הדשא של השכן

בנס טכנולוגיות יש "חניך תורן", בכלל פיננסים "מי שמאחר נשאר בחוץ", ובבזק בינלאומי "אין דיונים בארבע עיניים אחרי הדיונים" ■ 6 חברות הכניסו את G אל המקום שבו מתקבלות החלטות בדלתיים סגורות: ישיבות הנהלה ■ אז הצצנו. מי מסמס, מה אוכלים, ואיפה אסורות הפרזנטציות. פרויקט מיוחד

ישיבות הנהלה הן חלק בלתי נפרד מאופייה של החברה ושל העומד בראשה. לכל מנכ"ל יש אג'נדה וסגנון ניהולי משלו, והם באים לידי ביטוי ביתר שאת סביב שולחן הישיבות. יש ישיבות הנהלה המוקדשות לעדכונים בלבד, ויש כאלה שבהן מתקבלות ההחלטות הקריטיות ביותר של הארגון. ישיבות יכולות להתקיים פעם בשבוע, או פעם בחודשיים; לארוך פחות משעה, או יומיים. יש הנהלות שכוללות שמונה חברים, ויש ששלושים.

יצאנו לבקר בישיבות הנהלה של שש חברות, ממגזרים שונים במשק. מצאנו שם את ה"אני מאמין" של כל מנכ"ל, שאותו הוא מיישם בדברים הגדולים וגם בקטנים: מהאסטרטגיה מול המתחרים ומדיניות החברה, עבור בצורך להשליט משמעת בקרב חברי ההנהלה המכובדים והמסמסים, ועד סוג הכיבוד המוגש לשולחן, אם בכלל.

יש מנהלים שנדרשים לייצב ולגבש הנהלה חדשה לגמרי בתוך זמן קצר, כמו מנכ"ל כלל פיננסים, טל רז. ישיבות ההנהלה שם הן אחת הדרכים המרכזיות ליישור קו בין כולם. יש מנהלים שעומדים בראש חברה בינלאומית, שחברי ההנהלה שלה מתגוררים במדינות שונות. שכי גרליץ, נשיא נס טכנולוגיות ומנכ"לה, נדרש לניהול ישיבות חוצה יבשות.

יש ישיבות הנהלה שמלוות בפיתוח אישי של חבריה, כמו בבזק בינלאומי, בראשות איציק בנבנישתי. יש חברות שמתנהלות בעולם דינמי, שבו היכולת להגיב במהירות לצעדי המתחרים היא קריטית, כמו שופרסל. וזה, לדידו של מנהל העסקים הראשי בחברה, ריצ'י הנטר, אחד התפקידים המרכזיים של ישיבות ההנהלה.

ישיבות הנהלה מושפעות גם מהוותק של מי שעומד בראשה. יש מנהלים שעומדים בראש החברה יותר מארבעים שנה, כמו אברהם קוזניצקי, הבעלים של קבוצת הנדל"ן מנרב, שכל חברי ההנהלה שבראשותו צעירים ומנוסים פחות ממנו. יש מנהלים שרק התיישבו על הכיסא, כמו שרת החקלאות הנכנסת, אורית נוקד, שחברי ההנהלה שלה ידעו כבר לא מעט שרים.

כל ישיבת הנהלה שבה ביקרנו שונה בסגנונה ובהתנהלותה; מכל ישיבת הנהלה אפשר ללמוד הרבה על המתרחש בין כותלי החברה. הנה מה שקורה שם, מאחורי הדלת הסגורה.

"לא מכניסים לפטופים" | כלל פיננסים

הדשא של השכן כלל פיננסים / צלם: איל יצהר
 הדשא של השכן כלל פיננסים / צלם: איל יצהר

מנכ"ל: טל רז; ותק כמנכ"ל: שנה וחצי; מספר עובדים: 370, כולל בחברות הבנות; מיקום: בית רובינשטיין, תל אביב

חברי הנהלה: 13, תשעה גברים וארבע נשים. הגיל הממוצע בהנהלה הוא 42. הצעיר ביותר בן 37, המבוגר ביותר בן 50. הוותק הממוצע בהנהלה: 3.5 שנים

תדירות: פעם בשבועיים. כל ישיבה אורכת 50 דקות

מהות ומשמעות: "ישיבת הנהלה היא פורום קריטי לעדכונים על תהליכים מרכזיים שקורים בחברה, על מצב השוק ובעיקר על מצב העובדים", אומר רז. "חשוב מאוד שההנהלה תראה כל הזמן את התמונה המלאה ושיתבצע יישור קו"

