פרשת הולילנד: אולמרט, זקן, דנקנר ולופוליאנסקי יואשמו בשוחד

הוחלט על הגשת כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד 18 מעורבים בפרשה - בהם יזמים, נבחרי ציבור ובכירים בעיריית ירושלים ■ אולמרט שב ומבהיר: לא לקחתי שוחד, אלה סיפורי אלף לילה ולילה

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, צפוי לעמוד בפני כתב אישום שני, אלא שהפעם בעבירה של לקיחת שוחד ולא רק מירמה והפרת אמונים: הפרקליטות הודיעה היום (ב') ל-18 החשודים המרכזיים בפרשת הולילנד על החלטתה להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, שייערך להם בחודשים הקרובים.

בין הנאשמים - יזמי הפרויקט, מתווכים שונים וכן נבחרי ציבור ועובדי ציבור רבים בעיריית ירושלים, בהם אולמרט - המואשם בלקיחת שוחד בתקופות כהונותיו הן כראש העירייה, בפרשת הולילנד, והן כשר התמ"ת, בפרשת הזרע; ראש העיר שכיהן אחריו, אורי לופוליאנסקי, וראש לשכתו לשעבר של אולמרט, שולה זקן - המואשמים גם הם בלקיחת שוחד.

כמו כן, הוחלט להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד סגני ראש עיריית ירושלים לשעבר, אלי שמחיוף, יהושע פולק וחיים מילר, ונגד חבר מועצת העיר אברהם פיינר.

בין פקידי העירייה המואשמים בלקיחת שוחד נמצא מהנדס העיר בעבר, אורי שטרית; מאיר רבין, שהיה עוזרו האישי של עד המדינה בפרשה בין השנים 1997-2007, יואשם בתיווך לשוחד על חלקו בקבלת והעברת חלק מכספי השוחד לעובדי הציבור מטעם יזמי הולילנד; הלל צ'רני, מבעלי הקרקע במתחם הולילנד; ואביגדור קלנר, שרכש חלק מהקרקע במתחם, יואשמו במתן שוחד במיליוני שקלים לנבחרי ועובדי ציבור כדי לקדם את הפרויקט.

עניינם של חשודים נוספים בפרשה נבחן עדיין בפרקליטות.

שחיתות חמורה

פרשת הולילנד נחשפה לראשונה לפני כשנה, והיא אחת מפרשיות השחיתות החמורות ביותר שהתגלו מעולם בישראל.

על-פי הראיות שנאספו בחקירה, והמגבשות תשתית ראייתית המספיקה להעמדה לדין, לדעת הפרקליטות - קידם צ'רני, מבעלי הקרקע במתחם הולילנד, את תוכניות הבנייה והקמת פרויקט הולילנד באמצעות מתן שוחד למספר גדול של נבחרי ציבור ועובדי ציבור, בין השנים 1994-2007, בהיקף חסר תקדים של מיליוני שקלים.

על-פי החשד, גם קלנר וחשודים נוספים, שרכשו חלק מהקרקע במתחם, קידמו את תוכניות הבנייה וההקמה של הפרויקט מול עיריית ירושלים ומוסדות התכנון באמצעות מתן שוחד במיליוני שקלים לנבחרי ציבור ועובדי ציבור, וזאת בין השנים 2002-2007.

יצוין כי בתום חקירתה, בחודש אוגוסט 2010, המליצה המשטרה להעמיד לדין גם את חשב חברת הולילנד, רו"ח אלי חסון, ולסגור את התיק נגד מתי חותה, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בין השנים 1996-2004.

המלצת המשטרה לסגור את התיק נגד עו"ד אורי מסר בפרשות אלה התקבלה על-ידי הפרקליטות, והתיק נגדו נסגר כבר לפני חודשים אחדים.

החלטת הפרקליטות התקבלה על דעת פרקליט המדינה, משה לדור, והמשנה לפרקליט לעניינים פליליים, שוקי למברגר.

החקירה לוותה על-ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה, שגם צפויה לנהל את התיק בבית המשפט, אם יוחלט בסופו של דבר להגיש כתבי אישום אחרי השימועים.

זהותו של עד המדינה בפרשה נותרת עדיין חסויה, מתוקף צו איסור פרסום שעודנו תקף.

כבר משלביה הראשונים של החקירה המקיפה שקיימו המשטרה ורשות המסים, הורכב בפרקליטות צוות מיוחד של פרקליטים מהתחום הפלילי, לצורך טיפול בפרשיות אלה, ולצידם פרקליטים מהתחומים האזרחי והמינהלי. ההחלטה היום התקבלה בתום סדרת דיונים שהתקיימו בהשתתפות לדור והמשנים לו.

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, פסל את עצמו מלעסוק בתיק לאור העובדה ששימש סנגורו של אולמרט בתחילת המשפט נגדו.

44
 44

אולמרט: "סיפורי אלף לילה ולילה"

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה להודעת הפרקליטות כי "אולמרט הצהיר בצורה הברורה ביותר כי מעולם לא לקח שוחד, לא במישרין ולא בעקיפין, והוא עומד מאחורי הצהרה זו גם היום, ושום טענות של הפרקליטות לא ישנו עובדה זו.

