דרוקר מסבך את רה"מ: המבקר יחקור את נסיעות נתניהו על חשבון נדבנים

לינדנשטראוס יבדוק מיהם הגורמים שמימנו את נסיעות נתניהו ומשפחתו ואם קיבל טובות הנאה בתמורה ■ ‏‎‎כמו כן יבחן המבקר את ההוראות הנוגעות לתרומות למימון הפריימריז במחנה נתניהו

‎‎מבקר המדינה יחקור את פרשת "ביביטורס" - כך הודיע היום (ה') השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס בתום דיון מיוחד שקיים עם הצוות הבכיר במשרדו, בהמשך לבחינה הראשונית שהתקיימה במשרד של התלונות שהגיעו על נסיעותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לחו"ל ועל קבלת תרומות לבחירות.

‏המבקר יבחן את מימון נסיעותיו של ראש הממשלה ומשפחתו על-ידי גורמים פרטיים שלא על-פי "הכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים", ואף ישקול חקירת נושאים נוספים שיעלו.

במסגרת הבדיקה, המבקר צפוי לבחון מי מימן את נסיעות נתניהו, מה בדיוק מומן, מהם הקשרים בין נתניהו לבין אותם תורמים, וכן אם בתמורה למימון התקבלו טובות הנאה. כמו כן יבחן המבקר את ההוראות הנוגעות לתרומות למימון הפריימריז (הבחירות המקדימות) במחנה נתניהו.

מי שירכז את הבדיקה הוא מנהל החטיבה לביקורת משרדי הממשלה בירושלים, יובל חיו, וישתתפו בה בכירים נוספים במשרד המבקר, ובהם יועץ המבקר, עו"ד אריה רוטר; עוזר בכיר למבקר במאבק למען טוהר המידות, ניצב משנה בדימוס נחום לוי; ועובדי האגף לביקורת בחירות ומימון מפלגות.

‎‎סמכויות המבקר

‏החלטת המבקר לחקור את נסיעותיו של נתניהו התקבלה על רקע פרסום התחקיר של רביב דרוקר בתוכנית "המקור" בערוץ 10, שחשפה את יומן הטיסות של נתניהו ומשפחתו בין שתי תקופות כהונתו כראש ממשלה. היומן כלל עשרות נסיעות שתוקצבו במקרים רבים על-ידי תורמים יהודים שמעוניינים בקרבתו של מי שהיה שר אוצר, חבר כנסת ומועמד לשוב להנהיג את המדינה.

‏השבוע אמר על כך לינדנשטראוס כי "ברמה העקרונית זה לא תקין שאנשי ציבור נוסעים על חשבון נדבנים ותורמים".

אתמול (ד'), לקראת נעילת מושב החורף של הכנסת, פנה לינדנשטראוס לוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ יואל חסון, וביקש כי יוקנו לעוזרו, היועץ למאבק בשחיתות הציבורית במשרד המבקר, נחום לוי, סמכויות של ועדת חקירה, זאת לקראת ההכרעה היום אם לפתוח בחקירת נסיעות נתניהו.

ההודעה על כינוס הוועדה לביקורת המדינה לצורך הענקת הסמכויות החריגות התקבלה כחצי שעה לפני הישיבה, ובסיומה אושרה הבקשה על-ידי 3 חברי כנסת מקדימה שהשתתפו בדיון: היו"ר יואל חסון, מרינה סולודקין ושלמה מולה.

ביממה האחרונה תקפו חברי כנסת שונים, ובהם גם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, את ההחלטה לאשר את הסמכויות החריגות בהרכב חסר, ואף דרשו לקיים הצבעה חוזרת בוועדה.

‏לאור הסערה שההחלטה עוררה, הבהיר המבקר הבוקר כי סמכויות דומות - לחייב ולחקור עדים; לדרוש המצאת מסמכים או מוצגים אחרים שבידי העד ולפסוק הוצאות לעדים שיתייצבו - הוקנו לבעלי תפקידים שונים במשרד המבקר, על-פי החלטת המבקר ובאישור הוועדה לענייני ביקורת המדינה.

בין מקבלי הסמכויות האמורות: המנכ"לים של משרד המבקר; היועצים המשפטיים וסגניהם; מנהלי נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה ועוד.

‏מבקר המדינה עצמו אינו זקוק לאישורה של הוועדה לענייני ביקורת בעניין זה, כיוון שסמכויות אלה נתונות לו על-פי חוק. אשר להענקת הסמכות לעוזרו למאבק בשחיתות הציבורית, לוי, הבהיר לינדנשטראוס: "הפנייה לוועדה נעשתה בשל אופי תפקידו והסמכויות הדרושות לו".

‏שני הנושאים שייבדקו סביב הפרשיות של נתניהו נתונים לסמכותו של המבקר על-פי חוק יסוד מבקר המדינה וחוק מבקר המדינה, כך שאינו נדרש כלל לסמכויות החקירה המיוחדות שאושרו אתמול בוועדה. ‏‎‎‏

ההערכות בקרב הקהילה המשפטית והעסקית הן כי חרף הסמכויות המורחבות של מבקר המדינה ועוזרו, תהיה למשרד המבקר בעיה לזמן לעדות את כל אותם תורמים ששמותיהם הוזכרו בתחקיר ערוץ 10, שמרביתם שוהים בחו"ל.

"מסע הכפשה"

בתוך כך, אמש התייחס נתניהו לראשונה לפרשה בראיון שנתן לערוץ 2. "שום דבר לא מומן שלא כדין", אמר והוסיף: "יש פה מסע מאוד מאורגן, מאוד מתוזמר של הכפשה. זה לא פעם ראשונה שזה קורה לי. יש פה כל מיני סיפורים, רובם מופרכים ומעוותים ומוגזמים, ובעיקר נגועים בצביעות. יש אנשים שלא אוהבים אותי ולא אוהבים שאני ראש ממשלה".

עוד הוסיף נתניהו: "יש סטנדט מסוים איך נוסעים. הסטנדרט של ראשי ממשלה לשעבר בישראל ונשיאים לשעבר מקובל, והוא לא שונה ממה שקורה עם קלינטון, טוני בלייר או עם אחרים".

לדבריו, "אנשים לא טסו בצ'רטר, הם לא נוסעים באוטובוסים, הם לא מתאכסנים באכסניות נוער. הסטנדרט שמקובל לראשי ממשלה לשעבר הוא הסטנדרט שהפעילו עליי, הוא לא שונה, כולל ההצטרפות של אשתי... אתה לא נוסע לנסיעות פרטיות".

הליכוד: לבדוק את כולם

מהליכוד נמסר בתגובה להחלטת המבקר: "ב-10 השנים האחרונות התקיימו אלפי נסיעות של חברי כנסת, שרים וראשי ממשלה בהווה ולשעבר על חשבון גופים שונים. ראוי שמבקר המדינה יבדוק את נסיעותיהם של כולם".