ניהול וישיבות: "כלל פיננסים מנוהלת באמצעות שני צירים מרכזיים. הציר הראשון הוא ישיבות ההנהלה, הציר השני הוא שאת הנושאים התפעוליים אנחנו מכסים בארבעה פורומים קבועים: הכנסות, הוצאות, שירות לקוחות ופורום ציות ורגולציה. בכל פורום כזה משתתפים חברי ההנהלה ומנהלי הביניים הרלבנטיים, שמתכנסים לישיבה פעם בשבועיים. חשוב לי מאוד להביא לפורומים האלה גם עובדים זוטרים יותר, שיראו איך העסק מתנהל וירגישו שאנחנו עם היד על הדופק. אני משתתף בכל הפורומים; אני חושב שאם המנכ"ל נמצא, החשיבות אחרת לגמרי"

הכנה לישיבה: "אני מכין רשימה של נושאים שעליהם חשוב לי לעדכן את חברי ההנהלה. כולם מעודכנים בנושאים שיעלו בישיבה לפחות יומיים קודם"

סדר יום: "אני פותח את הישיבה ונותן עדכון שוטף מה קרה בשבועיים האחרונים. אם יש אירוע אישי או הצלחה סוחפת למישהו מהנוכחים, אז נפתח בברכות. אחרי העדכון שלי עושים סבב מנהלים, שבו כל אחד מעדכן בתחומו"

לוחות זמנים: "יש הקפדה רבה בחברה על ניהול לוחות זמנים. כל ישיבת הנהלה נמשכת חמישים דקות; אני ממש חותך את זה. גם לא מאחרים לישיבות. בפעמים הראשונות, מדי פעם מישהו מצא את עצמו בחוץ, אבל זה כבר לא קורה. וזה לא בגלל שבפן האישי שלי אני קפדן גדול מדי, אלא מפני שלדעתי, אם אתה לא בא בזמן, אתה לא נותן מספיק כבוד לקולגות שלך. כשנכנסתי לתפקיד המנכ"ל ובאתי עם כל החוקים האלה, ושמתי שעון בכל חדר כדי שאנשים לא יאחרו, הוציאו אותי דיקטטור מכל הסיפור הזה, וזה לא בא משם"

מצגות: "אין בחברה מצגות במהלך הישיבות. מצגת תמיד תישלח לפחות יומיים מראש להנהלה, וסביב זה רצים מיילים עם שאלות ועם תשובות. כשמגיעים לישיבה, כולם כבר מכירים היטב את הנושא. לכן הישיבות מאוד קצרות: באים כדי לקבל החלטות ולהתעדכן, לא כדי להציג"

אסמסים | מיילים: "לא מכניסים לפטופים לישיבות ולא שולחים אסמסים במהלכן. זה פוגע בריכוז של המשתתפים, וגם מביע זלזול כלפי הקולגה, שטרח להכין את הנושא. אם למישהו יש עניין דחוף הוא יוצא החוצה, עושה את השיחה וחוזר לישיבה"

פוליטיקה פנימית: "יש אנשים שלא רוצים להגיד דברים בפורום המלא כדי לא לפגוע באחרים. אצלי אין דברים כאלה; אני לא נותן שייכנסו אליי אחרי הישיבה לשיחה בארבע עיניים על מה שקרה בישיבה. אם מישהו רוצה להעלות משהו, כולם צריכים לשמוע. אם הוא לא רוצה שכולם ישמעו, סימן שזה לא רלבנטי לארגון. אני חושב שמאוד נכון לנהל ככה"

אווירה: "האווירה מאוד נינוחה, כל עוד הכול בסדר", מחייך רז. "אם משהו לא בסדר, אנחנו מעלים על השולחן גם נושאים קשים. אז, אני מניח, האווירה פחות כיפית"

פרוטוקול: "יש לנו מערכת ניהול משימות ממחושבת, ושירי, העוזרת שלי, היא היחידה שנכנסת עם לפטופ לישיבות, מחוברת אונליין למערכת. בסוף הישיבה יש לכל אחד המשימות שהוא קיבל ולוחות הזמנים. אחר כך מתבצע מעקב שוטף אחרי ניהול המשימה"

על השולחן: "אין כיבוד. אין לזה זמן"

ימי הולדת: "מציינים. בדרך כלל חבר ההנהלה שחוגג מביא עוגה, אבל אנחנו שומרים את זה קצר, כי גם זה נכנס לתוך לוחות הזמנים של הישיבה"