"מראש לא הייתה לנו שום ציפייה שבפרקליטות יקבלו החלטה שונה. זאת, לאחר שבמשך חודשים ניהלו המשטרה והפרקליטות קרקס תקשורתי, כשמסקנות החקירה מתפרסמות כבר בתחילת החקירה, הרבה לפני שאולמרט נשאל אפילו שאלה אחת".

עוד הוסיף דוברו של אולמרט כי "מדובר בסיפורי אלף לילה ולילה שנולדו במוחו של עד מדינה, שהוא אדם מפוקפק, המשתמש כדבר שבשגרה בשקרים ובסיפורי בדיות כדי לאיים ולסחוט כספים מאנשים. זו דרכו וזו שיטתו.

"אך הפרקליטות, במקום להוקיע אדם זה, משלמת לו מיליונים כדי שישמיע את מה שמשלמים לו להשמיע. למרות שזכותו של הציבור לדעת מהם התנאים המופלגים שנתנה לו המדינה, הפרקליטות מסרבת לפרסם תנאי הסכם שערורייתי זה.

"העיתוי כרגיל אינו מקרי - בכל פעם שהפרקליטות מאבדת את המומנטום במשפט ונחשפת במערומיה, היא מפרסמת החלטות בעניינים אחרים הנוגעים לאולמרט כדי להסיט לשם את אור הזרקורים. פרסום ההחלטה דווקא כעת מדגיש את מצוקתם בהתנהלות בתוך בית המשפט".

תיק הולילנד והפרשות הקשורות לו מטופל על-ידי צוות הפרקליטים עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, עו"ד יהונתן תדמור ועו"ד אתי בן-דור מפרקליטות מיסוי וכלכלה, בשיתוף פרקליטת המחוז, עו"ד אלה רובינק, ובליווי עו"ד מיכל ברדנשטיין מהמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה.

ספיחי הפרשה: דני דנקנר, מאיר רבין, יעקב אפרתי ואביגדור קלנר יואשמו בשוחד

במקביל להחלטה על כתבי אישום בכפוף לשימוע בפרשת הולילנד, החליטה הפרקליטות להעמיד לדין גם מעורבים בפרשות שחיתות נוספות - חלקם היו מעורבים הן בפרשת הולילנד והן בפרשות המקבילות - פרשת חברת הזרע ופרשת תעשיות מלח.

החקירה המשטרתית בכלל הפרשות התנהלה במשולב. בין היתר החליטה הפרקליטות להעמיד לדין בכפוף לשימוע את דני דנקנר, לשעבר יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, במתן שוחד בפרשת תעשיות מלח.

לצד דנקנר, מתכוונת הפרקליטות להעמיד לדין גם את מאיר רבין, ששימש עוזרו האישי של עד המדינה בפרשה בין 1997 ל-2007, ואת יעקב אפרתי, שהיה מנהל מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י) בתקופה הרלוונטית. הם יואשמו בעבירות של מתן ולקיחת שוחד וכן מירמה והפרת אמונים ותיווך בשוחד.

לפי התשתית הראייתית שנתגבשה, בשנים 2003-2004 הורה דנקנר, ששימש אז יו"ר חברת תעשיות מלח, לתת שוחד בסכום של כ-1.3 מיליון שקל לרבין, על מנת שיעביר את חלקו של הסכום כשוחד לאפרתי, מנהל ממ"י.

בעקבות זאת, כספים בהיקף של כ-250 אלף שקל ניתנו לאפרתי, במטרה לשחדו לסייע בקידום שינוי ייעוד הקרקעות של חברת תעשיות מלח, כך שהקרקעות שיועדו בעבר לעיבוד מלח יוסבו לקרקע לבנייה למגורים.

בפרשת "הזרע" הודיעה הפרקליטות לשורה של חשודים כי נמצאה תשתית ראייתית לכאורית להעמדתם לדין בעבירות של מתן ולקיחת שוחד.

על-פי החשד, במהלך השנים 2000-2007 פעלה חברת הזרע, באמצעות מנהליה, לקידום בנייה בהיקף רחב מאוד על הקרקעות שנמסרו לחברה לצורך עיבוד חקלאי, ובהן קידום הבנייה בחוות שלם ובחוות מבחור ויבור.

הפרקליטות החליטה כי חומר הראיות שבידיה מאפשר את העמדתם לדין פלילי של אביגדור קלנר, אמנון ספרן וארנון ברודנר, באשמה שקידמו את ענייניה של חברת הזרע באמצעות מתן שוחד למנהל ממ"י אפרתי, לשר התמ"ת דאז, אהוד אולמרט, ולראש לשכתו, שולה זקן.

היקף השוחד שניתן, לכאורה, עמד על כ-1.5 מיליון שקל. נגד רבין נמצאו ראיות להעמדתו לדין בעבירות של תיווך בשוחד.

חקירת המשטרה בפרשות אלה היתה סבוכה ביותר, ובמהלכה נגבו 600 עדויות מכ-250 עדים, מהם 50 חשודים, לצד חיקור דין שבוצע בארה"ב. 13 מהחשודים נעצרו, ומעצרם הוארך על-ידי בית המשפט. נכסים של חשודים רבים הוקפאו, ובהם חשבונות בנק, כספים בבתי השקעות, נכסי נדל"ן, כלי רכב ומניות של חברות, וכן הוצאו שומות מס אזרחיות לחשודים.