היצוא החדש: עיצוב ישראלי מסביב לעולם

בצלאל ו-Dvision משתתפים ביריד העיצוב הבינלאומי במילאנו, שייפתח בשבוע הבא ■ עיצוב ישראלי צעיר גם באירועי Designers days פריז בחודש יוני

תערוכה ייחודית של עיצוב ישראלי תוצג ביריד העיצוב הבינלאומי במילאנו, שייפתח בשבוע הבא. היריד הוא "מפגש הפיסגה" השנתי של עולם העיצוב, בהשתתפות מעצבי העל הבולטים וחברות מסחריות, המנצלות את הבמה להשקת חידושים והמצאות, קולקציות חדשות ומיצגים אמנותיים בעיצוב, המשמשים למיצוב תדמיתי.

במהלך היריד מתקיימות בכל העיר תערוכות עצמאיות, בגלריות, באזורי תעשייה ובחללים אלטרנטיביים. בסלון הלוויין של היריד, המציג באופן קבוע עיצוב צעיר, חדשני ופורץ דרך, תתקיים תצוגה ישראלית, פרי שיתוף פעולה בין המחלקה לעיצוב בבצלאל ו-Dvision חממת העיצוב של קבוצת כתר פלסטיק, בראשותו של המעצב פרופ' עזרי טרזי.

המיצג "אולטרה גמא" - עיצוב בגלים בלתי נראים, ייחשף ביריד ופרטיו לא נמסרו, אך אם להסתמך על נסיון העבר, הן תצוגות של בצלאל והן של Dvision לא הכזיבו, עוררו עניין בקהילת העיצוב וזכו לסיקור נרחב ומפרגן בתקשורת העולמית.

הרפסודה מפליגה לפריז

פרויקט "רפסודה" לקידום מעצבים ישראלים צעירים יוצג לראשונה במסגרת שבוע העיצוב של פריז - Designers days 2011, המתקיים ב-16-20 ביוני. הרפסודה הינה חנות עיצוב זמנית, המציעה למכירה יצירות של מעצבים ישראליים מתחומי עיצוב מוצר, רהיטים קלים, תכשיטים, אביזרי אופנה, תיקים ופריטים שימושיים ורבי השראה. במהלך שבוע העיצוב בפריז תפעל הרפסודה בחלל מיוחד, על גדות תעלת סן מרטן וייקחו בה חלק כ-25 מעצבים ישראלים.

את המיזם הגו והפיקו חברת פאזה לשיווק יצירתי וענת ספרן, אמנית ומעצבת. צוות זה עובד יחד כבר מספר שנים ומפיק יוזמות תרבות חדשניות, ביניהן פרויקט הפצ'ה-קוצ'ה המשגשג בתל-אביב. שם הפרויקט נבחר בשל המיקומים המיוחדים שבהם הוא פועל, וכן בשל המאפיינים הבולטים של הרפסודה - ארעיות, ניידות ואלתור - הנחשב גם למאפיין בולט של העיצוב והתרבות הישראלית.

הרפסודה הושקה לראשונה בנמל תל-אביב בחורף 2010, ופעלה במשך כחודש בהצלחה רבה. שלא כחנות רגילה, סגנון ה-Pop Up Shop של הרפסודה מעניק לה אווירה של מקום מפגש דינמי, המשולב בחוויית עיצוב חדשנית, לא פורמאלית. לצד התצוגה למכירה מקיימים המעצבים בחלל המרכזי הרצאות ומשתפים את קהל הצופים בתהליכי העבודה שלהם.

החשיפה של מעצבים צעירים וחדשניים לקהל הרחב יוצרת הזדמנויות להתחדשות ולשיתופי פעולה לשני הצדדים. כעת, מפליגה הרפסודה לחו"ל בתקווה להרחיב את מעגל שיתופי הפעולה והזדמנויות לייצור מוצרי מעצבים. לאחרונה ביקרו בארץ מארגני Designers days, שבוע העיצוב של פריז, והביעו התפעלות מזירת העיצוב הישראלית. הצגת הרפסודה בפריז תתאפשר בסיוע משרד החוץ ועיריית ת"א.

"חשוב לנו שקהילת העיצוב הבינלאומית תראה פן חדש ושונה ותטעם מסצנת העיצוב הישראלית", אומרת פז גלינסקי מבעלות חברת השיווק וההפקה פאזה, "אנחנו מאמינים כי לאמנים ישראלים צעירים יש הרבה מה להציע ולכן העובדה כי הפרויקט נבחר להשתתף באירוע בינלאומי זה היא חיונית לחיזוק תדמית העיצוב הישראלי בחו"ל".

בהמשך השנה יוצג בתל-אביב פרויקט מקביל של עיצוב צעיר מצרפת, בשיתוף עם המכון הצרפתי וגורמים נוספים. "היוזמה המשותפת עם צרפת יכולה להוליד קשרים ייחודים אשר יתרמו להגדלת שיתופי הפעולה בתחום התרבות בין שתי המדינות", מסרה גלינסקי.