נתניהו: 7 "פקידי-טורבו" יכריעו על תוכניות נדל"ן ב-45 יום

לשכת ראש הממשלה הגישה את טיוטת החוק לתוכנית ה"סופר-טנקר הנדל"ני" של נתניהו ■ על הפרק: ישיבות בזק ואישורי בנייה מואצים במקום סחבת ביורוקרטית של שנים

לאחר שהכריזו על תוכניות המגורים שיקודמו על פי תוכנית הוד"לים (ועדה לדיור לאומי) החדשה, הפיץ היום (ב') לראשונה משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו את טיוטת החוק לתוכנית האצת הבנייה. כזכור, הליך זה מחייב חקיקה ולכן הוצאה הטיוטה. עד שתדון הכנסת במסמך פועלות בינתיים ועדות המשנה המיוחדות שעתידות לקבל תוכניות מגורים בהיקף רחב. ראש הממשלה מתעתד להגיש את טיוטת החוק לאישור הכנסת מיד לאחר חזרתה מהפגרה.

טיוטת החוק חושפת בפעם הראשונה את לוחות הזמנים על פיהם יצטרכו לעבוד הוועדות החדשות. על פי לוח זמנים זה, 45 יום מקליטת התוכנית מחוייבת הוועדה להחליט האם יש להפקידה או לא. עוד קובעת טיוטת החוק כי במקרים מיוחדים יכולה הוועדה להחליט על קיום ישיבה נוספת בעניין תוכנית זו או אחרת וזאת 14 יום מאז נערך הדיון הקודם בעניינה. אחרי ישיבה זו תהיה חייבת הוועדה להחליט האם התוכנית מופקדת או לא. אם לא החליטה הוועדה דין התוכנית כמופקדת, כלומר מאושרת ויכולה לעבור לשלב הבא.

הוועדה החדשה תורכב מ-7 חברים. מתוכם 4 נציגי ממשלה, נציג הרשות המקומית אשר בתחומה חלה התוכנית ו-2 נציגי ציבור מתוכם נציג הגופים הירוקים. מתכנן המחוז יהיה זה שיקבע האם תוכנית עומדת בתנאי הסף כדי להיכנס לרשימת התוכניות בהן תדון הוועדה החדשה.

גם בנושא תנאים של תוכנית קובעת טיוטת החוק כי תנאי מתלה יוכל להיות רק כזה שניתן לבצעו תוך 60 יום. לוועדה יהיו יועצים חיצוניים שאינם עובדי מדינה שתפקידם יהיה להעביר חוות דעת מקצועיות בכל אחד מהנושאים הבאים: השפעה על תוכנית אחרת ועל הסביבה, תחבורה ותשתיות, מצב התשתיות ברשות המקומית, שימור ועוד.

בכל הנוגע לעדיפות תוכניות בה דנה הוד"ל על פני תוכניות אחרות, קובעת הטיוטא באופן מפורש כי רק תמ"א 35 גוברת על תוכניות לה"ב. בכל מקרה אחר, תהיה צריכה המועצה הארצית לאשר חריגה מכל תמ"א אחרת וזאת תוך מינימום של 15 יום מהדיון או מקסימום של 20 יום. אם המועצה הארצית לא קיבלה החלטה כאילו אישרה את החריגה מהתוכנית.

בנוגע לנושא ההתנגדויות לתוכנית כל אחד רשאי להגיד התנגדות לתוכניות שיפורסמו לציבור בתום דיון הוועדה המיוחדת. לוח הזמנים בנושא זה עומד על 60 יום להגשת ההתנגדות מיום פרסום התוכנית. מי שישמע את ההתנגדויות תהיה הוועדה עצמה או חוקר חיצוני מטעמה.

תשובה להתנגדויות חייבת להינתן תוך 30 יום מתום מועד ההתנגדות. במקרה ומדובר בתוכנית במסגרתה יהיה איחוד וחלוקה ללא הסכמת בעלים מוארך פרק הזמן בו תוכל לדון בנושא הוועדה ל-60 יום מתום תקופת הגשת ההתנגדות. בכל מקרה, לאחר תקופת הדיון שנקבעה יהיה על הוועדה המיוחדת להחליט מה גורל ההתנגדות תוך 7 ימי עבודה והאם לאשר או לדחות התוכנית.

תוקף תוכניות לה"ב מוגבל למשך שלוש שנים וחצי מיום האישור. לאחר תקופת זמן זו לא פגה תוקפה של התוכנית אולם הוועדה תהיה רשאית לשנותה, לקבוע תנאים חדשים או לבטלה. בכל מקרה כזה, כך כתוב בטיוטת החוק, לא יהיה זכאי בעל הקרקע או זכויות בקרקע לפיצויים כל שהם.