חכרו קרקע לפני 60 שנה - ותובעים להכיר בזכויותיהם כעת

עשרות חוכרי קרקע ברמת-השרון תובעים מהמינהל להכיר בזכויותיהם ■ מאז שונה ייעוד הקרקע במקום מחקלאות למגורים, מסחר ונופש, מסרב המינהל לחדש את החכירה

עשרות חוכרי קרקע בחלקה הדרומי של רמת-השרון הגישו לבית המשפט המחוזי מרכז תביעה כנגד מינהל מקרקעי ישראל, שבה הם דורשים כי המינהל יכיר בזכויות שלהם על קרקע של 300 דונם בסמוך למרכז הטניס.

מדובר ב-78 איש שהם או קרוביהם חכרו קרקע חקלאית בשנות ה-50, במסגרת מפעל "פרדס בחיסכון לפועלי המושבות". שנים ארוכות הייתה הקרקע חקלאית לכל דבר, אך לפני שנים ספורות אושרה תוכנית בשם רצועת הנופש, ששינתה את ייעוד הקרקע במקום למגורים, מסחר ונופש.

לא זכו לתשואה כלשהי

כל אחד מהחוכרים רכש לפי תנאי ההתקשרות המקורית זכויות חכירה לתקופה של 49 שנים, המוארכת ב-49 שנים נוספות. הזכויות נרכשו באמצעות החברות יכין חק"ל בע"מ וניר למושבה בע"מ, שיזמו עם משרדי הממשלה את פרדס בחיסכון.

המטרה של התוכנית הייתה לאפשר רכישת זכויות במקרקעין, כדי שיוכלו לשמש חיסכון ובטוחה לשנים הבאות, זכויות אשר יוכלו החקלאים להעביר לילדיהם. מגישי התביעה טוענים כי בפועל לא רק שלא זכו לתשואה כספית - אלא גם עיבדו את חלקות האדמה, מה שגרר הוצאות כספיות כבדות.

עוד טוענים התובעים כי לאחר שינוי הייעוד מנסה המינהל לנשל אותם מהשטח כנגד פיצוי חקלאי זעום. המינהל ביקש להוסיף סעיף בחוזה חידוש החכירה, הקובע כי במקרה של שינוי ייעוד יכול המינהל לדרוש את הקרקע חזרה.

"המינהל מבקש לשווק את הקרקע בעצמו, כאשר תמורת המכירה תהא שלו ושלו בלבד. מי שייהנה ממהלך זה יהיו בעלי הון, אשר רק באפשרותם לרכוש קרקעות מסוג זה", טוענים התובעים.

לפני שהגישו את התביעה פנו התובעים אל המינהל, וביקשו כי החכירה תוארך בתנאיה המקוריים, ואולם התשובה הייתה חד-משמעית: נוכח שינוי הייעוד, ביום פקודה המינהל יבקש את פינוי המקרקעין כנגד תשלום פיצוי חקלאי בלבד.

נוכח עמדה זו פנו בעלי הזכויות בקרקע לבית המשפט, בבקשה לפסק דין הצהרתי שיורה לרשות הפיתוח לחתום עמם על חוזי חכירה שתנאיהם אינם נחותים מההתקשרות המקורית.

התובעים מיוצגים על-ידי עו"ד דורון טאובמן ממשרד כספי ושות' ועו"ד איתי צברי ממשרד צברי ושות'.

איש העסקים יצחק תשובה מחזיק גם הוא באמצעות חברות פרטיות שבשליטתו שטח של 100 דונם באותו המתחם, ואולם חשוב לציין כי תשובה לא הצטרף לתביעה המדוברת.

תוכנית רצועת הנופש נמנית עם התוכניות שפורסמו בעת האחרונה כעתידות לעלות על המסלול המהיר בוועדה המחוזית, כחלק מתוכנית ה"סופרטנקר" של ראש הממשלה.

מהמינהל נמסר כי אין הם מגיבים לתביעות המתנהלות בבית המשפט.