכפיל רווח של 13 ומכפיל הון עצמי של 0.9.

*** הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם