הרופאים: השביתה תחודש בשבוע הבא - בימים א'-ד'

ההסתדרות הרפואית: "הדיון בשר"פ הוא ספין תקשורתי כדי להסיט את הדיון בבעיות האמיתיות של מערכת הבריאות הציבורית הקורסת"

בהסתדרות הרפואית הבינו היום (ה') ככל הנראה כי העיסוק סביב סוגיית החזרת שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) אל בתי החולים הממשלתיים, מתחיל לסדוק את האמפטיה הציבורית שמלווה את המאבק שלהם.

בהודעה שמסרה היום נאמר כי "הדיון בשר"פ הוא ספין תקשורתי כדי להסיט את הדיון בבעיות האמיתיות של מערכת הבריאות הציבורית הקורסת. דרישות ההסתדרות הרפואית הנוגעות למצוקות המערכת והביטוחים המשלימים, יכולות להיות אחד מהפתרונות למצוקות הפריפריה, אך הנושא אינו עומד על סדר היום במסגרת המו"מ".

גורמים בהסתדרות הרפואית טוענים כי מי שהפך את סוגיית השר"פ לקלף המרכזי לכאורה במו"מ, הם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שתומך ברעיון, ורה"מ בנימין נתניהו. ליצמן מאמין כי החזרת השר"פ היא הדרך היעילה ביותר להשאיר את הרופאים המומחים והבכירים בבתי החולים הציבוריים לאחר שעות הצהריים, וכי פתרון כזה יכול להפחית את דרישות השכר של הרופאים.

מי שדוחפים להחזרת השר"פ הם גם מנהלי בתי החולים הממשלתיים, בראשם מנכ"ל המרכז הרפואי ת"א (איכילוב), פרופ' גבי ברבש. כפי שפורסם אתמול לראשונה ב"גלובס", ברבש נפגש לאחרונה בעניין השר"פ עם שר האוצר יובל שטייניץ, אולם האחרון לא השתכנע והודיע אתמול בפומבי כי הוא מתנגד לשר"פ.

העיסוק בסוגיית השר"פ עורר ביקורת כנגד מאבק הרופאים, זאת משום שהשר"פ נתפס כפתרון שצפוי להיטיב בעיקר עם שכבה דקה של כירורגים בכירים. זאת, בעוד שהרופאים מבליטים בקמפיין שלהם דווקא את מצוקת המתמחים והרופאים העוסקים במקצועות שבמחסור שני סקטורים שלא ייהנו מהשר"פ.

"אסיפות הסברה"

מתנגדי השר"פ, בראשם משרד האוצר ושירותי בריאות כללית, סבורים כי חיזוק המערכת הציבורית צריך להיעשות באמצעות שיפור שכרם של המתמחים והרופאים בפריפריה ובמקצועות במחסור, לצד תגמול מיוחד למומחים ובכירים שיישארו אחר הצהריים. בין הפתרונות שהוצעו על ידי האוצר, חיוב מומחים בביצוע מספר תורנויות בכל חודש זאת בעוד שכיום רק מתמחים מחויבים בתורנויות כאלה ולכן הם קורסים תחת הנטל.

תומכי השר"פ, לעומת זאת, סבורים כי מוטב להסיט את בעלי הביטוחים המשלימים אל בתי החולים הציבוריים במקום הפרטיים, וכך ייכנס כסף רק למערכת הציבורית לטובת כלל הציבור. על הטענה הזו, אגב, מתנגדי השר"פ מציינים כי הדבר יביא לגידול בהוצאות של הביטוחים המשלימים, ולכן יביא בהכרח לעלייה חדה בפרמיות ולנטישת הביטוחים מצד אוכלוסיות חלשות.

במשרד האוצר עקצו היום את ההבהרה שפרסמה ההסתדרות הרפואית בעניין השר"פ, ומסרו: "הודעת הסתדרות הרופאים מוכיחה שגם בהזדמנות זו הארגון אינו מתנער מרצונו לקדם את שירותי הרפואה הפרטית בבתי החולים הציבוריים. משרד האוצר שב וקורא להנהגת הרופאים לחזור לשולחן המו"מ ולמקד את הדיון בצמצום פערי השכר בין רופאים צעירים לרופאים ותיקים".

פגישה נוספת שהתקיימה היום בין הצדדים הסתיימה ללא כל התקדמות, ובהסתדרות הרפואית הודיעו על חידוש השביתה בתחילת השבוע הבא, מיום ראשון ועד יום רביעי.