האייפון מכה בנוקיה: תפטר 38% מעובדי המו"פ שלה

איגודי העובדים במדינה צופים כי המהלך מאיים על משרותיהם של אלפי עובדים בפינלנד לבדה ■ מאז האייפון הראשון בשנת 2007, נתח השוק של נוקיה במכירת טלפונים חכמים נחתך בכ-20%

נוקיה, יצרנית הטלפונים הסלולריים הגדולה בעולם, הכינה את העובדים שהיא עומדת להתחיל בסוף החודש את מסע קיצוצים הרחב ביותר מזה שני עשרונים, וזאת בעקבות שיתוף-הפעולה בינה לבין מיקרוסופט .

איגודי העובדים במדינה צופים כי המהלך מאיים על משרותיהם של אלפי עובדים בפינלנד לבדה. "החברה צפויה להודיע על צמצום פעילות המחקר והפיתוח עד סוף החודש, דבר שיעמיד ששת אלפי משרות תחת איום", אמר אנתי ריני, ראש איחוד העובדים של המגזר הפרטי בפינלנד.

"הקיצוצים עלולים להגיע עד ל-38% מסך עובדי המחקר והפיתוח שלה ברחבי העולם", הוסיף ריני. נוקיה סירבה להגיב על ההערכות.

נזכיר כי בחודש פברואר, נחתם הסכם שיתוף-פעולה בין נוקיה למיקרוסופט, לפיו יצרנית הטלפונים הסלולריים הגדולה בעולם תעבור מפלטפורמות התוכנה שלה למערכת חלונות פון (Windows Phone) של מיקרוסופט.

ברקע לשיתוף-הפעולה עומד כמובן שגשוגו של להיט אפל, האייפון. לפי נתוני חברת המחקר גרטנר, מאז שהשיקה אפל את האייפון הראשון שלה בשנת 2007, נתח השוק של נוקיה במכירת טלפונים חכמים נחתך בכ-20% ל-30.8% בסוף הרבעון הרביעי של שנת 2010.

כידוע, נוקיה הפכה לסמל הפיכתה של פינלנד לאחת המדינות המובילות בתעשיית הטכנולוגיה העולמית. כעת, עם שקיעתה האיטית של ספינת הדגל של הכלכלה שלהם, חוששים הפינים להמשך השגשוג במדינה הצפונית.

כשהייתה בשיאה, לפני כעשור, הייתה נוקיה אחראית ל-4% מהתוצר המקומי הגולמי של פינלנד. ב-2009 עמד נתון זה על 1.6% בלבד.

למרות זאת, החברה עדיין משחקת תפקיד מרכזי בכלכלה הפינית, כשהיא אחראית ל-38% מההשקעות במו"פ במדינה ב-2009. מתוך 13 אלף האנשים שמעסיקה נוקיה בפינלנד, כמחצית מועסקים במו"פ, בדיוק באותן המשרות שעתידן מאוים על-ידי ההסכם שנחתם בחודש שעבר עם מיקרוסופט.