אייכל: "הריבית באירופה תעלה ותקשה על מדינות חלשות"

"אם גרמניה הייתה המדינה היחידה באיחוד האירופי, אז ניתן היה להבין מדוע הבנק המרכזי מעלה את הריבית, אך כל העלאת ריבית רק מקשה על כלל המדינות, דרך העלאת מחיר הגיוס"

"ב-ECB לא יסתפקו בהעלאת בודדת של הריבית", אומר רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית השקעות מיטב בסקירת העולם השבועית ומוסיף, "אם גרמניה הייתה המדינה היחידה באיחוד האירופי, אז באמת שניתן היה להבין מדוע הבנק המרכזי מעלה את הריבית. אולם, ידוע שהיא אינה היחידה בו וישנו מספר לא קטן של מדינות שמצבן הוא קשה מאוד וכל העלאת ריבית רק מקשה על כלל המדינות, דרך העלאת מחיר הגיוס. לכן, הריבית לא תוכל לעלות בקצב גבוה מאוד, אם בכלל".

אייכל מעריך כי "אין בכוחה של העלאה זו לשנות את חוקי המשחק בשום צורה, אך היא מסמלת את רצונו של הבנק המרכזי להצביע על מחויבותו ליציבות מחירים גם במחיר של חיזוק האירו, הגברת הקשיים על המדינות, על הסקטור העסקי ועל הצרכנים.

"הבעיה באיחוד היא, שהאינפלציה בגוש האירו ניצבת במקום הגבוה מאשר מעוניינים שתהיה בבנק המרכזי. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן בגוש האירו ב-2.4%. הגורם המרכזי אשר תרם ללחצים האינפלציוניים היה האנרגיה אשר מחיריה עלו בשנה שחלפה ב-13.1%. כפי הנראה כעת, עם המשך התייקרות במחירי האנרגיה, הפוטנציאל לכדי הימשכות הלחצים האינפלציוניים נותר גבוה.

"כתוצאה מהעלאת הריבית, נרשם הפסד הון באיגרת החוב הקצרה של ממשלת גרמניה לטווח של 2 שנים והיא נסחרה בתשואה לפדיון של 1.83%. ביום ו' פורסמו נתונים לפיהם היצוא הגרמני ממשיך להתרחב ובקצב מפתיע. כך, דווח כי היצוא בחודש פברואר צמח ב-2.7%, לעומת ינואר, ובהשוואה להערכות השוק אשר עמדו על 2.0%. כתוצאה מכך, נרשמו הפסדי הון נוספים. בסוף השבוע, נסחרה האיגרת בתשואה לפדיון של כ-1.9%.

"לאור הסימנים המעידים על כך שהפעילות הכלכלית צפויה להתחזק והלחצים האינפלציוניים המגיעים ממחירי הסחורות המתייקרים, נראה כי לא מן הנמנע שבחודשים הבאים תועלה הריבית בגוש פעם נוספת".

גם רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון מציין היום בסקירת המאקרו השבועית כי "העלייה במחיר הנפט והתחזקות האירו יגבילו את עוצמת העלאת הריבית בגוש האירו", שלהערכתו, תעלה באופן מתון יותר מזה המתומחר בשווקים.

"קצת אירוני שמועד העלאת הריבית היה בסמוך לבקשת הסיוע של פורטוגל, כאילו לא מדובר במדינה השייכת לגוש האירו. בכך שידר טרישה מסר למנהיגי הגוש כי לא הוא זה שיסייע במשבר החוב האירופאי ואם לא יינקטו מספיק צעדים לפיתרון המשמעת הפיסקאלית הרופפת, הוא לא יהסס להפעיל מדיניות יותר מרסנת.

"העלאת הריבית בגוש היורו המחישה את התפיסה הכלכלית השונה הקיימת באירופה לעומת זו שמנהיג ברננקי. בארה"ב, הפוקוס הוא על הצמיחה ולשם כך ננקטת מדיניות מרחיבה אגרסיבית, כאשר ברננקי לא שולל צעדים נוספים עד שייווכח כי הצמיחה עולה על פסים של צמיחה בת קיימא. לעומת זאת, בגוש האירו מתמקד הבנק המרכזי בהתפתחות האינפלציה למרות השונות הבולטת בין כלכלות הגוש, שחלקן ספגו פגיעה כלכלית אנושה ונמצאות במצב של חדלות פירעון, ואילו הכלכלות הגדולות נמצאות במצב משופר. מבחינה כלכלית, קשה למצוא הצדקה להעלאת ריבית כבר בשלב זה" אמר גוזלן.