סוחרי המט"ח לא מתרגשים מפישר: בנק ישראל רכש מעל 100 מ' ד' - והדולר היציג צנח ל-3.417 ש'

בנק ישראל נכנס לשוק לאחר שהדולר צנח לשפל של כשנתיים וחצי מול השקל - והצליח להעלות שערו לזמן קצר מאוד ■ האירו נחלש 0.4% ל-4.959 שקלים ■ אלכס זבז'ינסקי ל"גלובס": "סיכוי גבוה שהשקל ייחלש בהמשך השנה" ■ יוסי פריימן: "הדולר ימשיך לרדת לרמות השפל"

בנק ישראל שוב מתערב בשוק המט"ח, אבל ההתערבות לא עוזרת, גם לא בטווח המאוד קצר. הנגיד סטנלי פישר רכש היום מעל 100 מיליון דולר, לאחר ששער המטבע נחלש לשפל של יותר משנתיים וחצי, כך לפי הערכות בשוק. לאחר ההתערבות זינק הדולר בכ-0.2% מרמת השפל אולם כעבור מספר דקות חזר לרדת.

הדולר היציג אמנם נקבע בירידה של 0.84% לרמה של 3.417 שקלים אולם לאחר קביעת היציג נסחר ברמה של 3.409 שקלים - שפל חדש מאז 23 בספטמבר 2008. האירו נחלש 0.4% ל-4.959 שקלים.

גם בזירה העולמית הדולר נסחר בירידה מול המטבעות העיקריים: נסחר מול האירו בשער של 1.45 דולר לאירו; מול הין המטבע האמריקני נמצא בעלייה של 0.4% ובשער של 84.1 ין לדולר.

אלכס זבז'ינסקי: סיכוי גבוה שהשקל יסיים את השנה חלש יותר

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בדש ניירות ערך, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "למרות התחזקות השקל בשבועות האחרונים, בסיכוי גבוה, השקל יסיים את השנה חלש יותר ממה שהוא התחיל אותה. כעת ההשפעה של העלאות הריבית מגבירה לחצים להתחזקות השקל, אך בנק ישראל לא יעלה את הריבית בקצב של 0.5% בחודש כל חודש בהמשך השנה.

במחצית השנייה של השנה, קצב ההעלאות צפוי להתמתן אחרי שהעלאות הריבית יתחילו להשפיע להורדה של האינפלציה. בה בעת הלחצים לעליית הריבית בארה"ב צפויים להתגבר ולחזק את הדולר. כאן עשויים לבוא לידי ביטוי את הפרמטרים הבסיסיים הכלכליים של המשק והם תומכים פחות בהתחזקותו של השקל מאשר בשנים האחרונות".

"ההשקעות הישירות של משקיעים זרים במשק פחתו מאוד בשנה האחרונה. על פי הנתונים של קרן המטבע שהתפרסמו לאחרונה, הזרמות נטו אל תוך המשק הישראלי בשנת 2010, אם באמצעות ההשקעות הישירות או הפיננסיות, היו נמוכות ואף שליליות בהשוואה למדינות מתפתחות אחרות בעולם.

"היצוא צפוי לצמוח בקצב יחסית איטי השנה, בין היתר בגלל השקל החזק. לכך נוסיף את המגבלות שהטיל בנק ישראל על משקיעים זרים במכשירים שקליים והתוכניות של משרד האוצר להטיל מס עליהם. ועוד לא הזכרנו את הסיכון הגיאופוליטי של ישראל שעלה בחודשים האחרונים. בגלל מכלול של הסיבות שהזכרנו, כבר עתה היקף פעילות הזרים במט"ח ירד כמעט ב-50% מתחילת השנה, דבר אשר צפוי לבוא לידי ביטוי בהמשך".

כלכלני מגדל שוקי הון פרסמו היום סקירה, בה הם מעריכים שמדד חודש מארס (יתפרסם ביום שישי) צפוי לעלות ב-0.3%. "בחודשים הקרובים אנו צפויים להמשך עליות במדד ולא ברור באיזו מידה יעזרו העלאות הריבית בטווח הקצר. בחודש מארס תנבע עליית המדד מהעליות במחירי התחבורה והתקשורת (עליה של 0.9%, 0.18% במונחי מדד), סעיף הדיור (0.46%+, 0.11%+ במונחי מדד) וסעיף המזון ללא ירקות ופירות (0.49%+, 0.07%+ במונחי מדד). מנגד, את הירידות צפוי להוביל פעם נוספת סעיף ההלבשה וההנעלה עם ירידה של 3.83%, 0.12% במונחי מדד", אומרים במגדל.

"יכולתו של פישר להגיב להיחלשות המטבע הולכת ואוזלת"

בקרב האנליסטים העוסקים במט"ח גוברות הערכות לפיהן הדולר לא יתאושש באופן משמעותי בחודשים הקרובים לאור דחיית העלאת הריבית בארה"ב ע"י הפדרל ריזרב רק עד אשר תוכנית ההקלה הכמותית לרכישת אג"ח בשווי 600 מיליארד דולר תסתיים.

עוד מעריכים היום אנליסטים בשוק המט"ח המקומי, כי יכולתו של פישר להגיב להיחלשות המטבע הולכת ואוזלת ועל כן לא צפויה התערבות מאסיבית מצד בנק ישראל במסחר בימים הקרובים. "בנק ישראל שומר את התחמושת לירידה של בין 3.35 ל-3.2 שקלים", אמר יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, והסביר: "בנק ישראל יוצא לחופשת החג ולא צפוי לחולל מהפיכה; הבנק ימשיך לרכוש דולרים במידתיות רק בכדי לאותת על נוכחות בפני הספקולנטים". להערכת פריקו, הדולר צפוי להיחלש אל רמות השפל של 2008, אז נסחר סביב 3.23 שקלים ופחות מכך.

בתוך כך, פורסמו אמש הערכות כי בנק ישראל צפוי לפרסם מיד לאחר חג הפסח שורה של צעדים נוספים והגבלות על שוק המשכנתאות בישראל - וזאת על מנת לצנן את רמות המחירים בשוק הדיור. על פי ההערכות, הצעד הסביר ביותר הצפוי הינו הגבלת רכיב הריבית המשתנה במשכנתא לשיעור שבין 30 ל-40 אחוזים (לעומת 50% כיום - ג.ק.). לחילופין, שוקלים בבנק המרכזי גם הגבלת המשכנתא עד לערך של 50% מהנכס בלבד. על פי ההערכות, יוכרזו הצעדים בסוף החודש במקביל להעלאה נוספת של הריבית הבסיסית במשק הישראלי.