"יורקוויל תשקיע 100 מיליון דולר בחברות ישראליות השנה"

קרן ההשקעות עולה על הפרקט הישראלי, עם השקעות בטאואר ובאלביט הדמיה וחסות לקבוצת כדורסל ■ מתיו בקמן, אחד השותפים, מספר ל"גלובס" ל המשיכה לישראל והתוכניות לעתיד

בשבוע שעבר חתמה קרן ההשקעות האמריקנית יורקוויל על הסכם נוסף עם חברה ישראלית, במסגרתו התחייבה להזרים לאלביט הדמיה שבשליטת מוטי זיסר עד 50 מיליון דולר תמורת הנפקת מניות, לפרק זמן של שלוש שנים. לרגל חתימת ההסכם הגיע לישראל מתיו בקמן, אחד מארבעת המנהלים-שותפים בקרן, אשר אומר בריאיון בלעדי ל"גלובס" כי "ב-2011 תשקיע יורקוויל 100 מיליון דולר בחברות ישראליות".

יורקוויל, אשר משקיעה בחברות בשיטה ייחודית הנקראת SEDA (ראו הרחבה למטה), הוקמה בשנת 2001 עם גיוס הכסף לקרן הראשונה, ולפני שלוש שנים הקימה קרן נוספת. לצד בקמן, השותפים המנהלים בקרן הם מארק אנג'לו, המכהן גם כנשיא הקרן, ג'רי אייקי ודיוויד גונזלס, שהוא גם היועץ המשפטי.

כיום מנהלת יורקוויל בשתי הקרנות נכסים בסך של כ-700 מיליון דולר, ולפי הערכות מי שנכנס לקרן הראשונה לפני עשר שנים הכפיל את כספו, ובקרן החדשה התשואות הן דו-ספרתיות. בין החברות הישראליות הבולטות עימן חתמה יורקוויל על הסכם השקעה נמצאות טאואר ואלון USA .

- איך השפיע המשבר העולמי על הפעילות שלכם?

בקמן: "המשבר האחרון היה הזדמנות זהב עבורנו, ושיפר את הפורטפוליו שלנו. בתקופות טובות יותר הרבה חברות גדולות היו אופורטוניסטיות ויכלו לגייס כסף ממקומות אחרים, ולא היו צריכות אותנו. אבל, כאשר השווקים קרסו ושוק ההון נסגר, זו הייתה ההזדמנות שלנו להראות שיש דרך אלטרנטיבית לגייס כסף.

"במשך שמונה שנים וחצי מהקמת הקרן לא הצלחנו להגיע לחברות שנסחרות בבורסת ניו-יורק, ועקב המשבר, ב-18 חודשים נעזרו בנו ארבע חברות שרשומות שם".

- יש סקטורים מסוימים שאתם מתמקדים בהם?

"אנחנו לא מתמחים בתחום אחד, יש לנו הרבה חברות בפורטפוליו ממגוון תחומים. בארה"ב קרנות ריט מאוד אוהבות את שיטת העבודה שלנו, וחתמנו על הסכם עם שלוש ציבוריות כאלו. בשוק, כל פעם יש סקטור אחד שדועך ומולו אחר שפורח, ולכן חשוב לנו לעבוד עם חברות בכל הסקטורים. כך, שאם מניותיהם יעלו באופן פתאומי, הן יוכלו לגייס הון בהתראה קצרה".

"בישראל כולם מקושרים לכולם"

יש טענה, כי לאחר שמונפקות לכם מניות ואתם מוכרים אותן, נוצר דילול של המשקיעים ולחץ כלפי מטה במחיר המניה.

"מחקר שנעשה על הנפקות משניות גילה, שההנחה הממוצעת על מחיר השוק, שלוקחת בחשבון גם את כתבי האופציה שניתנים בהנפקה, עומדת על 33%. בשיטת העבודה שלנו החברה יכולה לבחור מתי לגייס הון, כך שאם לדוגמה חל אירוע פתאומי ומחיר המניה עלה, החברה יכולה להנפיק באופן מיידי לפי מחיר מניה גבוה, בדיסקאונט של אחוזים בודדים.

"זאת, לעומת מצב שבו היא רוצה לנצל את המחיר הגבוה ולבצע הנפקה משנית רגילה - תהליך שלוקח בממוצע חודשיים, ואז כבר יכול להיות שמחיר המניה יירד לרמה כזו שלא יהיה כדאי לחברה להנפיק בו".

