אורי לופוליאנסקי: "מעולם לא קיבלתי אגורה שלא כדין"

לידי "גלובס" הגיע תמליל חקירותיו במשטרה של ראש עיריית ירושלים לשעבר בפרשת הולילנד ■ בהתייחסו לעד המדינה אמר לופוליאנסקי: "זו מניפולציה של גנב"

ב-13 במאי 2010 עלתה חקירת "פרשת הולילנד" מדרגה. זאת, לאחר שהמשטרה עצרה את אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים ב-2003-2008 וסגנו בראשות העיר של אהוד אולמרט ב-1992-2003.

לופוליאנסקי נעצר בחשד כי קיבל שוחד בסך כולל של כ-3 מיליון שקל כדי שיסייע לקדם את פרויקט הנדל"ן המפלצתי הולילנד, שאושר בתקופה שבה שימש כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר.

המשטרה חשדה כי את כספי השוחד קיבל לופוליאנסקי כתרומות למוסדות שונים שרצה ביקרם - ביניהם עמותת "יד שרה", שלופוליאנסקי שימש כיו"ר שלה; וישיבת "נחלת יאיר", שבנו יצחק עמד בראשה.

לטענת המשטרה, בתמורה לקבלת השוחד פעל לופוליאנסקי לקדם את בניית הפרויקט, לפי דרישות היזמים הלל צ'רני ואביגדור קלנר, ובתיווכו של עד המדינה, ד', ששמו עדיין אסור בפרסום.

עד מעצרו נחשב לופוליאנסקי אחד מראשי העיר האהודים ביותר בתולדות הבירה, ולאדם ישר שלא דבק בו רבב. מעצרו וחקירתו במשטרה - שהפרוטוקולים מתוכה נחשפים היום (ד') כאן בראשונה ובאופן בלעדי - העיבו, ועודם מעיבים, על הדימוי הציבורי החיובי שעליו עמל במשך שנים.

חקירותיו של לופוליאנסקי נערכו כשבידי המשטרה כבר היה חומר רב בנוגע למעורבותו לכאורה בפרשה. אחד הנחקרים שסיפקו למשטרה מידע רב היה דווקא בנו, יצחק, שסיפר לחוקרים כי קיבל כ-50 אלף שקל מעד המדינה בפרשת הולילנד, בעבור הישיבה.

"לא ביצעתי עבירה"

אחת מחקירותיו של לופוליאנסקי התקיימה ביום חמישי, 22 באפריל 2010, ב-10:10 במשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלוד. לאחר שביקשו ממנו לנתק את הסוללה ממכשיר הטלפון הסלולרי שלו - כדי למנוע האזנה או הקלטה של החקירה - החלו החוקרים להמטיר על לופוליאנסקי שאלות רבות בנוגע למעורבותו בפרשת השחיתות.

החוקר: "באם אציג בפניך ראיות המצביעות על כך שהתרומה של ד' (עד המדינה, ח.מ.) לישיבה של בנך היא בסכום גבוה בהרבה מזה שציינת, שהיה 3,000-5,000 שקל, האם תתייחס באופן ענייני לראיות אלה?"

לופוליאנסקי: "אני מעולם לא ביצעתי איזושהי עבירה מאיזושהן המיוחסות אליי. אני מעולם לא נתבקשתי לבצע דבר מה לא חוקי... אני מעולם לא קיבלתי אגורה שלא כדין..."

החוקר: "בנך, יצחק לופוליאנסקי, טוען כי קיבל מ-ד' סכום כסף הרבה יותר גבוה ממה שאתה אמרת בחקירתך. נא תגובתך".

לופוליאנסקי: "אני שומר על זכות השתיקה. אני לא משתתף במניפולציות האלה".

החוקר: "מה הייתה מעורבותו של אהוד אולמרט בעניין פרויקט הולילנד?"

לופוליאנסקי: "כנ"ל".

"הכול בלוף"

ב-2004 הוחלט להעמיד לדין משמעתי את דודו אמסלם - מנהל אגף שיפור פני העיר בירושלים, שפעל רבות למען פרויקט הולילנד - ומנכ"ל העירייה דרש להדיח אותו מתפקידו. לופוליאנסקי החליט להשאיר את אמסלם בתפקיד, והמשטרה חשדה כי הוא נחלץ לטובתו של אמסלם בתמורה לשוחד שהעביר לו ד', עד המדינה בפרשת הולילנד, בדמות תרומה כספית בסך 150 אלף שקל לעמותת "יד שרה".

החשדות הללו הוטחו בלופוליאנסקי בחקירתו שהתקיימה ב-28 באפריל:

החוקרת: "מה ידוע לך על עזרתו של דודו אמסלם לפרויקט הולילנד?"

לופוליאנסקי: "לא ידוע לי שום דבר. אני מניח שכמנהל מחלקה הוא נותן הנחיות לגבי הגינון, איזה סוג של עצים..."

החוקרת: "אני אומרת לך כי באותו מעמד בו ביקש ממך ד' להשאיר את אמסלם בתפקיד, הוא הבטיח לך גם עזרה כספית ל'יד שרה'. תגובתך".

