רשות ני"ע נגד ניהול תיקי ההשקעות בבנקים: "גלו ללקוח"

הרשות דורשת מיועצי ההשקעות בבנקים לאמץ כללי גילוי נהות בהפניית לקוחות לחברות ייעוץ ■ היועצים יחוייבו לעדכן האם בעצם ההפניה ליועץ הם עצמם מקבלים תגמול

האם נסללה הדרך למכירת חברות ניהול התיקים של הבנקים? רשות ניירות ערך פרסמה היום הוראות המגדירות מתי וכיצד יכול יועץ השקעות בבנק להפנות לקוח שלו לחברה לניהול תיקים, בין אם של הבנק ובין אם חיצונית. זאת על רקע מקרים רבים בהם נמצא כי היועצים הפנו לקוחות לחברות שנתנו להם טובת הנאה מסוימת, או לחברות בנות של הבנק בו הם מועסקים.

חברות ניהול התיקים בבנקים נחשבות לרווחיות מאוד, והן נהנות מהיעדר הצורך בהוצאות שיווק גדולות, שכן הן מחוברות היטב למערך הייעוץ הבנקאי וכך גדלה רווחיותן. גורמים בשוק ההון אף מעריכים כי חלק ניכר מזכות הקיום של חברות ניהול התיקים הבנקאיות, מבוסס על הלקוחות שמועברים אליהן מחברות האם.

כעת קבעה הרשות, כי יועץ או משווק השקעות שיפנה לקוח לחברה לניהול תיקים הקשורה לבנק, יידע את הלקוח כי החברה הינה חברת בת ויש לבנק עניין ברווחיה, וכי הוא מקבל על ההפניה תגמול. כמו כן, יציע היועץ ללקוח לבחור בין חברות לניהול תיקים שונות, ביניהן תיכלל לפחות חברה אחת שאינה קשורה. יתרה מזו, במקרה בו לקוח יפנה אל היועץ בבקשה להתקשר עם חברה לניהול תיקים שאינה קשורה לבנק, אסור ליועץ להניא אותו מלעשות כן, אך הוא יוכל לפרט בפניו את כל המידע הנדרש לטובתו של הלקוח.

חברת ניהול התיקים הגדולה ביותר בשוק שנמצאת בבעלות בנק, היא פעילים של בנק הפועלים, שניהלה בסוף 2010 כ-10 מיליארד שקל. אחריה נמצאת תכלית של דיסקונט, עם 2.8 מיליארד שקל. לאומי הוא הבנק היחיד שאינו מחזיק בחברת ניהול תיקים.