גיבוש הנהלה: "אני דואג שפעם ברבעון בערך נצא יחד בערב. בשנה שעברה גם אירחתי את ההנהלה אצלי בבית. פעם או פעמיים בשנה אנחנו יוצאים לפעילות גיבוש של יום שלם"

"מה שנכנס לחדר חייב להיות של הרשת" | שופרסל

הדשא של השכן שופרסל / צלם: אדוארד קפרוב
 הדשא של השכן שופרסל / צלם: אדוארד קפרוב

נשיא ומנכ"ל: אפי רוזנהויז; מנהל עסקים ראשי: ריצ'י הנטר; ותק כמנהל עסקים ראשי: שנה; מספר עובדים: 12,500; מיקום: ראשון לציון

מספר חברי הנהלה: תשעה, שמונה גברים ואישה. גילים: מ-41 ועד 60. חבר ההנהלה הוותיק ביותר מכהן בה עשר שנים; הטרי ביותר הוא הנטר, שנכנס לתפקידו לפני שנה

תדירות: פעם בשבוע, בדרך כלל כארבע שעות

מהות ומשמעות: "בעולם דינמי כמו עולם הקמעונות ישיבות הנהלה הן קריטיות, כדי שנוכל להגיב במהירות", אומר הנטר, שמנהל את ישיבות הנהלת החברה. "חשוב מאוד שכולנו נהיה מסונכרנים ושלא יהיו הפתעות. מעבר לכך, כשנותנים לסמנכ"לים סמכויות רבות ונרחבות, כמו שקורה אצלנו, חייבים להיפגש פעם בשבוע, לעדכן ולקיים דיונים"

ישיבות: "בחו"ל, ישיבות ההנהלה מאוד פורמליות. כל הזמן מדברים שם על הדברים הטובים, ורק קצת על מה שצריך לשפר, בעיקר אצל האמריקאים. בישראל יש נטייה להתרכז במה שטעון שיפור. בשופרסל יש הרבה פורומים שמקיימים ישיבות. אני משתתף ברבים מהם, כמו פורום נדל"ן, פורום סחר ופורום מנהלי הסניפים שמתקיים פעם בחודשיים. יש לנו מנהלי פורמטים, שאותם אני פוגש פעם בשבועיים; אלה האנשים הכי בכירים שעושים את העבודה היומיומית. כל אחד מספר מה חדש אצלו ומה צפוי להיות"

קשר עם העובדים: "מנהל צריך קשר בלתי אמצעי עם העובדים, ואני עושה את זה בדרכים שונות. פעמיים בשנה אני פוגש את כל הירקנים של הסופר, ופעמיים בשנה אני פוגש גם את כל הקצבים; כולם יושבים באולם גדול ואני נותן להם את ה'אני מאמין' שלי בנושא בשר. מדי רבעון, כשמתפרסמות תוצאות החברה, אני שולח מייל לכל העובדים, מסביר את המספרים וכותב מה קורה בחברה ולאן אנחנו הולכים. בעיניי זו דרך טובה להעביר מסרים ודגשים. אנחנו תולים את המכתבים האלה במטבחים בסניפים, למשל, כדי שכל העובדים יוכלו לקרוא מה אני חושב ומה קורה בחברה"

סדר יום: "סדר היום לישיבה מופץ שלושה ימים לפני, וכל סמנכ"ל גם יכול להעלות נושאים נוספים. אני פותח את הישיבה ונותן סקירה של כעשר דקות על מה קרה השבוע ועל אילו נושאים אנחנו צריכים לדבר. אנחנו עוברים על המטרות שהצבנו בשבוע שעבר, על הפעילות בשבוע הבא, בחודש הקרוב, ומדברים על מה שאנחנו רוצים להשיג בעתיד. כל סמנכ"ל נותן עדכון, ויש סמנכ"לים שמציגים נושאים משתנים לדיון, כמו שיווק או תפעול. לפעמים יש מצגות. אני מסכם את הישיבה"

אסמסים | מיילים: "אנחנו פועלים בשוק דינמי מאוד, ואני גם לא מיליטנטי. חברי ההנהלה לא מגיעים לישיבות עם מחשבים, אבל טלפונים יש. לרוב לא עונים על שיחות, אבל בעולם הקמעונות יש כל הזמן דברים דחופים, וכשזה דחוף זה לגיטימי לענות"

פוליטיקה ארגונית: "התפקיד שלי הוא לוודא שהפוליטיקה הארגונית בחברה מצומצמת ככל שניתן, ולא משפיעה כלל על קבלת ההחלטות"

אווירה: "מאוד נוחה ומאוד לא פורמלית. זה יותר קשור לאנשים ולשיטת הניהול שלי. אבל במקביל, הישיבה מאוד מאורגנת ומסודרת"

