ספרד מרגיעה: "לא זקוקים לחילוץ - הסיכון נעלם לגמרי"

שרת הכלכלה הספרדית: "לא נהיה הבאים בתור לחילוץ" ■ אנליסטים: "אנו לא מצפים שעוד מדינה בגוש תזדקק לסיוע" ■ ספרד מכרה אג"ח ב-4.1 מיליארד אירו

אחרי קריסתה של פורטוגל ובקשתה הרישמית לסיוע, אמש, העלו מומחים באירופה חששות כבדים משרשרת דומינו של קריסת כלכלות אירופה אשר מקורה ביוון ואירלנד, שהכריזו על פשיטת רגל בשנה שעברה.

עיני המשקיעים נישאו היום לעבר ספרד, אשר נראה כי יצאה מסכנה כאשר ביצעה מכירה פומבית מוצלחת על האג"ח שלה, בשווי כולל של 4.1 מיליארד אירו. נציין כי הבנקים בספרד מושקעים בעת הנוכחית ב-98.3 מיליארד דולר בכלכלה הפורטוגלית, אולם נראה כי חבילת החילוץ שתוזרם לפורטוגל עתידה לאושש גם את השוק הספרדי.

החשש מקריסת השווקים בספרד הגיע לאחר התאמתות החששות למצב השווקים בפורטוגל אמש, אז פנה חוזה סוקראטס, ראש ממשלת פורטוגל, למנהיגי האיחוד האירופי בבקשה לגיבוש חבילת חילוץ עבור מדינתו, שנקלעה למשבר חובות חמור. "מדובר באינטרס לאומי", ציין אמש סוקראטס. היום גברו הדיווחים באשר לאפשרות כי פנייה רשמית מצד ממשלת פורטוגל לאיחוד, תתבצע בהקדם. על פי הערכות בעולם, על אף שטרם החל משא ומתן מסודר לגובה חבילת החילוץ, גובה הסיוע שעשוי להגיע לכ-80 מיליארד אירו (כ-115 מיליארד דולר).

באשר לספרד, גילו היום המומחים עמדה רגועה יותר: "אנחנו לא מצפים שעוד מדינה בגוש תזדקק לסיוע כלכלי", אמר פרנצ'סקו גרזרלי, כתב האנליסט הראשי של גולדמן זאקס בלונדון בדו"ח שהוציא ללקוחות. גרזרלי ציין כי הוא לא צופה שמחזיקי האג"ח של אירלנד ופורטוגל יספגו "תספורת", לעומת זאת הוא צופה הארכה במועד פירעונן של האג"ח הממשלתיות של יוון.

מהממשל הספרדי יצאה הודעה מרגיעה היום, כאשר שרת הכלכלה הספרדית אלנה סלגאדו הכריזה: "הסיכון מהתפשטות המשבר לספרד נעלם לגמרי, השוק הספרדי נעשה באחרונה פעיל ותחרותי הרבה יותר". גם אנליסטים בכירים בשוק הצביעו על מכירת האג"ח המוצלחת כסממן חיובי ליציאתה של ספרד מהמשבר העמוק שפקד אותה - "הצלחת מכירות האג"ח מעידה כי המשקיעים לא מעריכים כי המצב בספרד חמור כמצבה של פורטוגל", הסבירו אנליסטים בכירים מ- Cortal Condor במדריד.