פסגות: "הקצו 30% מהתיק למניות"; במה להשקיע?

בן-לי אברהם מפסגות מגלה אופטימיות, וממליץ להחזיק 22.5% מהתיק במניות בארץ, ו-7.5% נוספים במניות בחו"ל, תוך העדפה לשוק האמריקני

מאז סוף חודש ינואר המשקיעים בישראל מתקשים לעקוב אחר רצף האירועים המתגלגל, ולגזור את השלכותיו על שוקי ההון, כשכמעט ולא חלף יום ללא דרמה חדשה: מהמהומות בחלק ממדינות ערב והמזרח התיכון, דרך אסון הטבע ביפן, ועד החרפת המצב הביטחוני בדרום הארץ.

אולם בשבוע החולף הסתמנה דווקא ירידה מסוימת ברמת חוסר הוודאות של המשקיעים, ובזכות כך התמתנה התנודתיות, והתגברה הדומיננטיות של הצבע הירוק על מסכי המסחר בתל אביב. בסיכום שבועי טיפס המעו"ף בכ-3%, וכעת הוא שוב נושק לרמת השיא שלו.

במקביל לרגיעה היחסית בעולם, את מרבית הכותרות הכלכליות תפסו ההתרחשויות בזירה המקומית: החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית במשק ב-0.5% ל-3%, ורצף הדוחות הכספיים של החברות הבורסאיות שסיכמו את שנת 2010.

בבית ההשקעות פסגות דווקא לא ממהרים להתרשם מהרגיעה שהסתמנה בשבוע החולף, ומעריכים כי בטווח הקצר השוק ימשיך להתאפיין בעצבנות ובתנודתיות גבוהה. "לטווח הארוך, הנתונים בארץ מצביעים על מגמה חיובית, ועל כך צריך לשים את הדגש", מחדד בן-לי אברהם, מנהל השקעות מוסדי בפסגות ניירות ערך, המתארח השבוע במדור. "בטווח הקצר של חודש-חודשיים, אי אפשר כמובן לדעת מה יהיה, ובהחלט יכול להתרחש אירוע שנובע ממקור חיצוני שיחזיר את העצבנות לשווקים".

אברהם לא מתעלם מהבעיות השונות שהוזכרו ומבעיות פיננסיות נוספות שטרם נעלמו באירופה ובארה"ב, אך לאור סימני התאוששות בכלכלה העולמית, ולאור העובדה שהוא כאמור אופטימי בכל הנוגע לטווח הארוך, המלצתו היא לחשיפה של כ-30% מתיק ההשקעות למניות, שבטווח הבינוני-ארוך מהווה בעיניו את האפיק האטרקטיבי ביותר.

אברהם מציין כי חברות המחלקות דיבידנד בצורה עקבית הן מועדפות מבחינתו להשקעה, וכמו מרבית האנליסטים בשוק הוא ממליץ על השקעה במניות הבנקים. בין הנימוקים התומכים בכך הוא מציין את התמחור הנוכחי ואת סביבת הריבית העולה הצפויה להשפיע לחיוב על התוצאות הכספיות שיוצגו על ידם.

לדבריו, "חשוב לציין כי בעקבות האירועים האחרונים במצרים ולוב פרמיית הסיכון של מדינת ישראל עלתה, ובמקביל משקיעים בכל העולם הסיטו כספים מהשקעה בשווקים מתעוררים לכיוון שווקים מפותחים. מגמה זו הובילה לתשואות חסר של השווקים המתעוררים - ובתוכם ישראל - ביחס למפותחים. לכן, בשלב זה המלצתנו היא להחזיק כ-25% מסך תיק המניות במניות בחו"ל, תוך מתן תשומת לב לכך שהשקעה במניות מעבר לים כרוכה גם בסיכוני מטבע".

השוק המועדף על אברהם בחו"ל הוא השוק האמריקני, כש"רמת הריבית הנמוכה, התמחור הנוכחי והדולר החלש - כל אלו תומכים בכלכלת ארה"ב".

לגבי השפעת העלאת הריבית על כיוון המסחר בבורסה באחד העם, אברהם מפריד בין הרכיב המנייתי לרכיב האג"ח. "למרות העלאת הריבית, שיעורה הנוכחי עדיין נמוך והיא תומכת בשוק המניות, לכן הוא לא אמור להיפגע מההחלטה. בהמשך, כשהריבית תהיה כבר גבוהה יותר, חלק מהמשקיעים יחליטו לחזור להפקיד את כספם בבנקים.

"בשוק האג"ח, לדעתנו סיכון הריבית זהה בממשלתיות ובסדרות הקונצרניות בעלות הדירוגים הגבוהים. בסדרות אלה סיכון האשראי חזר לשפל והוא יחסית נמוך. אנחנו לא רואים בעיה של דיפולטים בשנה-שנתיים הקרובות, והמרווחים בין הקונצרניות לממשלתיות הצטמצם משמעותית, אבל עדיין יש עדיפות לאג"ח הממשלתיות".

"מחכה לשקט שהבטיחו לי"

אברהם ממליץ על תיק אג"ח מאוזן בין האפיק השקלי לאפיק הצמוד, ומציין כי "בעקבות הציפיות האינפלציונית הגבוהות והצפי להמשך העלאות ריבית אנו ממליצים על השקעה במח"מ בינוני של סביב ה-3.5 שנים". בחלק הקונצרני, הדגש שנותן אברהם הוא על סדרות אג"ח בדירוג A מינוס ומעלה, במח"מ בינוני, ומזכיר כי יש להקפיד על פיזור בין ענפים ומנפיקים רבים.

אברהם הגיע לפסגות במהלך לימודי תואר שני במינהל עסקים, ואחרי שלוש שנים בתפקיד הוא מחכה כבר לתקופה הרגועה שהבטיחו לו שתגיע כבר לפני יותר משנתיים. "התחלתי בתפקיד במהלך המשבר ב-2008, ואז אמרו לי 'אל תדאג, 2009 תהיה שנה רגועה'. בסוף גם 2010 הייתה סוערת, ובסך הכול מאז שהגעתי היו לי בתפקיד חודשיים-שלושה של שקט יחסי".

ההמלצות של בן לי
 ההמלצות של בן לי

תיק ההשקעות
 תיק ההשקעות