על השולחן: "ירקות חתוכים מהסופר וביסקוויטים של המותג הפרטי שופרסל. לפעמים אנחנו אוכלים יחד ארוחת צהריים מהקפיטריה. יש לנו כלל: מה שנכנס לחדר חייב להיות של שופרסל"

ימי הולדת: "בכל יום הולדת של חבר הנהלה אנחנו מביאים עוגה ומרימים כוסית; הכול של שופרסל כמובן"

גיבוש הנהלה: "אנחנו מאוד עסוקים בחברה. יום כיף זה להסתובב בין הסניפים, ככה אנחנו עושים הרבה טיולים מחוץ למשרד. אבל אנחנו נפגשים לארוחות ועושים ימי כיף לעובדים"

ערב פסח: "בערבי חג, שלוש שעות לפני כניסת החג, אני עושה שיחת ועידה עם כל מנהלי הסניפים. לפני החג הם עובדים כמו כלבים, משש בבוקר ועד אמצע הלילה. אני משתדל לבקר בכל הסניפים לפני החג, אבל לא מספיק את כולם, וזו שיחה של עשר דקות שמחממת את הלב. אני אומר להם תודה גדולה, מוסר גם לבני המשפחות, ואני מלא גאווה בהם"

"לכל מפגש נבחר 'חניך תורן'" | נס טכנולוגיות

הדשא של השכן נס טכנולוגיות / צלם: איל יצהר
 הדשא של השכן נס טכנולוגיות / צלם: איל יצהר

נשיא ומנכ"ל נס טכנולוגיות: שכי גרליץ; ותק כמנכ"ל: 4 שנים; מספר עובדים: 7,700 בעולם, כ-3,000 מתוכם בישראל; מטה: קריית עתידים בתל אביב

חברי הנהלה: עשרה, תשעה גברים ואישה. הגיל הממוצע בהנהלה הוא 53. חבר ההנהלה הצעיר ביותר בן 43, המבוגר ביותר בן 60. הוותק הממוצע בהנהלה: כשלוש שנים וחצי

תדירות: פעם בחודש מתקיימת ישיבת הנהלה טלפונית. שש פעמים בשנה מתקיימות ישיבות הנהלה פנים-אל-פנים, במדינות שונות שבהן יש לנס טכנולוגיות פעילות

מהות ומשמעות: "אנחנו חברה בינלאומית וההנהלה שלנו מפוזרת על-פני ארבע יבשות", אומר גרליץ. "הישיבות הללו הן כלי ניהולי חשוב ממדרגה ראשונה, ואנחנו משקיעים בהן הרבה כסף ומאמץ. עצם תהליך ההכנה הארוך והעבודה הרבה שאנחנו עושים לקראת כל ישיבה הוא תהליך ניהולי מרכזי בחברה, כמו גם הפולו-אפ שמתבצע אחריה

ישיבות טלפוניות: "הנושאים לישיבות הטלפוניות ידועים לכולם מראש, והן מאוד סדורות ומובנות. אני מכין את עצמי לכל ישיבה כזאת - מה אני הולך להגיד על כל דבר, מי ידבר ומתי. אני פותח ומדווח, ואחר כך אנחנו עוברים נושא אחרי נושא, וכל משתתף עולה בתורו לתורה"

הכנה למפגשים: "לכל מפגש נבחר 'חניך תורן' - חבר הנהלה מתחלף, שנערך לישיבה זמן רב מראש. הוא מנהל את הישיבה, קובע את התמה המרכזית שלה, ומכין את הישיבה תוך עבודה מול חברי ההנהלה האחרים. הוא עושה את הכול בתיאום ובעבודה משותפת איתי, אבל אני מאוד משתדל שהאופי של הישיבה והסגנון שלה יהיו על-פי האישיות והגוון שחבר ההנהלה הספציפי נותן, כדי להגדיל את הפלורליסטיות של התהליכים"

סדר יום: "בכל מפגש יש לי פרזנטציית פתיחה שאורכת שעה. ראשית אני מדבר על 'מצב האומה' - איך המנכ"ל רואה את מצב החברה, בהמשך על התמה המרכזית של הישיבה, כדי לתת לכולם את האוריינטציה מה אנחנו רוצים להשיג במפגש הזה, ולסיום אני מעלה נושא נוסף, שעליו אני רוצה לשים דגש. בהמשך, כמחצית מהזמן מוקדשת לנושאים שוטפים, וכמחצית לתהליכי חשיבה אסטרטגיים או ארגוניים"

