"גייטס ניסה להשתלט על מניותיי במיקרוסופט כשחליתי בסרטן"

כך מאשים פול אלן בספר הזיכרונות שלו שאמור לצאת לאור בתקופה הקרובה

לפי ספר זיכרונות חדש של פול אלן, המיליארדר שהיה המייסד השני של מיקרוסופט לצד ביל גייטס, גייטס תכנן להשתלט על מניות שלו בימים המוקדמים של חברת התוכנה מפני שהוא היה בטיפולי מחלת הסרטן.

ה"וול סטריט ג'ורנל" כותב הבוקר שהגילוי הזה הוא חלק מפורטרט לא מחמיא במיוחד של גייטס שכתב אלן. השניים התיידדו במקור בחטיבת ביניים, והידידות הזו התפתחה לאחת השותפויות האייקוניות בתולדות העסקים בארה"ב. הספר, "איש הרעיונות: זיכרונותיו של אחד ממייסדי מיקרוסופט", אמור לצאת למכירה ב-17 באפריל. טיוטה שלו הגיעה לידי ה"ג'ורנל", ואתר האינטרנט של המגזין "וניטי פייר" פרסם הבוקר קטע ממנו.

הספר מכיל סקירה "רביזיוניסטית" (מתקנת) של כמה מפרטי ההיסטוריה של מיקרוסופט והיחסים בין גייטס לשותפו לשעבר. היחסים בין גייטס לאלן נחשבו עד כה ללבביים, אם כי השניים לא נתפסו כחברים קרובים. אנשים שמכירים את שניהם אומרים שהספר יצר ביניהם קרע. בעמוד התודות של הספר, אלן מודה לגייטס וכן ל-17 אנשים אחרים על "הסיוע הכללי והלוגיסטי" שהם העניקו לכתיבתו.

דיוויד פוסטמן, דובר של אלן, אומר שהספר הוא "שרטוט מאוזן של היחסים ביניהם" לדבריו, "פול מעריך את התשומה, הרעיונות והאנרגיה של ביל גייטס".

בתגובה כתובה שלו אומר גייטט ש"בעוד שהזיכרון שלי של רבים מהאירועים הללו יכול להיות שונה מזה של אלן, אני מייחס ערך לחברות בינינו ולתרומות החשובות שלו לעולם הטכנולוגיה ובמיקרוסופט".

הדיוקן הלא מחמיא של גייטס בספר, כותב ה"ג'ורנל", כבר מכה גלים בחוג המצומצם של ותיקי מיקרוסופט. כמה ממכריהם של השניים כבר הביעו מבוכה לגבי המניע של אלן למתוח ביקורת על שותפו העסקי הוותיק, והטילו ספק בפרשנות של אלן לכמה אירועים. במקרה אחד, למשל, אלן מספר על ביקור בפאלו אלטו בעמק הסיליקון בקליפורניה כדי לגייס מדען מחשבים שמאוחר יותר יהפוך לאחד המתכנתים החשובים של מיקרוסופט. אנשים שזוכרים את האירוע אומרים שגייטס היה זה שערך את הביקור.

אלן גם מציג את עצמו כניצוץ של רבים מהרעיונות החשובים ביותר של מיקרוסופט, וממזער את חלקו של גייטס בכמה מקרים. בין השורות אפשר לעמוד על המרירות של אלן מכך שלא קיבל להערכתו אשראי מספיק על עבודתו במהלך כל הקריירה שלו - וגם לא מספיק מניות.

אלן הפך לאחד מעשירי העולם מהצלחת מיקרוסופט בניהולו של גייטס, והרוב הגדול של הונו נוצר בחברה אחרי שהוא עזב אותה.

"אני מופתע מכך שפול חש שהמורשת שלו צריכה לכלול אי שביעות רצון מכמות המניות שהוא קיבל", אמר קארל סטורק, שהצטרף למיקרוסופט ב-1981 כעוזר טכני לגייטס ועבד בחברה 20 שנה. "כולנו אמנם ראינו בפול חבר והערכנו את תרומתו, אבל אין ספק שלביל הייתה תשומה גדולה יותר בהצלחה של מיקרוסופט".