לופוליאנסקי: "שקר וכזב (החשוד צוחק). אמרתי לך, זה מצחיק. אני יכול לפטר אותו בכלל?..."

בהמשך אמרה החוקרת ללופוליאנסקי: "לאחר שהבטחת ל-ד' להשאיר את אמסלם בתפקידו, הועבר כסף ל'יד שרה' בסכום של 150 אלף שקל. תגובתך".

לופוליאנסקי: "אמרתי ואני חוזר ואומר - לא נפגשתי עם ד'. לא התבקשתי שום דבר מד', והוא לא הבטיח לי דבר. הכול שקר וכזב. מה שנוגע אליי כמובן".

החוקרת: "אני מציגה בפניך תרשומת שנשלחה ע"י ד' להלל צ'רני (מיזמי פרויקט הולילנד. ח.מ.) בה נרשם, בין היתר: 'כפי שסיכמנו מראש, הבטחתי לאורי המשך סיוע ל'יד שרה', אם ייענה לבקשתנו להשאיר את אמסלם בתפקידו. התפקיד קריטי לקידום הפרויקט - ובייחוד כעת שאנו רוצים לשנות את התב"ע בצפון'. כמו כן מוצג בפניך מסמך נוסף - תרשומת שנשלחה למאיר רבין (עוזרו של עד המדינה וחשוד נוסף בפרשה. ח.מ.) בה נרשם: 'מאיר - מסור בבקשה לדודו אמסלם שסיכמתי עם אורי לופוליאנסקי שיערוך לו דין משמעתי, יתן לו נזיפה, אך ישאירו בתפקיד. דאג שיזכור זאת - כי שילמתי מספיק לאורי בהקשר".

בתגובה לראיות הללו שהוטחו בפניו אמר לופוליאנסקי, בהתייחסו לעד המדינה: "מניפולציה של גנב. אין לי מה להגיב. מצחיק. מזעזע עד כמה אדם יכול, כשהוא רוצה לגנוב כספים, להשליך את זה לכל מיני כיוונים.. הכול בלוף".

"עוול עצום"

בהמשך חקירותיו מילא לופוליאנסקי את פיו מים והחל לשמור על זכות השתיקה. בתחילת החקירה ב-28 באפריל אמר: "טוב שלא מאשימים אותי ברצח ארלוזורוב".

גם ביתר חקירותיו במשטרה, כעולה מההודעות שהגיעו לידי "גלובס", הציג לופוליאנסקי את עצמו כקורבן-שווא, וכמי שטפלו עליו עלילה נוראית. בין היתר אמר לחוקרים באחת החקירות: "אני מרגיש שנגרם לי עוול עצום בחשדות המופקעים שמועלים כלפיי, במעצר המיותר והמתוקשר והזוועתי ובפרסומים השקריים שמפורסמים... אני נדהם ממעשי שקרים ומניפולציות, שהם לא חלק מחיי".

המשטרה, מסתבר, לא התרשמה מטענותיו הנרגשות של ראש העיר לשעבר, ולפני שבועיים העבירה לפרקליטות את המלצתה לכלול את לופוליאנסקי כאחד מהנאשמים העיקריים בפרשת הולילנד, ולהאשימו בביצוע עבירות של לקיחת שוחד ובמירמה והפרת אמונים.

מהחמורות שבפרשיות השחיתות

פרשת הולילנד נחשפה בראשונה לפני כשנה, והיא אחת מפרשיות השחיתות החמורות ביותר שהתגלו מעולם בישראל.

על-פי הראיות שנאספו בחקירה - המגבשות תשתית ראייתית המספיקה להעמדה לדין, לדעת הפרקליטות - קידמו יזמי מתחם הולילנד בירושלים את תוכניות הבנייה והקמת הפרויקט באמצעות מתן שוחד למספר גדול של נבחרי ציבור ועובדי ציבור, בשנים 1994-2007, בהיקף חסר תקדים של מיליוני שקלים.

עם החשודים שהמשטרה ממליצה לפרקליטות להעמידם לדין נמנים ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט - המואשם בלקיחת שוחד בתקופות כהונותיו הן כראש העירייה, בפרשת הולילנד, והן כשר התמ"ת; לופוליאנסקי; וראש לשכתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן.

כמו כן, הוחלט להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד סגני ראש עיריית ירושלים לשעבר, אלי שמחיוף, יהושע פולק וחיים מילר. עם פקידי העירייה המואשמים בלקיחת שוחד נמנה מהנדס העיר בעבר, אורי שטרית.

מאיר רבין, שהיה עוזרו האישי של עד המדינה בפרשה ב-1997-2007, יואשם בתיווך לשוחד על חלקו בקבלת והעברת חלק מכספי השוחד לעובדי הציבור מטעם יזמי הולילנד; הלל צ'רני, מבעלי הקרקע במתחם הולילנד, ואביגדור קלנר, שרכש חלק מהקרקע במתחם, צפויים להיות מואשמים במתן שוחד במיליוני שקלים.