לוחות זמנים: "החניך התורן שומר על לוח הזמנים של הישיבה ומשתדל להיצמד אליו. לפעמים, כשמישהו מדבר, אנחנו מאותתים לו: יש לך עוד חמש דקות, יש לך עוד שלוש דקות וכולי. אני רואה את התמונה הגדולה, ולפעמים אומר, רגע, עלה פה נושא חשוב, בואו נמשיך לדבר עליו ונוריד נושא אחר מסדר היום"

מצגות: "יש, אבל מה האויב הגדול של ישיבות מהסוג הזה? שזה הופך להרצאה - אחד מדבר ותשעה ישנים. אז אנחנו משתדלים שהחלק של הפרזנטציה יהיה יחסית קצר, ורוב הזמן מוקדש לדיון אינטראקטיבי"

אסמסים | מיילים: "אני מאוד מקפיד על משמעת. אני לא מרשה לאף אחד לשבת עם לפטופ פתוח. אם מישהו עושה את זה, החניך התורן או אני מעירים לו והוא סוגר. זה קצת לא נעים לעשות את זה לאנשים בכירים, אבל זה עוד יותר לא נעים שאתה מסתכל על תשעה אנשים ורואה רק מכסים של לפטופים. אסמסים, אם זה במידה, אני מתעלם. כשזה חורג, אני מעיר בלי בושה. שיחות טלפון? צריך להיות משהו בסדר גודל של רעידת האדמה ביפן כדי שזה יקרה"

פרוטוקול: "יש. מתמקד במשימות ובנושאים לביצוע ולמעקב"

על השולחן: בישיבות הטלפוניות יש פירות, מים וקפה. במפגשים יש כיבוד כל הזמן וארוחות משותפות

ימי הולדת: "מציינים. מכניסים לישיבה עוגה עם נרות, שרים שיר, נותנים מתנה ופותחים בקבוק שמפניה"

גיבוש הנהלה: "בכל מפגש אנחנו משתדלים להקדיש כמה שעות לפעילות משותפת של ההנהלה. עשינו טרק על-יד פראג, והשיחות במהלך הטיפוס על ההר היו יותר טובות מהשיחות בחדר הדיונים. בבוסטון חתרנו יחד בנהר, וזה היה תרגיל טוב מאוד בעבודת צוות ובתחרות. אנחנו גם הולכים יחד לארוחות ערב, ואת הפעילות השלישית המשותפת גילינו עם הזמן, והיא מאוד אפקטיבית. אני קורא לזה 'הפי הוואר' - שעתיים, אחרי הדיונים ולפני ארוחת הערב, שבמהלכן אנשים יושבים בבר, צוחקים ומדברים בקבוצות קטנות. תמיד שואלים אותי למה אנחנו לא עושים ישיבות בווידיאו קונפרנס, ואם לא חבל לנו על כל הטיסות, הזמן והבלגן. אבל האמת היא שאין תחליף לזה שאתה יושב עם מישהו בבר וסוגר איתו עניין. גם פייסבוק לא משיג את האפקט הזה"

"רוב ההחלטות מתקבלות בישיבות הנהלה" | מנרב פרויקטים

הדשא של השכן מנרב פרויקטים / צלם: אדוארד קפרוב
 הדשא של השכן מנרב פרויקטים / צלם: אדוארד קפרוב

יו"ר, מנכ"ל ובעל השליטה בקבוצת מנרב: אברהם קוזניצקי; ותק: קוזניצקי הקים את החברה, והוא עומד בראשה 42 שנה; מספר עובדים: 270 עובדים קבועים וכ-400 עובדי קבלן ופרילנסרים; מיקום: אשדוד

מספר חברי הנהלה במנרב פרויקטים, שמנכ"לה הוא הבן דרור קוזניצקי: שמונה, שבעה גברים ואישה. הגיל הממוצע בהנהלה הוא 46. הצעיר בן 35; המבוגר שבחבורה, אברהם קוזניצקי, בן 69. ותק ממוצע: תשע שנים

תדירות: פעם בחודש. כל ישיבה אורכת בין שעה לשעה וחצי

מהות ומשמעות: "אי-אפשר לנהל חברה עסקית-כלכלית בלעדיהן", אומר קוזניצקי. "רוב ההחלטות מתקבלות בישיבות הנהלה, למעט אלה שלא ניתן לחכות איתן עד הישיבה החודשית, ואז הן מתקבלות במהלך העבודה, או החלטות שצריכות להתקבל בישיבת דירקטוריון"

