עו"ד לשעבר ליאורה ברקו הורשעה באספקת סמים לשני אסירים

הורשעה כי סיפקה קוקאין לחברי הכנופיה ירושלמית איציק בר-מוחא ואלירן דרי בזמן שישבו בכלא, בתוך שפתון שהביאה לפגישה עימם ■ בר-מוחא ודרי עצמם הורשעו באחזקת קוקאין

עורכת הדין לשעבר ליאורה ברקו הורשעה הבוקר (ד') באספקת קוקאין לעבריינים איציק בר-מוחא, חבר הכנופיה הירושלמית, ואלירן דרי, בזמן שאלה ריצו עונשי מאסר בכלא, בתוך שפתון שהביאה עימה לפגישה. בר-מוחא ודרי הורשעו באחזקת קוקאין ללא היתר ושלא לצריכה עצמית.

ברקו, באמצע שנות ה-30 לחייה, עורכת דין מראשון-לציון, ייצגה לפני כ-3.5 שנים את חברי הכנופיה הירושלמית שבראשה עמד בר-מוחא. חשד שעלה כי ברקו מעורבת בקשירת קשר לרצח הוביל את המשטרה לבצע האזנת סתר לטלפון הנייד שלה, וכן לחדר בו התקיימה פגישה בינה לבין בר-מוחא ואסיר נוסף בשם אלירן דרי בכלא השרון. בתום הפגישה נמצא מיכל שפתון בתחתוניו של דרי, שהכיל כ-3 גרמים של קוקאין, 20 כדורי קלונקס ושני כדורי ויאגרה.

השופטת נאוה בן-אור מבית המשפט המחוזי בירושלים קבעה כי "המסקנה היחידה האפשרית היא שהנאשמת החדירה לכלא את השפתון, בידיעה ברורה כי הוא מכיל סמים, וכי הנאשמים קיבלו אותו מידיה מתוך אותה ידיעה, ועל-פי תכנון מוקדם ביניהם. מדובר בכמות הגדולה פי 10 מזו הקבועה בתוספת השנייה לפקודת הסמים, ומכאן חזקה שאין מדובר בסם לצריכה עצמית".

כתב האישום, שהוגש כנגד ברקו בנובמבר 2007, ייחס לה אספקת סם מסוג קוקאין במשקל של כ-3 גרם לשני האסירים ששהו אז בכלא השרון. זאת, במהלך פגישה שהתקיימה באחד מן החדרים המשמשים לקיום מפגשים בין אסירים לבין עורכי דינם.

ברקו הגיעה לפגישה כשברשותה מיכל השפתון, שהכיל בתוכו את הקוקאין; 20 כדורי קלונקס (כדורי הרגעה), 2 כדורי ויאגרה; וכן מיכל דבק פלסטי. מכתב האישום עולה כי במהלך הפגישה מסרה ברקו את השפתון ואת מיכל הדבק לדרי ובר-מוחא. דרי החביא את השפתון ואת הדבק בתחתוניו.

האזנות סתר

כתב האישום התבסס על ראיות שהושגו בעקבות האזנות סתר שנערכו לטלפון הסלולרי של ברקו ולחדר בו התקיימה הפגישה בינה ובין האסירים.

בית המשפט במחוזי בירושלים דחה את קו ההגנה של הנאשמים לפיו האזנות הסתר נעשו שלא כדין, ולכן גם הראיות שהן פריין - פסולות.

השופטת נאוה בן-אור סקרה את פסיקת בית המשפט העליון בנוגע להאזנת סתר לבעלי מקצועות מסוימים, ובכללם עורכי דין, לאור חיסיון עורך דין-לקוח, וציינה כי "לנוכח החשיבות המיוחדת שבשמירה על האיזון הראוי בין הערכים המתנגשים (הגנה על יחסי האמון בין עורך דין-לקוח אל מול חשיפת עבירות, א' ל"ו), קבע המחוקק תנאי סף מיוחדים לשם קבלת היתר להאזנה לשיחותיו של בעל מקצוע, ובכללם הגבלה באשר לסוג העבירות בהן ניתן לקבל היתר, וקבלת אישור לשם עצם הגשת הבקשה מידי היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה. בנוסף לתנאי הסף, קבע המחוקק מנגנון מיוחד למיון השיחות ולסיווגן, ומי שהופקד על כך הוא השופט נותן ההיתר".

לדבריה, במקרה של ברקו "לא נפל פגם בעצם ההוראה שניתנה למשטרה להאזין לשיחות שבין הנאשמת לבין כל אחד מהנאשמים".