ברוש לנתניהו: טפל מיד בנפילת הדולר; המצב מסוכן מאוד

נשיא התאגדות התעשיינים שלח מכתב לרה"מ בו הוא קורא לו לקיים דיון בממשלה בנושא איום שער החליפין ■ "ישראל לא נקטה כמעט אף צעד פיסקאלי; אין לטמון את הראש בחול"

בתגובה לפגיעה ביצוא הישראלי בעקבות התחזקות השקל, נשיא התאגדות התעשיינים שרגא ברוש שלח מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הוא קורא לו לקיים דיון בממשלה בנושא איום שער החליפין, מאחר ש"ההתמודדות עם מצב מסוכן זה הנה בגדר אחריות של ראש הממשלה", לשון המכתב. לדבריו, הפסד העסקאות בגין התיסוף בשנים 2006-2011 נאמד בכ-11 מיליארד דולר תוך התחזקות של המטבע המקומי ב-25% בשנים אלו.

"פעילותו הנחושה של נגיד בנק ישראל נגד מגמה זו הצליחה להאט את הפגיעה וסייעה למגזר העסקי", כתב ברוש. "עם זאת, על רקע העליה בציפיות האינפלציוניות נאלץ הנגיד למקד את המאבק באינפלציה והכך הוגבלה מאד יכולתו לסייע בהחלשות השקל".

עוד ציין ברוש כי ההשלכות של המשך מגמת ההתחזקות של השקל מסוכנת מאד למשק הישראלי הפתוח. "הפגיעה בכושר התחרות הנה הן מול יבוא מתחרה והן מול מתחרינו בשווקים בחו"ל למרות המצב היציב של הכלכלה הישראלית בשנה האחרונה אין לטמון את הראש בחול", כתב ברוש.

ברוש ציין גם כי מדינות רבות בעולם פועלות במטרה להילחם בבעיית המטבע החזק דרך מיסוי תמריצים ועוד, עם זאת, כתב ברוש כי "מדינת ישראל, אשר סובלת מתיסוף מהחזקים בעולם, לא נקטה כמעט אף צעד פיסקאלי במטרה להחליש את המטבע. אנו מבקשים כינוס מיוחד של הקבינט החברתי-כלכלי לדיון בסכנות ובמשמעויות של התחזקות המטבע וקבלת החלטה לביצוע סדרת צעדים מיידיים לחיזוק כושר התחרות של המשק הישראלי".

נזכיר כי המסחר במט"ח מתנהל היום (ב') עם המשך היחלשותו של הדולר שמתבוסס בשפל של יותר משנתיים וחצי למרות שבנק ישראל רכש היום מעל 100 מיליון דולר ולאחר שרכש יותר מ-200 מיליון דולר ביום ה'.