הזרים החזיקו מק"מ בסכום שיא - 47 מיליארד ש' בפברואר

על אף שהוטלו חובת דיווח וחובת נזילות, תושבי חוץ המשיכו לנגוס נתחים גדולים יותר מעוגת המק"מ הישראלית, ושיעור אחזקותיהם עלה ל-35.7%

הספקולנטים הזרים אינם מתרגשים, בלשון המעטה, מנגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, ומהצעדים האדמיניסטרטיביים שנקט בסוף ינואר ונכנסו לתוקף בפברואר. לפי נתוני בנק ישראל, החזיקו המשקיעים הזרים מק''מ ב-47.23 מיליארד שקל בפברואר - הסכום הגבוה ביותר אי פעם. לפיכך הגיע שיעור אחזקת המק''מ בידי זרים לרמת שיא של כ-36%.

ב-2010 החלה ההשתלטות של הזרים על המק''מ, אשר הגדילו את אחזקת נייר ערך זה מ-5% בסוף 2009 ל-28% בסוף 2010. פערי הריביות בין ישראל לארצות הברית ואירופה עודדו את המתקפה הספקולטיבית של הזרים היושבים במדינות אלו, לווים בריביות כמעט אפסיות, ממירים את הדולרים לשקלים ורוכשים את המק''מ אשר מניב להם ריביות של עד 3%. הפעולה הזו גם אחראית לתיסוף החד של השקל, שנרשם בחודשים האחרונים, והפיל את המטבע האמריקני לשפל של יותר משנתיים.

בהקשר לתופעה זו נכתב בדוח בנק ישראל האחרון כי "זרמי הון גדולים מהמדינות המפותחות הביאו להאצת יתר של הפעילות הכלכלית במדינות המתפתחות, שהסתיימה לא אחת במשבר, כאשר לקח חשוב מאפיזודות (כאלו -א.פ.) הוא שכוחות השוק לבדם לא יבטיחו שרמת שער החליפין תתאים לרמת הפריון והתחרותיות שלו".

תמריץ חזק

נזכיר כי הריבית הבסיסית במשק עמדה בפברואר על 2.25%, ומאז עלתה ל-3%, כאשר הריביות במשק האמריקני ובמשק האירופי לא שונו. לפיכך, מאז פערי הריביות זינקו ב-75 נקודות בסיס, דבר שמהווה תמריץ חזק נוסף להמשך המשחק הספקולטיבי של הזרים במשק הישראלי.

בעקבות מתקפת הספקולציה החליט הנגיד פישר בסוף ינואר להטיל חובת דיווח על תושבי חוץ שביצעו עסקאות במק"מ ובאג"ח ממשלתיות קצרות בסכומים של 10 מיליון שקל ומעלה ביום אחד. עוד הטיל פישר חובת נזילות בשיעור 10% על עסקאות בנגזרות מט"ח (SWAP ו-FORWARDS) מול תושבי חוץ, פעולות שהזרים מבצעים לצורך רכישת המק''מ. כאמור, עד כה נראה כי המאמצים לעצור את הספקולנטים לא נשאו פרי.

שר האוצר יובל שטייניץ הצהיר שהוא מצטרף לצינון שוק המק''מ, והורה לבטל את הפטור ממס על רווחי מק''מ שמקבלים כעת המשקיעים זרים. על אף ההבטחות, עדיין לא גובשה החקיקה בנידון.

חלקם של המשקיעים
 חלקם של המשקיעים