הפיננסייר הסרבי שבחש בעסקת אנגל משאבים - נעצר

לפני כחצי שנה חשף G כי ניקולה ג'יבנוביץ', פיננסייר סרבי שבחש בעסקת ההשתלטות על אנגל משאבים, היה מקורב למאפיה ■ ג'יבנוביץ' הכחיש ■ השבוע הוא נעצר בחשד להעלמת מס וזיוף

ב-24 בפברואר 2010 קיים איש העסקים היהודי-בריטי דיוויד מוריס שיחת ועידה עם הגופים המוסדיים, שבמסגרתה ביקש לשכנעם לקבל את הצעת GBES שבשליטתו לרכישת השליטה באנגל משאבים. החברה הפכה בשנים האחרונות לאחד הכישלונות הבולטים ביותר בין חברות הנדל"ן הישראליות שהסתבכו במזרח אירופה, וחובותיה למחזיקי האג"ח הסתכמו במאות מיליוני שקלים. מוריס הסביר כיצד בכוונתו להסדיר את החובות ולהשיב את החברה ליציבות, והדגיש במיוחד את הקשר של משפחתו לישראל ואת אביו קונראד, מעשירי בריטניה, שהיה "מהציונים המוקדמים" ותרם למדינת ישראל משנות החמישים ועד היום.

תחקיר G מדצמבר 2010 חשף גורם נוסף שבחש בעסקה, ושאותו העדיף מוריס שלא להבליט: ניקולה ג'יבנוביץ', פיננסייר סרבי ששימש בעבר יועץ לבנק הלאומי בסרביה. בקבוצה של מוריס הקפידו להותירו מאחורי הקלעים, וכששאלנו את גד רווה, מנכ"ל GBES, לגבי קיומה של שותפות עמו - הוא בחר בתגובה לנתק את הטלפון. הסיבה לכך, אולי, הייתה פרסומים לא מחמיאים שהופיעו אודות ג'יבנוביץ' בעיתונות הסרבית. אלה תיארו קשרים שונים בינו לבין מישה אומגה, איש עסקים סרבי שהרשויות הסרביות חקרו חשד להיותו "איש קש" של דמויות בכירות במאפיה המקומית.

ניקולה ג'יבנוביץ' / צלם : serbia blic
 ניקולה ג'יבנוביץ' / צלם : serbia blic

בעקבות הפרסום פנה אלינו ג'יבנוביץ' וטען שאין לו כל שותפות עם אומגה ושהתקשורת הסרבית התנצלה בפניו. לדבריו, הוא רק קנה מאומגה חברות, וזה כיהן כדירקטור בהן כחלק מתנאי הסכם הרכישה.

אלא שכעת מתברר שג'יבנוביץ' עצמו חשוד גם כן בעברות חמורות: בשבוע שעבר דווח בסרביה על מעצרו בחשד להעלמת מס, זיוף מסמכים וניצול לרעה של מעמדו כנשיא חברה ציבורית - "בלגרד פילם", חברה שאותה רכש מהמדינה במסגרת הליכי ההפרטה. העיתונות הסרבית דיווחה על טענות התובע המקומי לענייני פשע מאורגן, שלפיהן ג'יבנוביץ' ושותפיו גרמו לחברה נזק של מיליוני אירו בעסקה תמוהה למכירת כמה מהנכסים שלה לחברה קפריסאית.

רכישה משותפת

נכון לעכשיו לפחות, הפרסומים בסרביה אודות מעצרו של ג'יבנוביץ' אינם קושרים בין החשדות המיוחסים לו לעסקת אנגל. עם זאת, לפי פרסומים שהופיעו בסרביה במאי אשתקד, "בלגרד פילם" היא החברה שבאמצעותה תכנן ג'יבנוביץ' להשתתף בהשתלטות על אנגל. תחקיר G אף חשף כי ג'יבנוביץ' העביר בדירקטוריון "בלגרד פילם" החלטה על השקעת 30 מיליון אירו מכספי החברה הציבורית, בחברה פרטית שלו הרשומה בקפריסין, TATTENHOE - ושזמן קצר קודם לכן חתמה TATTENHOE על הסכם עם GBES שעניינו "רכישה משותפת" של השליטה באנגל משאבים הישראלית.

ההסכם המדובר, שהוגדר כ"סודי בהחלט", החליף הסכם קודם שנחתם מול חברה אחרת של ג'יבנוביץ'. בהסכם נכתב כי GBES תהיה אחראית לכל המימון של רכישת השליטה באנגל, אולם בהתאם לשיקוליה, תוכל להעניק לחברה של גיבנוביץ' אופציה לממן עד שליש מהעסקה תמורת עד שליש מהמניות. זמן קצר אחר כך, כאמור, החליטה "בלגרד פילם" להשקיע עשרות מיליונים בחברה של ג'יבנוביץ'.

בעלת מניות מיעוט ב"בלגרד פילם" פנתה לנשיא סרביה וטענה שג'יבנוביץ' "מתכוון להעביר את הנכסים הפיננסיים של החברה מסרביה לקפריסין". מדוע, שאלה, "שומרות הרשויות על שתיקה?". ל-G היא סיפרה אז ש"באספת בעלי המניות ג'יבנוביץ' הודיע על רכישת אנגל והזכיר בנייה של המרינה בבלגרד (הפרויקט המרכזי שמתכננת אנגל, א' ר'). כמה ימים אחר כך ראינו בתקשורת הצהרות שלו שאין לו מושג לגבי החברה הזו והפרויקט".

בפנייתו אלינו טען ג'יבנוביץ' ששקל לקנות את אנגל משאבים, אולם לבסוף השתכנע שמדובר בעסקה גרועה מבחינתו. עו"ד משה נווה, שמונה על-ידי משפחת מוריס ליו"ר אנגל משאבים, טען כי "החברות בינינו נשארה והיחסים טובים, אבל אין בסוף שותפות", וכי ההסכם עם ג'יבנוביץ' בכלל בוטל. כשביקשנו לראות מסמך המעיד על ביטול ההסכם, אמר נווה: "אני לא יודע אם אוכל להראות לך. אני אבדוק ואחזור אליך כשאמצא אותו, אם אמצא". הוא טרם מצא, כנראה.

עסקת מכירת השליטה באנגל משאבים למשפחת מוריס, והסדר הנושים, עדיין ממתינים לאישורו של בית המשפט.