המניה הזולה

דוגמה אחת למניה הנסחרת במכפיל שווי מאזני נמוך באופן דרמטי, שעשויה להניב רווח נאה

קשה למצוא היום משקיעים מוסדיים, אנליסטים או כתבי פיננסים שאינם אופטימיים לגבי המשך העליות בשוק המניות. יש לכך סיבות טובות, אבל כבר במבט חפוז על השוק אפשר ללמוד כי חלק נכבד מהמניות נסחרות בנקודות השיא של מחיריהן.

במיוחד בתקופות כאלה, קל לקבל רעיונות השקעה מעולים אם מסתכלים על מניות הנסחרות במכפיל שווי מאזני נמוך באופן דרמטי. אצל חלקן תהיה סיבה טובה מדוע הן נסחרות במחיר כה זול, אבל האחרות עשויות להניב רווחים מרשימים למי שידוג אותן בזמן.

חברת SYMS (הסימול זהה לשם החברה) היא דוגמה טובה למניה כזו.

פעילות הליבה של החברה היא הפעלת כחמישים חנויות הלבשה מוזלות ברחבי ארה"ב. פרט לכך, מה שעושה אותה באמת למעניינת הוא רכישה של מגוון רחב של נכסי נדל"ן שבחלקם ממוקמים גם הסניפים שלה. אם אתם נרתעים מהשקעה בחברות מפסידות, זאת לא המניה עבורכם. מאחר שרוב המשקיעים הם כאלה, זו גם כנראה הסיבה לכך שמחיר המניה ירד בחדות בשנה האחרונה, בעוד מניות אחרות במגזר דווקא חוו עליות מרשימות.

לאחרונה נסחרת המניה במחיר דומה לזה של שיא המשבר הפיננסי בסוף 2008, אף על פי שהתוצאות והמצב הכספי שלה הרבה יותר טובים. חלק נכבד מההפסדים מגיע מירידת ערך (פחת) של הנכסים שמחזיקה החברה, משהו שבמקרה של קמעונאית ביגוד שהעסק המרכזי שלה אינו נדל"ני, אינו מקור לדאגה.

בנוסף, ירידות הערך החשבונאיות האלה הובילו לכך שרבים מהנכסים במאזן, ובעיקר הנכסים הוותיקים, רשומים בשווי נמוך, בעוד שבפועל הם לא איבדו הרבה מערכם.

למשקיע שאוהב חברות המתבססות על מצבת גדולה של מזומנים ועל השקעות לזמן קצר, כמות המזומנים הנמוכה יחסית במאזן החברה היא סוג של עקב אכילס. יחד עם זאת, בהנחה שהרכוש הקבוע שלה מתומחר במאזן בשווי שמרני בלבד ושהמלאי הרב במחסני החברה צפוי להימכר בעתיד במחיר השווה לפחות לעלות שלו, אני לא רואה סיכון ליציבות החברה. מבחינת תמחור, החברה נסחרת בחצי מהשווי המאזני שלה, ולכן גם כאן יש מרווח ביטחון משמעותי.

נקודה חשוב נוספת המגדילה את הביטחון שלי היא העובדה שבעלי העניין בחברה מחזיקים יותר ממחציתה; לכן יש להם אינטרס ברור לנהל אותה באופן יעיל, שיביא כמה שיותר ערך למחזיקי המניות.

ואזהרה לסיום

אף על פי שלדעתי מדובר במניה אטרקטיבית, צריך לזכור כי מניות המתומחרות במחיר כה זול כמו SYMS עשויות להיות מלכודת ערך (כלומר: מניות שרק נראות זולות, על אף שמחיריהן בעצם משקפים את ערכיהן), ולכן הכרחי שתעשו בדיקות מקיפות לפני שאתם מקבלים החלטה אם להשקיע בהן.

גם אני עדיין לא השלמתי את כל הבדיקות הנדרשות, ולכן אני עדיין לא מחזיק בה. בנוסף, שימו לב לכך שבמניה יש מחזורי מסחר נמוכים, ולכן אם החלטתם לקנות יש להצטייד בסבלנות רבה בבניית הפוזיציה.

  • הכותב אינו מחזיק במניות המוזכרות ומנהל בלוג השקעות בכתובת
  • http://bursa4u.com