סדר יום: "האג'נדה מופצת מראש לכל המשתתפים. את הישיבה אנחנו פותחים בקריאת הפרוטוקול של הישיבה הקודמת, עוברים על ההחלטות ועל המשימות שהתקבלו ובודקים מה נעשה ובאיזה אופן. אני מציב מטרות חדשות שאני חושב לנכון לשים אותן על סדר היום, כדי שתהיה מדיניות ברורה לאן אנחנו הולכים"

לוחות זמנים: "עמידה בלוחות זמנים זה אחד הדברים החשובים ביותר עבורנו. אנחנו מקפידים מאוד לבצע את הדברים תוך כדי שקיפות ואמינות מוחלטת, ובדרך כזאת שתשמור על המוניטין של החברה. החברה קיימת כבר יותר מארבעים שנה, ואת המוניטין שלנו צברנו בעמל רב"

מצגות: "חדר הישיבות שלנו משופע במצגות, בלוחות, בשקפים. אנחנו משתמשים בכל האמצעים שיעזרו להמחיש דברים שלא ניתן להסביר אותם בקלות בעל פה"

אסמסים | מיילים: "זאת מחלה שנכפתה עלינו בתקופה האחרונה. אנחנו משתדלים לשמור על משמעת ומבקשים לא להפריע באסמסים, אלא אם יש מקרה דחוף. בדרך כלל אין הפרעות"

אווירה: "לא פורמלית אבל גם לא חופשית. עניינית"

על השולחן: מאפים, פירות, שתייה קרה וחמה

ימי הולדת: "בדרך כלל לא מציינים ימי הולדת, אלא אם כן הוא חל ממש ביום הישיבה. מה שכן מציינים הוא כל אירוע חריג לטוב ולרע. על כל הצלחה עושים יישר כוח גדול לעוסקים במלאכה, אומרים מילות עידוד ותודה"

מנהלים ועובדים: "אני משתדל לא לעשות איפה ואיפה, ולא לתת יחס מיוחד לחברי ההנהלה שלא מקבלים שאר עובדי החברה. נכון שיש הבדל בשכר ובבונוסים בין מנהלים ועובדים, אבל יש דברים מסוימים שבהם אנחנו נוהגים בשוויוניות, וזה חלק מהאווירה שאנחנו משרים בקבוצה שלנו. מנכ"ל לא יקבל שלושה בקבוקי יין משובחים, ועובד מן השורה יקבל בקבוק אחד פחות טוב. אני מתנגד בכל תוקף לאפליה בנושא הזה. שוויוניות זו דרך החיים שלנו; אנחנו מתנהגים באותן אמות מידה אם זה מנכ"ל או מרכזנית"

גיבוש הנהלה: "כל אירוע שאנחנו יוזמים בדרך כלל מבוצע לכלל העובדים. כל חברה בת מקיימת ימי גיבוש וכיף במקומות שונים בארץ"

"כשהדלת נסגרת הכול עולה" | בזק בינלאומי

הדשא של השכן בזק בינלאומי / צלם: איל יצהר
 הדשא של השכן בזק בינלאומי / צלם: איל יצהר

מנכ"ל: איציק בנבנישתי; ותק כמנכ"ל: כארבע שנים; מספר עובדים: כ-2,400; מיקום: קריית מטלון, פתח תקווה

מספר חברי הנהלה: 12, תשעה גברים ושלוש נשים. הגיל הממוצע בהנהלה הוא פחות מ-40. חבר ההנהלה הצעיר ביותר בן 34, המבוגר ביותר בן 62. הוותק הממוצע: כשש שנים

תדירות: פעם בשבוע, בין שעתיים לארבע שעות

מהות ומשמעות: "החברה שלנו רב תחומית, ולכן ישיבות ההנהלה חיוניות מאוד", אומר בנבנישתי. "חשוב שכולם יהיו שותפים בכול. התפיסה שלנו היא שסמנכ"ל בחברה אוחז בשני כובעים: בכובע אחד יש לו אגף לנהל, בכובע השני הוא חבר הנהלה, וזה כולל תפקידים נוספים. בנוסף, ההנהלה צריכה להיות מגובשת, וזה גם מקרין למטה. כל חברי ההנהלה עוברים פיתוח אישי, הן בהיבט האישי והן בהיבט העסקי. בין היתר עובדים על מה התפקידים של חבר הנהלה ומה משמעות התפקיד. זה תפקיד מורכב".

