לראשונה זה 7 שנים: גירעון מסחרי בסין ברבעון הראשון

"הדבר יפחית את הלחץ לייסוף מהיר של היואן" ■ הגירעון המסחרי של היצואנית הגדולה בעולם הסתכם ב-1.02 מיליארד ד' לעומת עודף של 13.9 מיליארד ד' ברבעון המקביל אשתקד

לראשונה זה 7 שנים דיווחה סין על גירעון מסחרי. ברבעון הראשון של השנה הסתכם הגירעון המסחרי של היצואנית הגדולה בעולם ב-1.02 מיליארד דולר לעומת עודף של 13.9 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הדבר עשוי להוריד את הלחץ על סין מכיוון שותפותיה לסחר ובראשן ארה"ב לבצע ייסוף מהיר יותר בשערו של היואן.

הייבוא אל סין זינק ברבעון הראשון ב-32.6% לשיא רבעוני של 400.7 מיליארד דולר, כאשר מה שתרם לעלייה זו היו הביקושים המקומיים שהיו חזקים יותר וכן עליית מחירי הסחורות בעולם, כך נכתב בדוח הרבעוני שפירסמה באתרה רשות המכס הסינית.

ארה"ב ושותפות סחר אחרות של סין טוענות כי ייסוף מהיר יותר של היואן נדרש על מנת לעזור לאזן את חוסר האיזור בסחר העולמי אשר תרם למשבר הפיננסי העולמי. עם זאת, בחודש שעבר אמר ראש ממשלת סין, וון ג'יבאו כי שינויים בשער החליפין חייבים להיות הדרגתיים על מנת לשמור את היציבות החברתית, וכי הגברת הביקושים המקומיים זו הדרך הטובה ביותר בה יכולה המדינה לתרום לעניין.

"זהו סימן כי המאמצים לאיזון סין מתקדמים מהר יותר ממה שחשבו רבים והדבר יפחית את הלחץ לייסוף מהיר של היואן", אמר כלכלן מניזוהו סקיוריטיז, אשר מצפה כעת כי העודף המסחרי של סין ירד מתחת ל-150 מיליארד דולר השנה לעומת 183 מיליארד דולר בשנה שעברה. זאת לאחר שב-2009 ירד העודף המסחרי ל-196 מיליארד דולר מהשיא של 295 מיליארד דולר שנרשם בשנת 2008.

להערכת הכלכלן, "הפער בין היצוא ליבוא ירד השנה על רקע עליית הלחץ על היצואנים הסיניים מכיוון עליית עלויות העבודה ועליית עלויות חומרי הגלם, לעומת זאת הביקוש המקומי בסין הוא שתומך ביבוא אליה".