פרס: טועים אלה החושבים שאובמה אינו ידיד של ישראל

(עדכון) - אובמה לפרס: מתנגד לכל הניסיונות לערער את הלגיטימציה של ישראל בזירה הבינלאומית ■ מה יודע פרס על תולעת הסטאקסנט? פיו חתום ■ קרא לאובמה לשחרר את פולארד

האם נשיא המדינה, שמעון פרס, יודע משהו על תולעת הסטאקסנט, שעשתה שמות במערכת המחשוב של הצנטריפוגות באיראן, ושלפי הערכות בעיתונים זרים פותחה, בין היתר, בכור בדימונה? כשהנושא עלה, באירוע פומבי בוושינגטון, יכול היה הנשיא לומר: אינני יודע דבר. הוא לא עשה זאת.

בערב פומבי של שאלות ותשובות, ניסה העיתונאי הוותיק של CNN, וולף בליצר, לשאוב מפרס מידע על התולעת ההרסנית, שלפי כמה ידיעות האטה את קצב הפיתוח של נשק גרעיני באיראן.

"אולי אתה מוכן לספר מי עומד מאחורי התולעת הזו"? - שאל בליצר את הנשיא.

"האם זה הכרחי"? - השיב פרס.

"אני עיתונאי, לכן אני סקרן", אמר בליצר.

"ואני פוליטיקאי", השיב פרס בפנים חתומות.

הקהל, מאות מעצבי מדיניות, פקידי ממשל, אקדמאים ועיתונאים, הסיק את מסקנותיו.

באותו אירוע, חלק פרס שבחים לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, שעמו נפגש כמה שעות קודם לכן בבית הלבן. "אלה שסבורים שאובמה אינו ידיד של ישראל - טועים", אמר הנשיא. הוא סיפר שאובמה ציין באוזניו כמה פעמים, במהלך שיחתם, שבתקופת נשיאותו יעמוד ביטחון ישראל בראש סולם העדיפויות של ארה"ב.

"אובמה הוא מנהיג רציני, שמתמודד עם דילמה קשה: המציאות אינה כפי שהוא היה רוצה שתהיה", אמר פרס. "לו היו יותר מנהיגים כמו סאדאת במזה"ת, מלאכתו של אובמה היתה קלה יותר".

בתשובה לשאלה על הבניה בהתנחלויות, אמר פרס: "ישראל היא מדינה דמוקרטית והדרך הטובה ביותר היא להגביל עצמנו להתנחלויות קיימות. האם אני תומך בכך? יש ממשלה נבחרת, ואני תומך במערכת הדמוקרטית".

בשיחה בארבע עיניים בבית הלבן, קרא פרס לאובמה לדבוק בהמשך מעורבותה של ארה"ב בתהליך חידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים. פרס אף קרא לאובמה לשחרר את ג'ונתן פולארד והדגיש את מצבו הגופני והנפשי הקשה של האסיר.

בשיחה עם כתבים אחרי הפגישה אמר פרס, כי העלה באזני בן שיחו דרכים ורעיונות שיאפשרו את חידוש המו"מ עם הפלסטינים "ולא רק את התחלת המו"מ אלא גם את המשכו". הוא הטעים, כי כל הרעיונות שהעלה היו מתואמים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאתו נפגש כמה פעמים לפני צאתו לארה"ב.

אובמה "שמע" את בקשת פרס לחון את פולארד

נשיא המדינה הדגיש את החשיבות הגדולה שיש למעורבות ארה"ב בתהליך. "המעורבות האירופית מבורכת, אך רק המעורבות של ארה"ב, ידידה איתנה של ישראל, עשויה להביא לחידוש המו"מ", אמר. הוא הוסיף, שעכשיו, נוכח התמורות במזה"ת, יש חשיבות גדולה עוד יותר למציאת פיתרון לסכסוך. "ההיסטוריה היא סוס דוהר ואנו צריכים לעלות על גבו של הסוס הזה. מדובר בהזדמנות היסטורית שאין להחמיצה".

