פרשת הצ'קים: לדור סגר את התיק הפלילי נגד שלמה אליהו

פרקליט המדינה יעביר את התיק למסלול המינהלי, שעיקרו הטלת קנסות ■ אליהו נחשד כי יצא לחו"ל כשבאמתחתו צ'קים בסך כולל של כ-80 מיליון שקל, מבלי לדווח על הוצאת הכספים

‎‎פרקליט המדינה, משה לדור, החליט לסגור את התיק הפלילי נגד שלמה אליהו, בעל קבוצת הביטוח אליהו ובעל המניות הפרטי הגדול ביותר בבנק לאומי (10%), ולהעביר את הטיפול בעניינו למסלול מינהלי, שעיקרו הטלת קנסות (עיצומים).

ממצאי החקירה יובאו גם לעיונו של המפקח על הבנקים, דודו זקן, ושל המפקח על הביטוח, עודד שריג.

החקירה נגד אליהו נפתחה בינואר 2010 ונוהלה ביאח"ה, בחשד כי בין 2007 ל-2009 יצא לחו"ל עשרות פעמים, כשבאמתחתו כ-70 צ'קים בנקאיים על שמו, בסך כולל של כ-80 מיליון שקל, מבלי לדווח על הוצאת הכספים, כפי שמחייב החוק למניעת הלבנת הון.

מהפרקליטות נמסר כי לדור קיבל את החלטתו בשיתוף עם פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד אלה רובינק; המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד שוקי למברגר; והמשנה לאכיפה כלכלית, עו"ד יהודה שפר.

בסופו של דבר החליט פרקליט המדינה, "לא בלי היסוס", כי יש להעדיף את המסלול המינהלי על פני המסלול הפלילי, וזאת "לאחר שנשקלו כל השיקולים הרלוונטיים, לרבות נסיבות המקרה והמציאות המשפטית".

במקביל, בשל מכלול נסיבותיו של המקרה נמצא עניין ציבורי להעביר את המידע שנאסף בתיק זה לעיונו של המפקח על הבנקים ולעיונו של המפקח על הביטוח - בהתאם להנחיות פרקליט המדינה הנוגעות לאכיפה משולמת ומשלימה לאכיפה פלילית.

לפי הנחיות אלה, "קיים אינטרס ציבורי לאפשר לגוף ציבורי למלא את תפקידו, וכפועל יוצא מכך למסור לו את החומר; הגוף החוקר אף נדרש ליזום בעצמו את מסירת המידע לגוף בעל הסמכויות".

על-פי ההערכה, ההחלטה לנתב את התיק נגד אליהו למסלול המינהלי קשורה גם במעמדו המרכזי במשק ובהשלכות שיהיו לצעדים פליליים נגדו בשוק ההון, הבנקאות והביטוח.

אליהו טען בחקירתו כי לא היה מודע לכך שחובת הדיווח חלה גם על צ'קים ולא רק על כסף מזומן. ‏

סנגורי אליהו: פטור מדיווח

עורכי דינו של שלמה אליהו, פרופ' דוד ליבאי ודפנה ליבאי, הבהירו כי הפרקליטות החליטה שלא להעמיד לדין את אליהו לאחר שטענו בשימוע בפני פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד אלה רובינק, כי אליהו לא עבר על החוק, משום שהחוק לא חייב אותו לדווח על הצ'קים שלקח אתו לחו"ל.

הסנגורים טענו כי אליהו העביר את הכספים לחו"ל באמצעות תאגיד בנקאי, והחוק פוטר העברה כזו מחובת הדיווח האישי. הסנגורים הציגו לפרקליטות חוות-דעת של משפטנית מומחית, ד"ר רות פלאטו-שנער, לפיה המסמכים שנטל עמו אליהו לא היו צ'קים בנקאיים, וסיווגם המשפטי לא חייב דווח.

הסניגורים מסרו כי הם מסכימים עם החלטת פרקליט המדינה שלא להעמיד את אליהו לדין פלילי בגלל "נסיבות המקרה והמציאות המשפטית", והוסיפו כי "נוכח תוצאות החקירה אין מקום להוציא מסקנות לחובתו של אליהו מפרשה זו בתחומי הבנקאות והביטוח".