שוקי אורן: "מלחמה יכולה להפוך כאן את הקערה על פיה"

החשב הכללי באוצר מודה כי בשוק המט"ח פועלים ספקולנטים ומגבה את מדיניות רכישות הדולרים של בנק ישראל

שוקי אורן, החשב הכללי היוצא במשרד האוצר, מגבה את מדיניות רכישות הדולרים של בנק ישראל וטוען כי למרות יתרות המט"ח של ישראל אמנם נראות מנופחות היום, אולם במצב של מלחמה הכול ייראה אחרת.

"אנחנו מבצעים גידור של החוב שלנו בכיוון של השקל ומעבירים את החוב שלנו לחוב שקלי ביחס של 70% מהחוב", אמר אורן בדברים שנשא השבוע בישיבת הוועד המנהל של איגוד החברות הציבוריות. "ישנם תרחישי קיצון שיש לקחת בחשבון - מלחמה יכולה להפוך את הקערה על פיה".

יתרות המט"ח של ישראל עומדות על יותר מ-74 מיליארד דולר - שיא היסטורי. משנת 2008 הגדיל בנק ישראל את יתרות המט"ח בכ-45 מיליארד דולר, כאשר בראיון ל"גלובס" לפני מספר חודשים אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר כי הוא יכול לראות מצב בו יתרות המט"ח יגיעו לרמה של 100 מיליארד דולר.

אורן התייחס גם לדירוג האשראי של ישראל, כאשר ציין כי המשך העלאת דירוג האשראי היא כמובן יעד של האוצר, אך טומנת בחובה גם מוקשים: "אנחנו רוצים שדירוג האשראי ימשיך לעלות אך אנחנו נכנסים ל'שכונה קשה' של מדינות שמדורגות גבוה, ואז שינויים כלשהם בסביבה הכלכלית יכולים לגרום לזעזועים". אורן התייחס כמובן למצב של הורדת דירוג בעתיד הרחוק, אם תתרחש, שתהיה בבחינת זעזוע שכן הדירוג של ישראל לא הורד מעולם.

על רקע נפילה של כמעט 7% בדולר מול השקל מסוף חודש ינואר, אורן מודה כי ישנה פעילות של ספקולנטים בישראל, אך מדגיש כי "פרט לפעילות הספקולנטים יש עודף במאזן התשלומים, דבר שנחשב לחוסן של המשק הכלכלי ומוביל להתחזקות השקל".