מהיום אסור לעטות בורקה בצרפת - המפירה תשלם 150 אירו קנס

חוק שנוי במחלוקת נכנס היום לתוקפו בצרפת, המדינה הראשונה באירופה שאוסרת על נשים מוסלמיות לעטות את בגד הבורקה בציבור ■ מי שתיתפס תשלם קנס ותישלח לקורס באזרחות

"חוק הבורקה" השנוי במחלוקת נכנס היום לתוקפו בצרפת. החוק אוסר על הנשים ברפובליקה לכסות את פניהן בפיסת בד, כשהן בציבור.

כל מי שתיתפס עם כיסוי פנים גדול מרעלה, תקבל קנס של 150 אירו ותיאלץ ללכת לקורס מיוחד באזרחות, מטעם המדינה. בעלים שיכריחו את נשותיהם לעטות בורקה ישלמו ביוקר והם עלולים למצוא את עצמם בכלא למשך שנתיים ולשלם קנס של עשרות אלפי אירו.

עם הוצאת החוק הרשמי, צרפת הופכת להיות המדינה הראשונה באירופה שאוסרת לבישת בגדים מוסלמים מסורתיים, שעל פי זרמים מסוימים באיסלאם, הם הכרח והוראה אלוהית. ההתנגשות, כך נראה, היא רק עניין של זמן.

ערכי האומה הצרפתית - או מניעים פוליטיים?

על פי החוק, כל אישה, צרפתייה או זרה, שהולכת ברחובות צרפת ועוטה את פיסת הבד חותרת תחת הסטנדרטים הנאותים בחברה מעורבת ו"נוגדת את ערכי השוויון של צרפת".

על פי הסקרים שמפרסת העיתונות המקומית, רוב האוכלוסייה, כולל זו המוסלמית, מסכימה עם הטענות האלה. בכמה מוקדים ברחבי המדינה המערב אירופית פרצו הפגנות נגד החוק החדש, אבל הן לא צפויות כרגע לגרום לחוסר סדר של ממש וגם לא לבטל את החוק.

השאלה שעולה, במיוחד בתקשורת הבינלאומית, היא "עד כמה החוק הזה נחוץ?". רק 2,000 נשים מוסלמיות במדינה נוהגות לעטות את הבורקה. הן, לפי ההערכות, לא יפשטו את הבורקה - אלא פשוט לא ייצאו מבתיהן ומהשכונות בהן מתגוררות הקהילות המוסלמיות הקיצוניות.

אנשי המפלגה הסוציאליסטית ופעילי ארגוני זכויות האזרח טוענים שהנשיא ניקולא סרקוזי החליט על הצעדים כדי לגייס תמיכה פוליטית, שנמצאת עכשיו בשפל. ארגונים יהודים בצרפת התנגדו בעבר לחקיקה, בטענה שלמדינה אין זכות להכנס לארון הבגדים של תושביה.