HSBC: "הטלת מס על ספקולנטים - באמצע השנה"

כלכלן המאקרו של HSBC בסקירה אוהדת למדי על המשק הישראלי ■ מעריך כי הפסקת האש עם חמאס תחזק את השקל ■ צופה כי בנק ישראל יעלה שוב את הריבית בסוף החודש ב-0.25%

דירוג האשראי של ישראל עשוי לעלות בסוף השנה או לכל המאוחר בשנת 2012, בנק ישראל יעלה שוב את הריבית במשק בסוף החודש, הדולר ימשיך להיחלש ומשרד האוצר יטיל את "מס המק"מ" על המשקיעים הזרים באמצע השנה. אלו ההערכות של יונתן כץ, כלכלן המאקרו של הבנק הבריטי HSBC המסקר את המשק הישראלי.

"משרד האוצר בישראל מקווה שדירוג האשראי של ישראל יעלה מרמה של A לרמה של +A בסוף השנה או בתחילת 2012", כותב כץ בסקירה שפורסמה היום (ב'). "עם זאת, הדבר תלוי במצב הביטחוני באזור".

HSBC בוחן את הנתונים הכלכליים האחרונים שפורסמו בישראל - ומעודד מאוד: החל מהעלייה בהכנסות המדינה ממסים, דרך השיא במכירות כלי רכב בחודש מארס וכלה בנתוני הגירעון הממשלתי. ומה המשמעות של אותם נתונים חיוביים, לדעת HSBC? המשך ייסוף השקל, כמובן.

"נתונים כלכליים טובים הם חדשות טובות לשקל", נכתב בסקירה. "בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.25% ל-3.25% בישיבה הקרובה ב-24 באפריל".

כידוע, השקל התחזק ביותר מ-7% מול הדולר משלהי ינואר, כאשר במשרד האוצר מקדמים כעת הצעת חוק להטלת מס בגובה 15% על רווחי משקיעים זרים בשוק המק"מ, בניסיון לבלום את תנועות ההון הזרות לתוך השוק הישראלי ולעצור את ייסוף השקל. ב-HSBC מעריכים כי המס ייכנס לתוקף באמצע השנה.

"הדיון בחקיקה בכנסת צפוי רק לאחר ה-15 במאי ואנו צופים כי החוק ייכנס לתוקף באמצע השנה. בינתיים, בנק ישראל ימשיך לרכוש דולרים, לצד צעדים נוספים בהם ינקוט כדי לבלום התחזקות השקל. גם הפסקת האש שהושגה עם חמאס בדרום תחזק את השקל", כותב כץ, ומציין כי הדולר צפוי להיחלש ל-3.4 שקלים.