"המחוברים" של קופ"ח מכבי

מצעד הלייקים הבינ"ל: איפה חולי סוכרת ירגישו בבית; משרד הבריאות החל לאבחן מרחוק

בשנים האחרונות, גדל והולך נתח הגולשים המחפש ייעוץ ומידע בנושאים רפואיים באינטרנט, כהליך משלים לביקור אצל הרופא, ולעתים אף כתחליף. עם תהליך התבגרותן של הרשתות החברתיות, שהפכו ממשחק לכלי חברתי ושימושי, חלקן של הרשתות החברתיות בחיפוש אחר מידע רפואי גדל משמעותית.

הנתונים בארצות-הברית, למשל, ממחישים את היקף התופעה, כאשר קרוב ל-40% מהגולשים האמריקאים סיפרו כי פנו לרשתות החברתיות לקבלת מידע רפואי.

מלבד ההשלכות החיוביות, בדוגמת נגישות המידע ויצירת קהילות סביב נושא הבריאות, רופאים רבים מתריעים על הסכנה שטומנת בחובה התופעה. כך, חולים רבים מסתמכים על מידע רפואי, לעתים ממקורות לא מבוססים, ונמנעים מקבלת טיפול רפואי.

מתוך הכרה בבעייתיות זו, החלו לקום קהילות רופאים, חלקן עצמאיות וחלקן מובלות על-ידי נותני שירות רפואיים (קופות-חולים, משרדי בריאות ועוד), על מנת לתת מענה לרצון הגולשים לקבל מידע, תוך שמירה על מקצועיות.

מומחים ומחוברים

בארץ, החלה קופת חולים מכבי בימים אלה בפעילות מקיפה ברשתות החברתיות, והקימה מספר עמודי פייסבוק, שכל אחד מהם עוסק בנושא אחר בתחום הבריאות (כדוגמת סוכרת, גוף ונפש, בריאות הלב ועוד). הפעילות מפרידה בין דפים בעלי גוון קהילתי, שעוסקים בצורה רחבה סביב נושא, ועמודים מקצועיים יותר (כדוגמת מכבי קרדיולוגיה ומכבי אף אוזן גרון), בהם פעילים גם מומחים מטעם קופת-החולים.

העמודים השונים מיועדים לעורר שיחה סביב הנושאים השונים, ולספק מידע לאורח חיים בריא והגברת המודעות. כמובן, ישנם נושאים שהתאמתם לפייסבוק מובהקת יותר, לעומת תחומים רפואיים שנדמה שרמת השיתוף בה, בגלל הזיהוי והחשיפה, תהיה מן הסתם נמוכה משמעותית.

מדובר בפעילות רחבת היקף, גם אם ההפרדה בין סוגי העמודים השונים אינה ברורה. בנוסף למיצוב קופת-החולים והמומחים מטעמה, העמודים הפועלים כשירות לקוחות באמצעות בקרה וניתוב השיחה, והפניה להמשך טיפול מקצועי במקרה הצורך.

איתי מכבי
 איתי מכבי

אבחון מרחוק

בדומה למכבי, ארגוני בריאות ברחבי העולם מנסים לענות לצורך הגולשים במידע זמין. ארגון הבריאות הבריטי, למשל, מציע באתר האינטרנט שלו מערכת לבדיקת סימפטומים, כאשר בסופה מופנה הגולש, במקרה הצורך, לטיפול רפואי נוסף.

האתר הבריטי מציע מידע רב, בתקווה שהגולשים יבחרו להשתמש בפלטפורמה זו, במקום לפנות למקורות מפוקפקים. בניגוד לרשתות החברתיות, האתר מעניק פתרון כולל, בעיקר בשל האנונימיות המאפשרת בדיקת סימפטומים תוך שמירה על חשאיות רפואית, שלפי רוב אינה אפשרית בפייסבוק וביתר ערוצי המדיה החברתית.

משרד הבריאות הקנדי, מתוך הכרה במגבלות השיח הבריאותי ברשתות החברתיות המבוססות על זיהוי אישי, בחר לנקוט בדרך פעולה שונה.

בדומה לפעילות של קופת-חולים מכבי, אך בהיקף מצומצם יותר, בחרו במשרד שני נושאים מרכזיים, אותם ניתן לקדם בעזרת שימוש בפייסבוק. לצורך כך הוקמו שני עמודי פייסבוק, שמטרתם קידום אג'נדות כלליות - הראשונה מקדמת אורח חיים בריא, והשנייה מוקדשת למניעת שימוש בסמים בקרב צעירים ובני-נוער.

העמוד הראשון, שמטרתו קידום הבריאות בקרב אזרחי קנדה, מציג תכנים מוגבלים ואינו עונה על הצורך למציאת מידע רפואי. מנגד, נדמה כי העמוד השני, שפונה לצעירים, מוצלח יותר, ומציג מספר הדגמות של ההתדרדרות הכרוכה בהתמכרות לסמים קשים.

עם זאת, על אף החסות של משרד הבריאות, מדובר בפעילות חינוכית, כאשר הנגיעה לתחום הבריאות משנית.

הפעילות בשני העמודים, בניגוד לדוגמה הישראלית, מוגבלת ואינה מבוססת על מומחים, ולכן השתתפות הגולשים מוגבלת, ללא האפשרות של קבלת ייעוץ מקצועי בפייסבוק.

איתי קנדה
 איתי קנדה

חולים כמוני

בנוסף קבלת מידע רפואי, גולשים רבים מחפשים ברשתות החברתיות ערך מוסף בדמות תחושת קהילתיות ומציאת אנשים הסובלים מבעיה רפואית דומה. דוגמה לכך ניתן למצוא בעמודי פייסבוק המוקדשים לחולי סוכרת, שמציעים לחברים בהם, מלבד עצות להתמודדות, גם מפגש עם חולים נוספים.

מיזם נוסף, המתבסס על רעיון דומה אך פועל ללא חיבור לפייסבוק, מחבר בין חולים הסובלים ממחלות כרוניות. האתר מציג נתונים על הטיפולים השונים (לפי דיווחי הגולשים) והתסמינים, ומציג דוח מפורט על מצב הקהילה בכל רגע נתון. בדרך זו ניתן לדעת כמה מהגולשים סובלים מכאב, דיכאון ועוד. למעשה, האתר מציע מעין רשת חברתית ייעודית, כאשר החלוקה מתבצעת לפי סוגי המחלות השונות.

אמנם, האתר אינו מתיימר להציע פתרונות או מידע רפואי, אך תחושת השותפות והקהילה מאפשרת לחולים להתמודד עם מצבם, להתייעץ בנושאים השונים ולקבל תמיכה מלאה מגולשים אחרים.

איתי פציינטים
 איתי פציינטים

הכותב הוא מנכ"ל בן-חורין ואלכסנדרוביץ' אסטרטגיה ותקשורת, אשר משלבת בפעילותה גם קמפיינים דיגיטליים ללקוחותיה.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988