סיסקו במשבר: שווייה נחתך בחצי; המנכ"ל רומז על פיטורים

צ'יימברס שלח לעובדיו מייל המכין אותם למהלך שעשוי לכלול פיטורים: "איבדנו את האמינות, חייבים להשיבה" ■ בשנה האחרונה נחתך שווי החברה בחצי ל-95 מיליארד דולר

"אכזבנו את המשקיעים שלנו ובלבלנו את העובדים. איבדנו חלק מהאמינות שלנו, שהיא יסוד להצלחתה של החברה, ואנחנו חייבים להשיג אותה בחזרה". כך כתב במסר דואר אלקטרוני ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל ענקית ציוד תקשורת המחשבים סיסקו , ל-73 אלף עובדיו.

צ'יימברס, במכתב חריף במיוחד שמבקר את פעולותיה של החברה שאותה הוא מוביל, הודה כי החברה נמצאת במשבר. לדבריו, החברה איבדה את דרכה ועליה להשתפר ולהשיב לעצמה את המעמד שלו זכתה בעבר בתעשיית הטכנולוגיה ובקרב המשקיעים בוול סטריט.

סיסקו נחשבת לברומטר של תחום ציוד התקשורת, והמכתב נחשב לחריף שכן מצבה איננו גרוע עד כדי כך. אמנם, היא מתקשה לצמוח והמשקיעים מאוכזבים, אך אף אחד מהאנליסטים בעצמו לא פרסם ביקורת כל-כך קשה על החברה וצ'יימברס כפי שהוא עצמו כתב לעובדיו.

צ'יימברס, שמנהל את סיסקו מאז 1995, נחשב לאחד המנהיגים הבולטים של עמק הסיליקון. במכתב, שבו היו לא פחות מ-1,490 מילים, הודה צ'יימברס כי החברה קיבלה החלטות אסטרטגיות בצורה איטית מדי, כשלה בהוצאה לפועל של משימותיה, ולא הצליחה להרחיב את עסקיה במידה הרצויה.

נראה כי צ'יימברס מתכנן מהלך של רה-ארגון רחב היקף והמכתב הוא מעין בלון ניסוי לתגובות המשקיעים והעובדים. במכתב הוא הזהיר את עובדי החברה מפני שינויים שיתרחשו במהלך השבועות הקרובים וכן בתחילת השנה הפיסקלית החדשה של החברה, שתתרחש בחודש אוגוסט. לסיסקו יש 73 אלף עובדים בעולם ו-500 בישראל.

תחרות קשה בשוק התקשורת

"הצליחו להפתיע אותנו היכן שהיינו אמורים להיות מוכנים, ואיבדנו את האמינות שהייתה סימן ההיכר ליכולתנו לבצע את המשימות לשביעות רצון לקוחותינו ובעלי המניות שלנו", כתב צ'יימברס,"אלו דברים שלא מתקבלים על הדעת, ואלו הדברים שאותם נתקוף".

ביצועיה של סיסקו אכזבו את השוק בשני הרבעונים האחרונים. בנובמבר האחרון היא הודיעה כי הצמיחה שלה במכירות תהיה נמוכה מזו שלה ציפו האנליסטים. בפברואר 2011 היא הזהירה את המשקיעים מפני ירידה צפויה של הוצאות הצרכנים ומפני שולי רווח צרים יותר עקב התחרות הקשה בשוק ציוד תקשורת המחשבים.

בשנה האחרונה איבדה סיסקו כמחצית משווי השוק שלה, כפי שהוא היה בתחילת 2001, אז מנייתה נסחרה בכ-40 דולר. שווי השוק שלה הוא 95 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי של 2010 (קלנדרי) החברה מכרה ב-10.4 מיליארד דולר והרוויחה 1.5 מיליארד דולר.

צ'יימברס קרא לחברה להתרכז בחמישה תחומים: ניתוב, מיתוג ושירותים, וירטואליזציה של מרכזי מידע, וידיאו ואדריכלות תקשורת. "ההנהלה גילתה את הבעיות והיא נוקטת צעדים בעניין", שומר האנליסט גריידי בורקט מ-Morningstar על אופטימיות, שמדרג את מניית החברה כ"קנייה חזקה".

על מנת לפייס את המשקיעים הזועמים על ביצועיה המאכזבים של החברה, הודיעה סיסקו כי בחודש שעבר כי היא תחלק להם לראשונה בתולדותיה דיבידנד של 6 סנטים למניה ובסכום כולל של 330 מיליון דולר.