אוספים מזומן: מאות כספות נפלטו לחוף ביפן עקב הצונאמי

בחניה הרב-מפלסית של מטה המשטרה באופונטו לא חונות מכוניות - במקומן, גודשות את הבניין הארוך והמלבני מאות כספות מתכת חבוטות שנסחפו מבתים פרטיים ומחברות

בחניה הרב-מפלסית של מטה המשטרה באופונטו לא חונות מכוניות. במקום מכוניות, גודשות את הבניין הארוך והמלבני מאות כספות מתכת חבוטות שנסחפו מבתים פרטיים ומחברות בגלי הצונאמי בחודש שעבר. כל אחת מהכספות האלה עשויה להכיל את חסכונות חייו של מישהו.

הכספות נפלטות לאורך החוף מוכה הצונאמי, והמשטרה מנסה למצוא את הבעלים - אתגר ייחודי במדינה שבה אנשים רבים, בייחוד הקשישים, עדיין נוהגים לשמור את המזומנים שלהם בבית. על פי אחד האומדנים, טמונים בכספות הביתיות והעסקיות ביפן 350 מיליארד דולר.

חודש לאחר שהצונאמי של ה-11 במארס זרע הרס וחורבן באופונטו ובערים הקרובות, מתמודדות מחלקות המשטרה עם המשימה ההולכת וגדלה של ניהול העושר האבוד.

"בהתחלה שמנו את כל הכספות בתחנה", אמר נוריושי גוטו, ראש מחלקת העניינים הפיננסיים במשטרת אופונטו, הממונה על הטיפול בפריטים אבודים שנמצאו. "אבל היו יותר מדי, ונאלצנו להעביר אותן".

זיהוי הבעלים של הכספות האבודות הוא משימה קשה, אך כאשר יש צורך לזהות את הבעלים של צרורות מזומנים שהתגלו במעטפות, תיקים נטולי סימני זיהוי, קופסאות ורהיטים - מדובר כבר במשימה כמעט בלתי אפשרית.

רבים מהם שומרים את הכסף בבית מכוח ההרגל ומטעמי נוחיות, אמר קואצו סאיקי ממחלקת העניינים הפיננסיים של משטרת מחוז מיאגי. למנהג זה תורמים גם שיעורי הריבית הנמוכים באופן עקבי, שאינם יוצרים תמריץ פיננסי להפקדת הכסף בבנק.

"ככה אנשים עשו כל החיים שלהם", אמר סאיקי. "כשהם צריכים כסף, הם מעדיפים שהוא יהיה בקרבתם. זה לא בהכרח שהם אינם נותנים אמון בבנקים, אבל יש המון אנשים, בייחוד הקשישים, שלא חשים בנוח לגבי השימוש בכספומט".