- יש מקרים שאתם מחזיקים את המניות שהונפקו לכם לתקופות ארוכות?

"לעיתים אנו מחזיקים את המניות לתקופות של יותר מכמה ימים. כשהמניה עולה מהיום שהונפקו לנו המניות, יש לנו יותר אורך נשימה להחזיק אותן ולטפטף באיטיות לשוק, וכך אנחנו לא רק מרוויחים את הדיסקאונט שבו הונפקו לנו המניות. אבל היו גם מקרים שבהם החזקנו את המניות והן ירדו".

לפני כשנתיים החלה יורקוויל לעבוד עם חברות ישראליות, ומינתה בארץ כנציגה את שמוליק ינאי.

- למה החלטתם שאתם נכנסים לפעילות בישראל?

"ישראל הייתה עד לא מזמן המדינה מספר 2 מבחינת מספר החברות הרשומות בנאסד"ק (מחוץ לארה"ב), ואני לא יודע למה לקח לנו הרבה זמן להיכנס כאן לפעילות. בישראל כולם מקושרים לכולם, וזה לא כמו בקנדה או שוויץ שאפשר במספר פגישות לסגור עסקאות. לקח לנו זמן עד שמצאנו את הבנאדם הנכון, ראינו את האיכויות שלו, וזה פשוט השתלם. והוא הביא אלינו חברות באיכות גבוהה".

- חלק גדול מהעסקאות עליהן חתמה יורקוויל עם חברות ישראליות, נעשה עם חברות דואליות הנסחרות במקביל בישראל ובוול-סטריט. איך אתם מחליטים איפה למכור את המניות שהונפקו לכם?

"בעיקר לפי התיאבון והביקוש של המשקיעים, וגם לפי הסחירות. בטאואר למשל בהתחלה לא מכרנו בוול-סטריט בכלל, והיום כשהסחירות שם מאוד עלתה, אנחנו מוכרים בניו יורק 20%-30% מהמניות שמונפקות לנו".

מלבד ההסכם עם אלביט הדמיה, חתמה יורקוויל השבוע על הסכם קצת שונה: הסכם חסות עם קבוצת הכדורסל של הפועל חולון, אשר תקבל עד סוף העונה 20 אלף דולר מהקרן, שתקבל אזכור על חולצות השחקנים שיישאו את השם "הפועל יורקוויל חולון".

- למה דווקא הפועל חולון?

ינאי: "בחרנו בהפועל חולון כי במובן מסוים היא מזכירה את יורקוויל - לא קבוצה מובילה כמו מכבי ת"א עם תקציב ענק, אלא אנדרדוג, שעם הרבה תשוקה מצליחה לקחת הרבה תארים. גם פה אנחנו לוקחים לכאורה עסקאות ענק מהחתמים המקומיים, והחברות הכי טובות נמצאות אצלנו - טאואר, אלון USA ואלביט הדמיה".

כך יורקוויל משקיעה

יורקוויל מבצעת כאמור את השקעותיה במודל ייחודי המכונה SEDA - Standby Equity Distribution Agreement. לפי עקרונות השיטה, חותמת הקרן על הסכם עם חברה ציבורית, שכולל בתוכו סכום מסגרת אותו תוכל החברה לגייס מיורקוויל בתמורה להקצאת מניות לקרן, כאשר בין הצדדים נקבע סכום מקסימלי לכל משיכה.

יורקוויל מתחייבת באופן חד צדדי להזרים כסף לחברה, תמורת קבלת מניות בהנחה שנקבעת בין הצדדים על מחיר בשוק באותה עת, כאשר בידי החברה שיקול הדעת המלא בהחלטה מתי למשוך את הכספים מיורקוויל. כך, ישנן חברות שכלל לא מנצלות את האשראי במסגרת ההסכם עם יורקוויל.

לאחר שהחברה "דורשת" לבצע השקעה בהתאם להסכם המסגרת ביניהן ובהתאם למחיר המניה בשוק, יורקוויל מוכרת בחסר את מניות אותה אותה חברה על מנת לגדר חלק מהסיכון עד לקבלת מניותיה.

עם קבלת המניות, "סוגרת" למעשה החברה את הפוזיציה, כאשר לעתים היא משאירה חלק מהמניות אצלה בהתאם לשיקול דעתה. מלבד הרווח שנוצר לקרן מהזרמת הכסף וקבלת המניות, מקבלת יורקוויל עמלות בהיקף של מאות אלפי דולרים תמורת פתיחת קו האשראי.

יורקוויל
 יורקוויל