סלקום ופרטנר נופלות: "חברות הסלולר זקוקות לכיפת ברזל"

לידר שוקי הון: "ענף הסלולר נמצא לפני טלטלה ופגיעה משמעותית ברווחים, סלקום ופרטנר יהיו הנפגעות העיקריות מהשינוי, ההשפעה על מניית בזק צפויה להיות מתונה יותר"

"התמחור האגרסיבי והנחישות של המתמודדות במכרז ממחיש את עוצמת האיום התחרותי על חברות הסלולר הקיימות", כך מעריכים בבית ההשקעות לידר שוקי הון בעקבות מכרז התדרים הסלולרי שנערך אתמול ובו זכו מירס ואקספון.

אתמול התקיים השלב הסופי במכרז להכנסת שני מפעילים סלולריים חדשים על גבי רשת ה-GSM. הזוכים במכרז הם מירס, הנמצאת בבעלותו של פטריק דרה וחברת מרתון טלקום בבעלותו של חזי בצלאל, המחזיקה בין היתר בפעילות אקספון ישראל. מירס תשלם 710 מיליון שקל וחזי בצלאל ישלם 705 מיליון שקל. מדובר במחיר הגבוה בהרבה מהערכות המוקדמות בשוק שעמדו על 200-250 מיליון שקל.

בלידר שוקי הון לא אופטימיים לגבי ענף הסלולר ומדגישים את הערכתם כי הענף נמצא לפני טלטלה ופגיעה משמעותית ברווחים. "סלקום ופרטנר יהיו הנפגעות העיקריות מהשינוי הצפוי, שכן עסקי הסלולר מהוות וככל הנראה ימשיכו להוות את פעילות הליבה שלהן גם לאחר המיזוגים עם נטוויז'ן וסמייל 012". לעומת זאת מעריכים בלידר כי ההשפעה על מניית בזק צפויה להיות מתונה יותר, בעיקר לאור הורסאטיוליות והגיוון של הקבוצה. בלידר ממליצים חשיפה נמוכה לענף הסלולר.

כלכלני לידר שוקי הון מעריכים כי התמחור האגרסיבי במכרז אתמול ממחיש גם את עוצמת הפגיעה בתוצאותיהן העסקיות של חברות הסלולר הקיימות עם תחילת פעילותן של השחקנים החדשים וגם שחקנים נוספים בעתיד.

גם בבית השהקעות דש לא מביעים אופטימיות ולא צופים חיים קלים לחברת אקספון "יהיה לחברה קשה מאד לצמוח כקבוצה המשתווה לקבוצות האחרות ולא בטוח שחוגגים שם באמת הבוקר", מעריך ערן יעקובי מדש.

בדש מצננים גם את ההתלהבות גם מהבשורה לצרכן בעקבות הקמת שתי חברות סלולר נוספות. "השירותים המתקדמים של הרשתות החדשות לא יעלו לאוויר לפני המחצית השניה של 2012", מעריכים בדש.

בדש לא ממהרים לשבח את משרד התקשורת על ההישג ומציינים כי שיטת המשרד היא שערורייה "עדיף למדינה היה לעשות מכרז הפוך כאשר הזוכה היא זו המבטיחה מחיר תקרה לדקת שיחה ולמגה של דאטה שהוא הנמוך ביותר", מעריכים כלכלני בית ההשקעות.