משרדי הבריאות והאוצר פסלו פוליסת בריאות של דקלה

הנימוק: הפוליסה ערבבה בין פוליסת ביטוח מסחרית לתוכניות שב"ן של קופת חולים ■ הפוליסה הייתה אמורה להיות עבור עובדי חברת מקורות

משרדי הבריאות והאוצר עצרו באחרונה פוליסת בריאות בעייתית של חברת הביטוח דקלה בעבור עובדי חברת מקורות, כך שלא תחודש עוד ותשונה. זאת, משום שלתפיסתם הפוליסה ערבבה בין פוליסת ביטוח מסחרית לתוכניות שב"ן של קופת חולים. כך נודע ל"גלובס".

חברת הביטוח דקלה, שבבעלות קבוצת הביטוח הראל, משווקת לעובדי חברת מקורות פוליסת ביטוח בריאות קבוצתית משולבת ששני מפרקי הכיסוי שבה היו שירותים המסופקים על ידי השב"ן של שירותי בריאות כללית: כללית מושלם וכללית פלטינום. כל זאת, תוך גביית פרמיה דומה מכל עובדי מקורות באופן קבוצתי, ולא באופן אישי (גם לגבי רכיב השב"ן בביטוח). נציין כי מדובר בפוליסה ותיקה, שקיימת מ-1998.

במשרד הבריאות, המפקח על קופות החולים והשב"נים (שירותי בריאות נוספים, המסופקים על ידי קופות החולים מעל לרובד של הסל הממלכתי), ובמשרד האוצר, המפקח על חברות הביטוח, ראו בפוליסה זו בעייתיות "בערבוב בין פוליסות מסחריות לתוכניות שב"ן, בין חברות מסחריות לקופות חולים ובין כסף ציבורי לכסף פרטי", בהקשר של תהליך הגבייה, ואף משום חשש להטעיית לקוחות.

"עד הגרוש האחרון"

מבחינת גורמי הרגולציה, הבעייתיות בפוליסה נוגעת לאופן ההתקשרות בביטוח בין דקלה לכללית, כשעובדי מקורות החברים בכללית וחברים בשב"ן, היה מעין ביטוח בריאות "משלים למושלם", שהגבייה בעבורם הייתה קבוצתית-מרוכזת, ולא אישית. כך, האוצר בישר לדקלה כי לא יאשר מחדש את הפוליסה הזו לתקופה נוספת, והנחה אותה לפעול לגילוי נאות לגביה. משרד הבריאות הורה לקופה לסיים את ההתקשרויות ואספקת שירותי בריאות נוספים לוועד מקורות.

מנגד, גורמים בשוק ביטוחי הבריאות ציינו שאם הייתה בעיה, היא הייתה רק בהקשר טכני, ולא בשום אופן אחר, כשהביטוח עצמו היה מלא וטוב והתשלום המלא בעבור הביטוח עבר לכללית כנגד השב"ן - ללא פגיעה מהותית בעקרון של השב"ן.

מדקלה נמסר בתגובה כי "התקבלה החלטה תפעולית להפריד את הגבייה שתתבצע באופן פרטי ולא באופן קבוצתי, וליידע את הלקוחות על הפרדה זו". מהכללית לא נמסרה תגובה. תגובת יו"ר ועד העובדים במקורות, מאיר אלעזרה: "הוועד יבצע כל מה שיוטל עליו, לאחר פגישה שתתנהל במשרד הבריאות. הפוליסה הזו קיימת במקורות מאז תחילת השב"ן בשנות התשעים - איפה היה משרד הבריאות עד עכשיו? כל ההתחשבנות הכספית נעשית בין דקלה לבין הכללית. העובדים משלמים את הפוליסה עד הגרוש האחרון שמנוכה משכרם".