איפה פישר? הדולר ירד ב-0.2% מתחת לרף 3.48 שקלים

הדולר בשפל של יותר משנתיים וחצי ■ לאומי: "ללא החרפה במצב הביטחוני, ימשיך השקל להתחזק" ■ FXCM: "אין מנוס מלהציע את רמת ה-3.2 שקלים כרמת השפל הבאה"

הדולר לא עוצר: לאחר שאתמול נפל לשפל של שנתיים וחצי, ולאחר שבנק ישראל התערב לאחר קביעת השער היציג ורכש כ-200 מיליון דולר, ירד היום (ו') הדולר ב-0.23% נוספים וקבע שער יציג ב-3.473 שקלים. האירו רשם ירידה של 0.61% ל-4.919 שקלים.

נזכיר כי בסיכום חודש מארס ירד הדולר ב-3.9%, בסיכום הרבעון הראשון ירד הדולר ב-2% ומסוף ינואר, בעת שרשם הדולר את השיא האחרון בשער של 3.61 שקלים, ירד הדולר ב-6%.

כלכלני בנק הפועלים מעריכים במסגרת הסקירה השבועית כי השקל צפוי להמשיך ולהיסחר בתקופה הקרובה בהשפעת ההתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם. כמו כן, יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא התערבויות בנק ישראל במסחר במגוון דרכים. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הכלכלה היציבה בישראל והציפיות להעלאות ריבית נוספות ע"י בנק ישראל ובעקבותיהן, הרחבת הפער בין הריבית השקלית לריבית הדולרית.

בבנק לאומי מציינים כי ללא החרפה במצב הביטחוני, ימשיך השקל להתחזק על רקע האיתנות היחסית של המשק המקומי כפי שהיא משתקפת בנתוני הצמיחה הגבוהים, ועל רקע פער הריביות שצפוי להמשיך ולהתרחב. עם זאת, מדגישים כלכלני הבנק, יש לקחת בחשבון כי בנק ישראל ינקוט בצעדים שונים כדי למתן מגמה זו.

FXCM: התחתית הבאה ב-3.2 שקלים

מ-FXCM ישראל נמסר כי רמת השפל החדשה של הדולר מול השקל, קרי 3.47 שקלים, משמעותית מאוד. "זמן רב היה מקובל בשוק שבנק ישראל יגן על רמת ה3.5 שקלים עקב מעשיו בפעמים הקודמות שבהן שער המטבע ביקר ברמות אלו. הפעם, השילוב בין החולשה של המטבע האמריקני בעולם, העליות בריבית מצד בנק ישראל, וההכנסות הצפויות מתגליות הגז, גרם לדולר לחצות ללא מאמץ יתר את רמת התמיכה שנחשבה לחשובה כל כך", נכתב בסקירה. על פי FXCM, אין מנוס מלהציע את רמת ה-3.2 שקלים כרמת השפל הבאה.

שלשום פרסם בנק ישראל את הדוח השנתי ל-2010, במסגרתו העלה את תחזית הצמיחה של המשק ל-4.5% מ-3.8% בתחזית הקודמת. בהקשר ספציפי לשער הדולר-שקל ציין נגיד הבנק סטנלי פישר כי "צריכים לשמור על שער החליפין - אם נראה שיש הפרה של שווי משקל שם, אנו נהיה מוכנים להתערב".