אמא אדמה

מרסדס סוסה - הקול של דרום אמריקה. אלבום כפול "הליקון"

ב-4 באוקטובר 2009 נפטרה מרסדס סוסה (Sosa), זמרת העם הגדולה של דרום אמריקה. כעת, שנה וחצי לערך אחרי פטירתה, הוציאה "הליקון" אלבום כפול ומרגש שפונה לאוהביה הרבים של סוסה בארץ.

את האלבום ערך דובי לנץ, מעריץ ותיק ומקורב לסוסה מאז הופעתה הראשונה בישראל בתחילת שנות ה-80. "עבורי היא פשוט אמא אדמה", כותב לנץ על סוסה. "...אשה גדולה מהחיים, שידעה ללקט את השירים המדברים מליבה אל לב מיליוני מעריציה".

האלבום מורכב משני דיסקים. הראשון נקרא "אמא אדמה", בו שרה סוסה כמה משיריה הגדולים כמו "תודה לחיים", "אלפונסינה והים", Todo Cambia ואחרים.

הדיסק השני באלבום נקרא "עם חברים ועם הקהל", והוא כולל להיטים כמו Como la Cigarra ("כמו צרצר"), "לחזור לגיל 17", "רק דבר אחד אבקש מאלוהי" ואחרים. באלבום זה מופיעות הקלטות משותפות עם ויקטור הרדיה (Heredia), מילטון נסימנטו (Nascimento), מקהלת בואנוס איירס ואפילו דיוויד ברוזה.

בחירת השירים והביצועים באלבום מצוינת. חלק מהביצועים שנבחרו הם הגדולים והמוכרים של סוסה, וחלק אחר יכולים לחדש גם למעריצים ותיקים שלה. גם בחירת השירים נעה בין להיטים אהובים לבין שירים מוכרים פחות.

בכולם מציגה סוסה, האחת והיחידה, את קולה החם, העמוק והעוטף, מלא האנושיות ואהבת האדם. קחו בחשבון רק שאין באלבום את מילות השירים, אבל בעידן האינטרנט קל מאד למצוא אותן ברשת.

לסיכום: אלבום יפהפה ומחמם לב, שמציע הרבה רגעי התרגשות עם אחת הזמרות העממיות הגדולות ביותר של המאה ה-20.

חגיגה קריאולית

"העולם החדש" - פוליות קריאוליות. מנצח: ג'ורדי סבאל. דיסק "אליה ווקס"

המוזיקאי הקטלאני הנפלא ג'ורדי סבאל (Savall) לא מפסיק להפתיע. הפעם הוא עושה זאת עם אלבום מפואר בשם El Nuevo Mundo- Folias Criollas ("העולם החדש - פוליות קריאוליות").

מאז הקים את חברת ההקלטות הפרטית שלו, Alia Vox ("קול אחר"), סבאל מרשה לעצמו לעשות מה שבא לו - הן מבחינת רפרטואר והן מבחינת עריכה. גם האלבום הזה, כמו יתר האלבומים בחברה, מציע לא רק מוזיקה אלא פרויקט שלם. החוברת המצורפת מעוצבת להפליא, ואפשר למצוא בה שלל פרטים במגוון שפות - החל מסקירה היסטורית וכלה במילות הקטעים המושרים. ממש לא עניין מובן מאליו בעידן האינסטנט המודרני.

האלבום מוקדש למוזיקה מ"העולם החדש" - כלומר, מוזיקה ספרדית מדרום וממרכז אמריקה מהמאה ה-16 ואילך. הוא כולל מגוון יצירות בעלות אופי היספאני וקריאולי, בהן יש הד מסוים למוזיקה חילונית עתיקה מאירופה אבל גם אופי דרום אמריקאי מובחן.

האופי הזה בא לידי ביטוי במקצבים, בצורות המוזיקליות ובאופי הביצוע, שכולו מלא אנרגיה וכריזמה לטינית. הקטעים היפים ביותר באלבום הם אלו שמזכירים מוזיקת פלמנקו ופנדנגו ספרדית, עם שירה עממית מחוספסת ונהדרת.

באלבום משתתפים שלושה הרכבים. שניים מהם הם הקבועים של סבאל - תזמורת "הספריון XXI" ומקהלת "קאפלה ריאל מקטלוניה". השלישי הוא הרכב נפלא של מוזיקה דרום-אמריקאית עממית בשם Tembembe, שכולל זמרים ונגנים בכלים מסורתיים. בנוסף משתתפת באלבום כסולנית גם אשתו של סבאל, זמרת הסופרן הנהדרת מונסראט פיגראס (Figueras).

הבעיה היחידה של האלבום היא חוסר אחידות באיכות הקטעים. חלק מהם נפלאים, אבל חלק אחר קצת בנאלי או חוזר על עצמו.

בכל מקרה, לאוהבי מוזיקה לטינית, ולמעריציו הרבים של ג'ורדי סבאל בארץ - זהו אלבום מומלץ מאוד.

חדשים ומומלצים אתני / עומר שומרוני