לדברי פרס, השמיע אובמה דברים דומים. נשיא ארה"ב אמר, כי ישראל והפלסטינים צריכים להשיק מו"מ ישיר, למרות ששני הצדדים מודעים היטב לחילוקי הדעות ביניהם. פתרון הסכסוך בין שני הצדדים יסייע לכך שהמאבקים העכשווייים במדינות ערב יסתיימו בנצחונו של "הצד הנכון".

פרס הוסיף: "ישראל תומכת בקולם של צעירי המזה"ת המבקשים לחולל שינוי שיוביל את האזור לעבר דמוקרטיה ושוויון".

הפגישה בארבע עיניים נמשכה כ-45 דקות. לאחר מכן הזמין אובמה את פרס ואת המשלחת הישראלית לארוחת צהריים. בארוחה השתתפו, בין היתר, שרת-החוץ, הילארי קלינטון; היועץ לביטחון לאומי, טום דונילון; דן שפירו, השגריר המיועד של ארה"ב בישראל; ג'ורג' מיטשל, השליח האמריקני למזה"ת; דניס רוס, יועץ מיוחד לנשיא לענייני האזור; ומייקל אורן, שגריר ישראל בוושינגטון.

פרס סיפר, כי אובמה "שמע" את בקשתו לחון את ג'ונתן פולארד. נשיא המדינה ציין, שחנינה אינה תהליך משפטי אלא החלטה נשיאותית שנסמכת, בין היתר, על שיקולים הומניטריים. פולארד נמצא במצב קשה ביותר מבחינה גופנית ונפשית, וז אחת הסיבות לבקשה לחון אותו. חנינה אינה מחיקת עוונות, הוא הדגיש. לדבריו, לא התאכזב מאי ההתחייבות של אובמה לפעול לשחרור פולארד: "גם אני נשיא וגם אני נותן חנינות; אני מבין שהוא צריך לשקול את הדברים". הנשיא נפגש עם אשתו של פולארד, אסתר, קודם צאתו לארה"ב.

נשיא המדינה אמר עוד, שאובמה חזר על המחויבות הבלתי מעורערת של ארה"ב לביטחונה של ישראל והדגיש שממשלו ייתנגד לכל מאמץ לערער את הלגיטימציה של ישראל בפורומים בינלאומיים. פרס סיפר, כי העלה באזני הנשיא את סוגיית מטוסי אף 35 (המפציצים החמקניים) לרבות מועדי מסירתם לישראל, ודן עמו גם בבעיות שקשורות בהגנה מפני טילים, ובצורך בהמשך השמירה על עליונותה האיכותית של ישראל.

הנשיא אף הביע דאגה מהגעת אמל"ח רוסי לשכנותיה של ישראל והעלה את דאגת ישראל ממאמצי איראן לפתח נשק גרעיני."איראן גרעינית תהיה אסון לעולם", אמר פרס. "אמרתי לנשיא אובמה שמוכרחים להקים חומת הגנה מפני איראן, להניח תשתית של מערכות הגנה פני טילים באזורנו". הוא קרא לאובמה לנקוט את כל האמצעים לבלימת מאמצי הגירעון של איראן ולהשיק גם מאבק מוסרי, מפני שאיראן "משחיתה את הערכים המוסריים של העולם".

פרס סיפר עוד, כי הזמין את אובמה לבקר בישראל בוועידת הנשיא, בתחילת הקיץ. אובמה לא התחייב אך הבטיח לבחון את הבקשה.

"אני רוצה להודות לך ולאמריקה על ידידות רבת שנים עם ישראל גם בתקופות קשות וסוערות", אמר הנשיא.

לדברי פרס ואנשי פמלייתו, התנהלה הפגישה בבית הלבן באוירה חמה ביותר. אובמה חיבק את פרס ושאל אותו מה סוד נעוריו. "כל פעם שאני רואה אותך, אתה הולך ומצעיר; מה אתה שותה"? - שאל אובמה.