ישיבות: "הגדרנו את הנושאים שההנהלה מטפלת בהם, ושאר הנושאים מטופלים על-ידי פורום מנהלי התחומים, שכולל כארבעים איש. אי-אפשר שההנהלה תטפל בכול. אני נפגש עם כל מנהלי התחומים, והם גם מגיעים פעמים רבות לישיבות הנהלה להציג נושאים שונים"

הכנה לישיבה: "יש אג'נדה שמופצת מראש, וגם חומר רלבנטי לקריאה לפני הישיבה. אני עובר על כל החומר, המצגות והמשימות שהיו אמורות להתבצע מאז הישיבה הקודמת"

סדר יום: "מזכירת ההנהלה פותחת את הישיבה ומציגה את הנושאים להיום, ואני נותן את העדכונים ואת הדגשים שלי. יש סבב עדכונים מהיר של כולם, ואחר כך מתחילים את הדיון לפי הסדר. יש התייעצויות בנושאים ספציפיים, לעתים מקדישים גם זמן להתייעצות שאחד הסמנכ"לים מבקש להעלות. במקרה כזה הוא מתכונן לכך מראש, ומכין חומר לדיון. אנחנו דנים בנושאים רוחביים בחברה שכל ההנהלה נדרשת אליהם - נושאים קריטיים בשוק התקשורת, התוויית מדיניות, או מה שאנחנו מכנים 'חמש אבנים גדולות'. אלה חמישה נושאים מהותיים שההנהלה נדרשת אליהם, כמו ניהול. בכל 'אבן' מטפלים ארבעה חברי הנהלה. הם עושים עבודת חשיבה בנושא, ובישיבות ההנהלה מעדכנים את כולם. הישיבה נסגרת בסיכום שלי"

מצגות: "יש, אבל הן נשלחות לחברי ההנהלה כמה ימים לפני הישיבה. כולם מגיעים לישיבה ברמת מוכנות גבוהה"

סמסים | מיילים: "לא נכנסים לישיבות עם לפטופים. הטלפונים הניידים נמצאים בכיס, ולא על השולחן, כדי שלא יגנבו את תשומת הלב. כל אחד בוגר מספיק להחליט אם הוא חייב לענות על שיחה או לסמס. אם יש משהו חריג, אני השוטר הרע ואני מעיר. אבל זה כמעט לא קורה"

פוליטיקה פנימית: "יש לי כמה עקרונות ברזל. אחד מהם הוא שכל חבר הנהלה מחויב להעלות את כל הדעות שלו בישיבה, גם אם הן כואבות. כשהדלת נסגרת - הכול עולה, והביקורת צריכה להיאמר באופן גלוי ולגיטימי. אפשר גם להגיד שסמנכ"ל לא טיפל טוב בנושא כלשהו. במקום שבו כולם חושבים אותו הדבר, אין התפתחות. לוקח זמן להיכנס לזה; זה חינוך. גם אין אצלנו דיונים בארבע עיניים אחרי הדיונים; אני קוטע את זה מיד. יש לי עיקרון נוסף, שאני קורא לו 'דיסאגרי אנד קומיט'. אם חבר הנהלה חשב שצריך ללכת ימינה, ואחרי שהוא נימק והעלה את כל הטיעונים ההנהלה קיבלה החלטה ללכת שמאלה - הוא מחויב לה. כולם מיישרים קו"

אווירה: "מצד אחד יש חוקים ונהלים ברורים; מצד שני, בתוך המסגרת האווירה נעימה וחברית"

פרוטוקול: "מזכירת ההנהלה מסכמת את ההחלטות לביצוע ומפיצה פרוטוקול שכולל משימות ומעקב"

על השולחן: סנדוויצ'ים, ירקות חתוכים, קפה ומים

ימי הולדת: "מציינים, וגם לידות. מביאים עוגה, מתנה, שרים שיר, מברכים"

גיבוש הנהלה: "יש מפגשים במסעדות וימי כיף עם המשפחות, אבל בעיקרון אנחנו מעדיפים לעשות דברים מיוחדים עם משמעות לכלל החברה. בשנה שעברה החברה הגיעה לגבהים חדשים, וכדי להמשיל את זה לקחנו את כל העובדים וטיפסנו ברגל את המצדה"

מפגשי הנהלות: "פורמט שיזמתי ואני דבק בו. פעם ברבעון אנחנו נפגשים עם הנהלה של חברה אחרת. היינו בקשת, בשטראוס, בניו פארם. חברי שתי ההנהלות מציגים את עצמם, עושים מצגת קצרה על פעילות כל חברה, ומתפתח דיון. לעתים קרובות אנחנו מגלים בחצי חיוך שההתמודדות בסוגיות רבות היא דומה. הרעיון הזה לא כתוב בספרי ניהול, אבל הוא מאפשר להרים את הראש מהיומיום, לשמוע דברים חדשים ולקבל רעיונות. אלה מפגשים קלילים של כארבע שעות, ואני אוהב אותם מאוד"

