עוד הנפקת ביומד? NeatStich מתכוננת לגייס מיליוני דולרים

מדוחות חממת קסניה עולה כי שווי החברה בסבב הגיוס האחרון שלה היה 12.5 מיליון דולר ■ ההערכות הן כי גם בגיוס הציבורי השווי שלה יהיה דומה

NeatStich, החברה-הבת של חממת קסניה הנסחרת בבורסה לפי שווי של 48.9 מיליון שקל, הגישה לרשות ני"ע טיוטת תשקיף להנפקה. קסניה מחזיקה ב-27.6% מהחברה. בעת כתיבת שורות אלה, מניית קסניה לא הגיבה למהלך.

שווי החברה בגיוס האחרון היה 12.5 מיליון דולר. קסניה השקיעה בחברה 6.6 מיליון שקל עד היום ולפי הערכות שוויה בגיוס הציבורי יהיה דומה (לפני הכסף). החברה מתכננת לגייס מיליוני דולרים בודדים.

ניטסטיץ' פיתחה שיטה אוטומטית לתפירת חתכים בדופן הבטן באופן שמחליף את התפירה הידנית על-ידי המנתח. על-פי דיווחי החברה, התפירה מבוצעת באופן איכותי, בטיחותי ומהיר יותר.

כיום המוצר משווק באירופה ובארה"ב לתחום תפירת החתכים לאחר ניתוחים לפרוסקופיים (ניתוחי בטן המבוצעים דרך חורים קטנים, ללא פיתחה מלאה של הבטן), ומוצר נוסף נמצא בפיתוח יחד עם ה-NIH, מכון הבריאות של ארה"ב, לתחום הניתוחים הקרדיולוגיים.

ענת סגל, מנכ"לית קסניה, אמרה ל"גלובס" כי: "הבקשה להנפיק את ניטסטיץ' הגיעה מהשוק. כאשר התחלנו בפיתוח עם ה-NIH השתנו הצרכים של החברה, וכעת יש לה חלום שגם דורש מימון".

סגל הוסיפה לגבי המוצר כי: "חיכינו עד שיהיו למוצר מכירות חוזרות. זהו שלב שבו לדעתנו חברת מכשור רפואי היא בשלה להנפקה".

המוצר נראה כמעין חוטר שבסופו שושנה מרובת זרועות. מחדירים אותו במצבה המקופל דרך צינור הלפרוסקופיה, וכשהמוצר בפנים, השושנה שולחת זרועות לתוך דופן הבטן, כך שנוצר כיווץ הסוגר את הפתח. הפעולה מבוצעת בלחיצת כפתור.

המוצר ללפרוסקופיה קיבל אישור CE (אישור שיווק באירופה) ו-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) והוא משווק באירופה דרך מפיצים ובארה"ב במכירה ישירה, וכבר נמכר ל-35 בתי חולים.

רופאים מהתחום השקיעו בחברה

ב-2009 קיבלה החברה השקעה של יותר ממיליון דולר מקרן VSLI (Virginia Life Sciences Investment), ובאמצעותה הקימה את פעילותה במדינת וירג'יניה שבארה"ב. בעלי מניות נוספים הם רופאים מובילים מהתחום מארה"ב, שהשקיעו כמה מיליוני דולרים בחברה.

לפי דיווחי קסניה, בשוק הלפרוסקופיה מבוצעות 10 מיליון פרוצדורות בשנה בעולם. קיימות שתי חברות השולטות בשוק זה - Covidien ו-Coopers - כאשר שתיהן מציעות מוצרי סגירה ידניים, שלא כמו המוצר האוטומטי של ניטסטיץ'.

ניטסטיץ' הוקמה על-ידי דביר קרן, ד"ר אסף דקל - אורטופד, וד"ר יוסי מונצ'ר - מומחה לרגולציה מול ה-FDA, כחברת חממה בקסניה ב-2004.

מנכ"ל החברה, ד"ר ברוך מרגנית, שימש בתפקידים בכירים שונים כגון ניהול מערכות בריאות בצה"ל ובמשרד הבריאות, ולאחר מכן בתפקידים שונים בחברות ביומד, ובהן Medisys, הפטו, ויטל-פלואו, קריטיסנס וכן שימש מנכ"ל דימות אופטי עד 2007.

קסניה התעניינה גם בהנפקה של חברה נוספת מן החממה, ביופרוטקט. החברה פיתחה בלון סיליקון שנועד להגן על רקמות בריאות בעת טיפול בסרטן הערמונית על ידי הקרנות. הבלון נכנס בין הערמונית לבין הרקמות אחרות בגוף ומרחיק אותן אלה מאלה.

אף שביופרוטקט נחשבת לחברה מבטיחה בפורטפוליו של קסניה והיא אף כבר הוציאה מתוכה ספין אוף נוסף בשם אורתו ספייס, לפיתוח בלון סיליקון לטיפול בפגיעות כתף על ידי מניעת חיכוך בין גיד פגוע לבין רקמות נוספות, הוחלט בסופו של דבר לא להנפיקה בשלב זה. ביופרוטקט עדיין אינה נמצאת בשלב המכירות.