דוח בנק ישראל: הכוחות לתיסוף השקל - מהחזקים בעולם

מתוך דוח בנק ישראל: ‎‎יבוא הון מהיר עלול הסתיים לא פעם במשבר ■‏‎‎‏ הריבית ה"נורמלית" למשק הישראלי: 4%-5%‏

‎‎‏"עוצמת הכוחות לתיסוף בישראל - הן ארוכי הטווח הן קצרי הטווח - גדולה יחסית למשקים דומים", נכתב בדוח בנק ישראל שפורסם היום (ד'). מבין הבנקים המרכזיים שהעלו ריבית, בנק ישראל הוא זה שצבר את יתרות המט''ח הגדולות ביותר (רכש כ-12 מיליארד דולר ב-2010), אחרי תאילנד. גידולן של יתרות המט"ח גבוה יחסית גם בהתחשב בשינוי הריבית.

בדוח מצוין פעמים רבות כי אחת מהתפתחויות הבולטות בתחום הייתה פעילות ספקולנטים זרים, אשר ניצלו את פערי הריבית בין ישראל למשקים המפותחים באמצעות השקעות במק''מ כדי לגרוף רווחים מהירים. בכך גרמו לתיסוף חד של השקל אל מול הדולר. בהקשר זה נכתב בדוח כי "זרמי הון גדולים מהמדינות המפותחות הביאו להאצת יתר של הפעילות הכלכלית במדינות המתפתחות, שהסתיימה לא אחת במשבר, כאשר לקח חשוב מאפיזודות (כאלו - א.פ.) הוא שכוחות השוק לבדם לא יבטיחו שרמת שער החליפין תתאים לרמת הפריון והתחרותיות שלו".

על אף רכישות המט''ח המסיביות של בנק ישראל, כלכלני הבנק משתמשים ב"מדד ההתנגדות" ליבוא הון שפיתחה קרן המטבע הבינלאומית, המבוסס על היקף רכישות המט''ח ביחס לעוצמת יבוא ההון. הכלכלנים קובעים כי "רמת ההתנגדות (בישראל) לא הייתה חריגה ביחס למדינות שגם היו יעד ליבוא הון". עם זאת, לפי הבדיקה שבדוח, ישראל מדורגת במקום ה-6 (מתוך 19 מדינות), והמדד מעל הממוצע.

‎‎רמז לאוצר

‎‎בנק ישראל מסנגר על אחזקת היקף יתרות כה גבוהה ("מספקת נזילות ועשויה להיות יקרת ערך בעת משבר"), אך בד בבד מודים הכלכלנים כי היא כרוכה בעלות "שתתברר רק בעתיד". בבנק ישראל רומזים לאוצר להצטרף למאמץ הפיחות, וכותבים בדוח: "פעילות משרד האוצר לגידור החוב בהיקף של 30 מיליארד דולר תורמת לפיחות השקל, אך אינה כרוכה בעלות".

בדוח מוזכר פעמים רבות כי בנק ישראל נאלץ להתמודד עם שילוב של אינפלציה ותיסוף חד, שאילץ אותו לשלב העלאת ריבית לרמה "נורמלית" (התומכת בתיסוף השקל), ולהתערבות פעילה בשוק המט''ח, המיועדת לפיחות השקל. בהקשר של הריבית במשק, ניתן למצוא בדוח בדיקה המיועדת לקבוע מהי הסביבה ה"נורמלית" של הריבית במשק הישראלי.

לפי בדיקה זו, רמת הריבית המתאימה נעה בין 4% ל-5%, כאשר הריבית הנומינלית עומדת עתה על 3% בלבד, אחרי שהנגיד העלה השבוע את הריבית ב-0.5%. עם זאת, במבוא לדוח כותב הנגיד פישר כי ב-2011 צפויה האינפלציה להיות מחוץ ליעד המחירים שקבע הממשלה (מעל 3%). ‏‎‎‏