רה"מ נתניהו מתערב במשבר שביתת הרופאים

לא מן הנמנע שרה"מ יבקש מהאוצר להגמיש מעט את עמדותיו ■ בינתיים, הסתיימה ללא תוצאות פגישת מו"מ נוספת

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגביר את מעורבותו בעניין שביתת הרופאים, שנמצאת בעיצומו של השבוע השני שלה. ל"גלובס" נודע כי נתניהו צפוי להיפגש בקרוב עם שר האוצר יובל שטייניץ ועם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, כדי לדון בפתרונות לסיום השביתה. למעשה, פגישה כזאת אמורה הייתה להתקיים עוד הערב (ג'), אולם היא נדחתה בשל נסיבות אישיות של ליצמן.

גורמים במשרד האוצר הקפידו לציין כי מדובר ב"פגישת עדכון" שצפויה להיטיב עם הדינמיקה של המו"מ, אולם לא מן הנמנע כי נתניהו יבקש מהאוצר להגמיש מעט את עמדותיו. לפי שעה, באוצר מתעקשים על תוספת שכר צנועה של 1% בלבד לשנה עבור כלל הרופאים, לצד תוספות ותמריצים שונים לשלושה סקטורים: מתמחים, רופאים בפריפריה ורופאים העוסקים במקצועות שבמחסור.

ליצמן, לעומת זאת, צפוי לטעון בפני נתניהו כי אכן יש להפנות את מירב המשאבים לטובת אותם שלושה סקטורים, אולם משרד האוצר לא מוכן כיום להעמיד את המשאבים הנדרשים לצורך העניין. ליצמן יבקש מנתניהו לראות במשאבים האלה "צורך לאומי", ולא עוד הסכם עבודה עם איגוד מקצועי.

אחת הסוגיות המשמעותיות שיידונו בפגישה הזאת תעסוק באפשרות לבוררות מוסכמת שתביא לסיום השביתה. הן הרופאים והן המדינה מוכנים לבוררות כזו, אולם הם חלוקים על המנדט שיינתן לבוררים. הרופאים דורשים כי הבוררות תעסוק גם בנושא התקינה, ואילו באוצר דורשים כי הבוררות תעסוק רק בתנאי השכר. בסוגיה הזאת מתייצב משרד הבריאות לצד הרופאים, כאשר בכיר במשרד הבהיר השבוע כי "ייתכן שנתניהו יידרש להכריע בעניין".

ההסתדרות הרפואית דרשה בתחילת המו"מ תוספת של 7,000 תקני כוח אדם לרופאים, אולם כיום היא מדברת על תוספת של 1,000 תקנים. במשרד האוצר מוכנים לתוספת של עד 200 תקנים, ואילו במשרד הבריאות סבורים כי ניתן ליישב את המחלוקת באמצעות תוספת של כ-400 תקנים.

מבוי סתום במו"מ

בתוך כך, ישיבת המו"מ שהתקיימה בשעות הבוקר בין הצדדים חשפה כי הפערים הגדולים בין הצדדים עדיין לא הצטמצמו. בהסתדרות הרפואית עדיין דורשים תוספת של 50% לשכר היסוד של כלל הרופאים, זאת מעבר לתוספות ולתמריצים שונים שיינתנו לכל אותם סקטורים מיוחדים. בנוסף, בהסתדרות הרפואית לא מוכנים להסכים על "מסגרת עלות" להסכם, כך שקודם ייקבע הסכום ורק אחר כך יוחלט כיצד לחלקו. הרופאים מבקשים לדון בכל אחת מהדרישות שלהן מבלי לקבוע מראש מסגרת, ולטענת האוצר הדרישות האלה נאמדות יחד במיליארדי שקלים.

בהסתדרות הרפואית טענו היום, ממש כפי שטענו לאחרונה העובדים הסוציאליים במאבקם, כי ישנו פער עמדות פנימי בתוך משרד האוצר, שמקשה על ניהול המו"מ: "הממונה על השכר מבין את מצוקות המערכת, ונראה שיש לו רצון להתקדם, אך אגף התקציבים מונע כל התקדמות".

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, אמר בתגובה לדברי ההסתדרות הרפואית: "מדובר בצעד נואש של הר"י ליצור חיץ בין האגפים במשרד האוצר, וזאת על מנת להסיט את תשומת הלב מהפגיעה המתמשכת שלהם בציבור החולים בישראל. זה סימן לנואשות שלהם ולעובדה שהם טיפסו על עץ גבוה מדי שהם לא יודעים איך לרדת ממנו".