בדרך להשבתה בארה"ב? אין רוב לאובמה על התקציב

גורמים בארה"ב: "ה-Shut Down במרחק של שעות ספורות, אם הקונגרס והבית הלבן לא יגיעו להסכמות על למימון הממשל" ■ אובמה: השבתה תפגע בהתאוששות ובתעסוקה

האם ארה"ב בדרך להשבתה כללית של המוסדות הפדרליים במדינה? "ההשבתה הכללית (Shut Down) במרחק של שעות ספורות, אם הקונגרס והבית הלבן לא יגיעו להסכמות באשר למימון הממשל עד סוף שנת הכספים של 2011 שתסתיים ב-30 בספטמבר", מעריכים גורמי ממשל בארה"ב.

נשיא ארה"ב ברק אובמה קרא היום למחוקקים להגיע ל"דיל" של הרגע האחרון כדי למנוע ההשבתה, ולא - הדבר יפגע בהתאוששות הכלכלית ובתעסוקה, לדבריו.

הבית הלבן והמפלגה הדמוקרטית בראשות אובמה מנסים לגבש בימים אלה הסכם עם הרפובליקנים למימון זמני של המוסדות הפדרליים עד אישור התקציב הפדרלי הקבוע בארה"ב, אותו אובמה רוצה להגדיל משמעותית. הרפובליקנים דורשים קיצוץ משמעותי בתקציב, ואובמה רוצה להעביר אותו ללא קיצוץ.

המשמעות של השבתה, שאם לא יושג הסכם תתרחש החל מהיום בחצות בארה"ב (ב-7:00 בשבת, שעון ישראל) לראשונה מזה 15 שנה, היא הפסקת המימון למוסדות הפדרליים ואי תשלום משכורות לכ-1.8 מיליון עובדי המגזר הציבורי - שיידרשו להגיע לעבודה בלי לקבל משכורת. באם תהיה בסופו של דבר השבתה, הפסקת המימון תתחיל ממוסדות בעלי "חשיבות פחותה למערכת" ותמשיך הלאה במקרה הצורך.

הגירעון התקציבי צפוי להאמיר ל-1.6 טריליון דולר ב-2011

הרשויות הפדרליות רשאיות לאפשר כל פעולה שנדרשת על מנת לשמור על ביטחון חיי אדם והגנה על נכסיהם. הממשלה תמשיך להפעיל שירותים חיוניים כגון הפיקוח על התעופה ומתקני הביטחון הלאומי באופן מלא. גם העובדים הפדרלים אשר מספקים טיפול רפואי ימשיכו בעבודתם, כמו גם עובדים המטפלים בפסולת מסוכנת, מפקחים על המזון, ומפקחים על גבולות ארה"ב. בנוסף גם העובדים המגנים על מנגנונים חיוניים במערכות הכספים והבנקאות - ימשיכו לעבוד. שירות הדואר, הממומן באופן עצמאי, ימשיך גם הוא לתפקד.

בפעם האחרונה שאירעה השבתה, בעת כהונת ביל קלינטון, נשלחו לבתיהם כ-800 אלף עובדים ועוד 284 אלף עובדים נותרו "מיותרים". עדיין לא ברור כמה מעובדי המדינה ימצאו עצמם בבית הפעם, מאחר ולכל רשות פדרלית ישנן תוכניות משלה להפחתת הפעילות.

כזכור, הממשל האמריקני הגיע לתקרת הגירעון ולא יכול לגייס עוד אג"ח אלא אם הקונגרס יאשר זאת. לנשיא אובמה קיים רוב בסנאט, אבל לא בקונגרס, וההערכות הן כי אם לא יגיעו להסכמות ההשבתה תגרום לעבודה מצומצמת בלבד במוסדות הממשל לפעולות חיוניות בלבד.

בפברואר, כאשר הציג הנשיא אובמה את הצעת התקציב שלו ל-2012 לקונגרס בהיקף של 3.7 טריליון דולר, מיהרו הרפובליקנים לתקוף את התוכנית במיוחד בהתייחס להוצאות המתוכננות לתחומים כגון אנרגיות מתחדשות ותשתיות. אובמה הגן על הצעת התקציב, אף שהיא מובילה לשיא בגירעון התקציבי ב-2011 שצפוי להאמיר ל-1.6 טריליון דולר.