אחרי פסגות: כלל פיננסים מעלה דמי הניהול בקרנות נאמנות

כתוצאה מהמהלך, יגדלו הכנסותיו של בית ההשקעות בכ-2.3 מיליון שקל בשנה ■ כלל פיננסים מסבירה כי הקרנות בעלות דירוגים גבוהים ותוצאות מעל הממוצע, המצדיקים העלאה

לא רק פסגות מעלה דמי ניהול בקרנות הנאמנות: בית ההשקעות כלל פיננסים הודיע אמש כי יעלה את דמי ניהול בשמונה קרנות נאמנות שבניהולו. היקף הנכסים הכולל בקרנות אלה עומד על 765 מיליון שקל, והעלאת דמי הניהול תביא לתוספת הכנסה שנתית של כ-2.3 מיליון שקל. לצד זאת, הודיע כלל פיננסים על הורדת דמי ניהול בשלוש קרנות אחרות, מ-0.6% ל-0.4%, אולם אלו מנהלות סכום זניח של כ-4.5 מיליון שקל.

העלאת דמי הניהול בחלק מהמקרים נובעת מסיום מבצע שבמסגרתו ניתנה הנחה לתקופה מסוימת. כמו כן, בחברה מסבירים כי חלק מהקרנות הן בעלות דירוגים גבוהים ותוצאות מעל הממוצע, אשר מצדיקים גביית דמי ניהול גבוהים יותר.

העלאת דמי הניהול נעשית בקרנות מקטגוריות שונות, כאשר חמש הגדולות שבהן הן: כלל אג"ח A ומעלה, המנהלת כ-250 מיליון שקל ודמי הניהול בה יעלו מ-0.6% ל-0.95%; כלל מנוהלת 20 שבה כ-161 מיליון שקל, שתגבה מעתה 1.9% במקום 1.8%; כלל אג"ח חברות ממוקדת שנכסיה עומדים על כ-118 מיליון שקל ותגבה 1.6% במקום 1.4%; כלל צמרת ללא מניות שמנהלת כ-68 מיליון שקל ודמי הניהול בה יזנקו ל-1.2% (לעומת 0.5% כיום); וכלל קונצרני HIGH YIELD, שמנהלת 53 מיליון שקל ודמי הניהול בה יעלו מ-2% ל-2.2%.

כן, יועלו דמי ניהול בכלל שקלים פלטינום, כלל תיק מספר 2 וכלל צמרת 15 - קרנות המנהלות כ-150 מיליון שקל ודמי הניהול בהן יעלו מ-0.5%-0.6 לעד 1.2%.

בכלל פיננסים כבר ביצעו מהלך מרוכז של העלאת דמי ניהול, מיד לאחר כניסתו לתפקיד של המנכ"ל טל רז, באוקטובר 2009. לנוכח מצבו הפיננסי הקשה של בית ההשקעות אותו קיבל רז לידיו, הוא החליט להתמקד ברווחיות גם במחיר של אובדן נתח שוק, והודיע על העלאת דמי ניהול בקרנות כספיות ומחקות, שנוהלו עד אז בהפסד.

האסטרטגיה של רז הביאה בינתיים לכך שמהקרנות הכספיות נרשמו פדיונות של כחצי מיליארד שקל ב-2010, אולם במקביל סך ההכנסות מדמי ניהול בקרנות עלה ב-30% לעומת 2009 לרמה של 123 מיליון שקל. בהתאם, השתפרה גם הרווחיות, עם 27 מיליון שקל בסיכום 2010 לעומת 9 מיליון שקל בלבד ב-2009.

מהניסיון - העלאה גוררת פדיונות

כאמור, לא רק רז מאמין באסטרטגיה המעדיפה רווחיות על נתח שוק. בתחילת חודש מארס ביצעה פסגות שבניהול רונן טוב מהלך מרוכז של העלאת דמי ניהול בארבע קרנות שבניהולה, ובמקרה שלה דובר על תוספת הכנסה של כ-10 מיליון שקל בשנה. כחודש לפני כן הורתה זהבית כהן, יו"ר פסגות ומנהלת קרן אייפקס בישראל (בעלת השליטה בפסגות), על העלאת דמי ניהול בקרנות הכספיות - מהלך שעדיין גורר פדיונות מקרנות אלה.

44
 44