החרדים יוצאים למאבק: "אל-על לא תטוס בשבת"

אתמול יצאו טיסות סאן דור על קודים חלופיים של ארקיע וישראייר ■ ועד הרבנים למען השבת: "שמחים שטיסות אל-על בשבת ירדו מהפרק - ניאבק כדי שמטוסיה לא יראו בשבת את השמיים"

כשבועיים בלבד לאחר שנשלל רישיונה של סאן דור, החברה-הבת של אל-על , יצאו אתמול (שבת) לראשונה מנתב"ג מטוסי אל-על בקוד חלופי. 4 מטיסות החברה, שנמכרו עוד בטרם נשלל רישיונה של סאן דור, עשו את דרכן אל היעד תחת קוד של ישראייר. טיסה נוספת יצאה עם קוד של ארקיע.

המהלך נעשה בהתאם להודעת החברה מיום ו', שלפיה תפעל במתכונת של "החכרה רטובה" של המטוסים לחברות השכר הישראליות: הטיסות יצאו עם מטוסי אל-על ועם צוות של אל-על, אך מבחינה רשמית תיחשב הטיסה לכזו של אחת החברות הישראליות האחרות.

מי שמגלים חוסר שביעות-רצון מהפתרון החדש הם הרבנים והלקוחות בעולם החרדי. רבני הוועד למען השבת נועדו בשבוע שעבר עם סמנכ"ל אל-על, דוד מימון, שלטענתם הבטיח להם כי אל-על לא תקים חברה אחרת במקומה של סאן דור ולא תחבור לחברה אחרת המחללת שבת.

"אין כאן היתממות, אנחנו לוקחים הכול בפרופורציה. אין לנו כוונה לעשות את אל-על חברה חרדית. אנחנו יודעים מה היה המצב שם עד היום, יודעים מה המצב במוסכים ומה המצב במשרדים. אנחנו לא מרמים את עצמנו", אמר היום (א') ל"גלובס" יצחק גולדקנופף, מזכיר ועד הרבנים למען השבת. "התפקיד שהוטל עלינו לפני 5 שנים הוא לעמוד על ההסדר שלפיו אל-על לא מטיסה בשבת, ובנושא הזה נלך עד הסוף".

- זה אומר שאנחנו צפויים לחרם חרדי על אל-על?

"אנחנו לא מחרימים אף אחד. מבחינתנו, זו אל-על שמחרימה אותנו, כי היא יודעת שאם היא תיסע בשבת - אנחנו לא ניסע איתם באף יום מימות השבוע".

בוועד מתכוונים לקיים דיון מיוחד השבוע, לאור ההסדר החדש, ולגבש מתכונת פעולה למאבק. "נעשה כל מה שלאל-ידינו כדי שהחברה לא תחכיר מטוסים. הפלוס מבחינתנו, ההישג, הוא שאל-על עצמה לא טסה כעת בשבת, וזה ירד מהפרק", סיכם גולדקנופף.

מאל-על נמסר כי "הסטטוס-קוו נשמר. אין טיסות בשבת. בחברה לא התקבלה כל פנייה בנושא".