"חייבים להתמיד במעקב לאורך כל הדרך" | משרד החקלאות

הדשא של השכן משרד החקלאות / צלם: אדוארד קפרוב
 הדשא של השכן משרד החקלאות / צלם: אדוארד קפרוב

שרה: אורית נוקד; ותק בתפקיד: שלושה חודשים; מספר עובדים: כ-1,800; מיקום: הקריה החקלאית, בית דגן

חברי הנהלה: 28, עשרים גברים ושמונה נשים. חבר ההנהלה הצעיר ביותר בן 33; המבוגר ביותר בן 68. הוותק הממוצע בהנהלה: שש שנים

תדירות: פעם בחודש וחצי-חודשיים. כל ישיבה אורכת כשעה וחצי

מהות ומשמעות: "ישיבות הנהלה מאוד מקדמות ומפרות", אומרת נוקד, שלה זוהי הישיבה השנייה בתפקיד. "אנחנו מעלים נושאים לדיון ושומעים דעות שונות. בישיבות משתתפים אנשים מהרבה מאוד מחלקות, מתעדכנים ומעלים רעיונות. אני שמה דגש מיוחד על מעקב וביצוע. אם רוצים לקדם נושא, חייבים להתמיד במעקב עליו לאורך כל הדרך ולא להרפות, אחרת זה רק דיבורים. אלוהים נמצא בדברים הגדולים וגם בדברים הקטנים".

ניהול וישיבות: "משרד החקלאות הוא משרד גדול מאוד עם הרבה יחידות, ויש לו פורומים שמתכנסים לפי עניין. מאז שמוניתי לתפקיד כבר ישבתי בפורומים של כולם. בהמשך אגיע לישיבות הפורומים לפי הנושאים שאני רוצה לקדם, או לפי בקשות של היחידות"

הכנה לישיבה: "אני מגבשת את רשימת הנושאים לישיבה בעצה אחת עם המנכ"ל הוותיק והמקצועי של המשרד, יוסי ישי. סדר היום נשלח מראש לכל המשתתפים"

סדר יום: "בתחילת הישיבה אני נותנת הקדמה בת כמה דקות, חוזרת על סדר היום ומבקשת מהמנכ"ל או מהאנשים הרלבנטיים להציג את הנושא שבו דנים. אז מתקיים סבב של התייחסויות ושל עדכונים, יש לפעמים גם מצגות, ותוך כדי הדיון אני אומרת איך אני תופסת את הדברים ומה המדיניות שלי. יש החלטות שמתקבלות בישיבה, ויש החלטות שאנחנו מעבירים לצוות מצומצם יותר. בסוף, אני מסכמת את הישיבה"

אסמסים | מיילים: "בישיבות שהייתי בהן עד כה היה ריכוז מקסימלי. לא ראיתי שאנשים מסמסים". חברי ההנהלה לא מכניסים לפטופים לישיבות

אווירה: "בכלל לא פורמלית. אני אדם לא פורמלי. אומרים לי 'השרה', ואני אומרת - עזבו, אורית, זה יותר יפה"

פרוטוקול: "בסיום הישיבה מופץ פרוטוקול שבו נכללות ההחלטות שהתקבלו, וכן מופץ חומר נוסף שהוצג בישיבה, כמו דוחות או מצגות"

על השולחן: "בישיבה הראשונה שלי פה הגישו קרואסונים, בורקסים ועוגיות. אני מאמינה באורח חיים בריא ובתזונה נכונה, וחשבתי שזה לא נכון שיאכלו בורקסים. מעבר לכך, ישיבות לא נועדו כדי לאכול בהן. החלטתי שהכיבוד יהיה מעתה ירקות ופירות חתוכים. אני יכולה להחליט, אבל פה זה משרד ממשלתי, לא חברה פרטית. זה היה צריך לעבור פרוצדורה טכנית - תקשי"ר, אישור של החשב. זה עבר, וכבר יש שינוי".

גיבוש הנהלה: באמצע מארס השתתפו חברי ההנהלה ביום עיון וסיור במרחב שקמה בעוטף עזה. בחודש יוני הם יבקרו בבית לוחמי הגטאות. "הגיבוש מאוד חשוב, זה חלק מהקשר בין חברי ההנהלה. באירועים כאלה מגלים לפעמים גם צדדים אחרים באנשים"