לינדנשטראוס: אבדוק את כל טיסות השרים וסגני השרים מ-2006

(עדכון) - מוקדם יותר היום הוחלט בוועדה לביקורת המדינה כי לינדנשטראוס יקבל סמכויות מיוחדות לחקירת מימון טיסותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, הודיע היום (ג') כי החליט לקיים בדיקה בנושאי ניגודי עניינים של שרים וסגני שרים החל משנת 2006 ועד היום. הבדיקה תכלול את הממשלה הקודמת ואת הממשלה הנוכחית.

בדיון שקיימה הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, הסביר המבקר כי בשלב הזה תתמקד הבדיקה ב-5 השנים האחרונות ותעסוק בהליכי הבקשה והאישור של שרים וסגני שרים ובסוגיית מימון בחירות וכן מימון הנסיעות והשהות בחו"ל על-ידי גורמים פרטיים, בהתאם להוראות הדין והכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים.

במסגרת החקירה, המבקר יבדוק מסמכים שפורסמו לאחרונה במסגרת התחקיר שערך ערוץ 10 על נסיעותיו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויבדוק את אופן מימון טיסותיו. היקף העבודה יוחלט על-פי התפתחויות שיתגלו במהלך הבדיקה, שתחל באופן מיידי. לינדנשטראוס אמר כי יעשה מאמץ לסיים את הבדיקה בהקדם.

מבקר המדינה הוסיף כי בניגוד לבקשות חברי הכנסת מהליכוד לחקור את כל חברי הכנסת, "כל החלטה שתתקבל על-ידי המבקר, או שהוועדה לביקורת המדינה תקבל, חייבת להיות ישימה ולאפשר לאנשי הביקורת לבצע אותה בזמן ראוי וסביר - ולא דברים דמיוניים מבחינת כמות הנבדקים".

לינדנשטראוס הוסיף כי "לא יעלה על הדעת שהממשלה או הוועדה לביקורת המדינה יקבעו למבקר המדינה את סדר היום שלו. החלטת המבקר באשר לתחומים בהם הוא עורך ביקורת היא של המבקר עצמו, וכל ניסיון להכתיב לו את נושאי עבודתו עלול לפגוע בעצמאותו".

לדבריו, "צריך להדגיש שיהיה שוויון והגינות בהתייחסות למבוקרים, כי אחרת הביקורת היא חד-צדדית, ומי שיקבל אותה יתנער ממנה ולא יקבל אותה. הביקורת שלנו מצטיינת בכך שאין השפעות פוליטיות על משרד המבקר".

בתוך כך, הוועדה לביקורת המדינה החליטה היום עוד כי לרשות מבקר המדינה יעמוד עוזר בעל סמכויות מיוחדות על מנת לחקור את נסיעות ראש הממשלה לחו"ל. בהצבעה החוזרת שקיימה הוועדה היום, לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון, הואשם במחטף, לא השתנתה ההחלטה, ולינדנשטראוס יזכה לתגבור של עוזר בעל סמכויות מיוחדות שיבדוק את מימון טיסותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ההחלטה התקבלה פה-אחד.

בשבוע שעבר, ביום האחרון של מושב החורף של הכנסת, קבעה הוועדה כי יש להעניק לעוזרו של המבקר את הסמכויות המיוחדות, אך חברי הכנסת טענו כי יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון, הכריז על כינוס הישיבה בהתרעה קצרה, ולכן מדובר במחטף. פרט לשני חברי כנסת מקדימה איש לא הגיע לוועדה. חברי הוועדה שלא נכחו בהצבעה ביקשו לקיים הצבעה חוזרת.

בפתח הדיון דחה חסון את הביקורת על כך שביצע מחטף ואמר כי לא היתה לו שום כוונה לבצע מחטף. "פעלתי בתום-לב, ללא כוונות זרות וללא מניעים זרים. בסך-הכול רציתי לקבל החלטה לפני היציאה לפגרה", הסביר חסון לחברי הוועדה.

היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, הבהיר כי מבחינה משפטית, כינוס הוועדה בשבוע שעבר והחלטתה "נעשו בדין, ולא נפל בהם כל פגם חוקי", אולם הסכים לקיום הצבעה חוזרת, משום שחברי הכנסת טענו כי הזימון היה בהתראה קצרה מדי.

ח"כ אופיר אקוניס התלונן כי למד על החלטת הוועדה באמצעות מהדורת החדשות של השעה שמונה בערב, 6 שעות לאחר שהתקיימה ההצבעה. "לא משנה באיזה מעטפת נעטוף את זה, היה פה מחטף. נחטפה פה הצבעה", אמר אקוניס.

לבני: לקחת אחריות

ציפי לבני, יו"ר קדימה, העומדת בראש האופוזציה, פרסמה התייחסות ראשונה לפרשת "ביביטורס": "דווקא מול האיומים בפניהם אנו ניצבים, אנו לא יכולים להרשות לעצמנו מצב שבו הציבור מפסיק להאמין בפוליטיקאים.

"הפוליטיקאים הם אלה שיקבעו את עתיד ילדינו ונכדינו. האמירה שכולם מושחתים לא נכונה, והגיע הזמן שהציבור ישפוט את נבחריו גם לפי השאלה הזו. האמירה שכולם מושחתים היא מפלטו של המושחת. לא כולם אותו דבר, יש מושחתים ויש לא.

"יושרה זה לא עניין שנחמד שיהיה לפוליטיקאים - זה חלק הכרחי מתהליך התיקון שישראל צריכה לעבור. בתהליך התיקון הזה לא צריך לקבוע את הנורמות מחדש - זה קיים בחקיקה.

"מי שרוצה לקיים את החוק יודע שהוא קיים, מי שלא רוצה לקיים אותו מדבר שאולי צריך לקבוע מחדש. הוא נקבע, וצריך היה לקיים אותו, וצריך לקיים אותו גם בעתיד. זה חלק מתהליך התיקון שאנו צריכים לעבור, וקודם כל בשביל עצמנו.

"תהליך התיקון יכול להיעשות רק עם הנהגה שלוקחת אחריות. אחריות על כל פעולה ומחדל, אחריות על שלום, אחריות על מלחמה ואחריות על מתן טובות הנאה אם ניתנה. טוב שאנו חיים בתוך אקווריום זכוכית ונשפטים על מעשינו", אמרה לבני.

ח"כ יוחנן פלסנר, מ"מ יו"ר סיעת קדימה, מסר בתגובה: "נכשל ניסיון הליכוד לחבל בכוונת מבקר המדינה לבחון את ההיבטים הפליליים והאתיים הקשורים בנסיעותיו הנהנתניות של נתניהו. במקום לחפש דרך למסמס את בדיקת המבקר, אני מצפה מנציגי הליכוד בוועדה לסייע לרשויות האכיפה, ליישם את הכללים הברורים והמוגדרים בכל הנוגע לנסיעות חברי ממשלה לחו"ל".