שדה הנפט הגדול בלוב הופצץ; קדאפי לאובמה: "הפסיקו!"

שליט לוב פנה היום במכתב רשמי לנשיא ארה"ב, בבקשה להפסיק את התקיפות של נאט"ו על מדינתו ■ צינורות שינוע הנפט במאגר הוחרבו ■ הנפט בדרך ל-110 דולר

מועמר קדאפי, שליט לוב, שלח היום (ה') מכתב רשמי הממוען לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, במסגרתו ביקש נשיא המדינה הצפון אפריקאית להורות לכוחות נאט"ו להפסיק את התקיפות האוויריות בלוב; קדאפי סיים את המכתב באיחולי הצלחה לבביים לאובמה, לקראת הבחירות הקרובות בארה"ב ב-2012.

מקורות מארה"ב מסרו מדובר במכתב באורך 3 עמודים, בו הדגיש קדאפי כי "מדינתנו נפגעה יותר מוראלית מפיזית במהלך התקיפות", וביקש מהנשיא להורות להפסיקן לאלתר. עוד נמסר כי המכתב נוסח באופן אישי וחם, כאשר קדאפי אף מכנה את אובמה במהלכו "בן שלנו". מהבית הלבן נמסר בתגובה למכתב כי "יש לשפוט את קדאפי לא בהתאם למילותיו, אלא בהתאם לצעדים שינקוט במטרה לסיים את הסכסוך האלים בלוב, הפוגע באזרחיה".

ברקע, יצא שר החוץ של לוב, ח'אלד קיים, בהצהרה לתקשורת הנוגעת לתוצאות הפצצה אווירית שבוצעה על-ידי כוחות נאט"ו, היום בשעות הבוקר המוקדמות. לדבריו, בעקבות התקיפה נהרגו 3 אנשים ורבים נוספים נפצעו. ממקורות שונים נמסר שהתקיפה פגעה בשדה הנפט אלסאריר, והחריבה את צינורות שינוע הנפט מהמאגר החוצה. נציין כי מדובר בשדה הנפט הגדול ביותר בלוב, המוערך כי מכיל עתודות בהיקף של מעל ל-12 מיליארד חביות נפט.

נזכיר כי לוב היא יצרנית הנפט השלישית בגודלה ביבשת אפריקה - כ-1.6 מיליון חביות נפט ביום בימים כתיקונם - למרות שתפוקות הייצוא במדינה הצטמצמו באופן ניכר וירדו בזמני השיא ב-75%, לנוכח המהומות האזרחיות במדינה כנגד משטרו של קדאפי, המתרחשים בחודשים האחרונים.

הפצצת מתקני הנפט במדינה צפויה להמשיך ולמשוך את הנפט מעלה; בימים האחרונים מצוי מחירו של הזהב השחור ברמות גבוהות של 108 דולר ויותר. על פי החששות בקרב אנליסטים בשוק האנרגיה, עשוי מחירו של הנפט להאמיר כבר בימים הקרובים לרמה של 110 דולר ואף יותר.