האם מחיר הנפט יעלה שוב? אופ"ק: "הדרישה תגדל"

מחיר הזהב השחור יורד שלושה ימים ברציפות ונסחר סביב 106 ד' לחבית ■ ברקע: אפשרות להפסקת אש עם המורדים בלוב ■ אופ"ק: הדרישה לנפט תעלה ל-29.9 מיליון חביות ביום

הנפט יורד שלושה ימים ברציפות בבורסה בניו-יורק, על רקע שקילת כוחות המורדים בלוב את היוזמה הטורקית להפסקת אש ביניהם לנאמני קדאפי, תוך הפסקת ההפצצות האוויריות של כוחות נאט"ו במדינה. למרות זאת, אופ"ק מעריך כי הדרישה לנפט תעלה ב-2011.

מחיר חבית נפט ירד אמש (ג') בכ-3.7% אל מתחת לרף 106 דולר לחבית. מדובר בירידה הדו-יומית החדה ביותר זה קרוב לשנה, וזאת על רקע דברי המורדים בלוב כי ישקלו בחיוב הפסקת אש באזור כתלות בויתורו של קדאפי על השלטון במדינה.

למרות זאת, העריך אופ"ק (OPEC), ארגון המדינות המייצאות נפט, כי הביקוש לנפט דווקא יגדל. לפי ההערכות, בשנה הנוכחית הדרישה לנפט גולמי צפויה לעלות ל-29.9 מיליון חביות ביום, 400 אלף חביות יותר מאשר ב-2010 ו-100 אלף יותר חביות מהתחזיות הקודמת.

בנוסף, באופ"ק צופים כי הדרישה הגלובלית לנפט (גם ממדינות שלא חברות בארגון) תרשום עלייה של 1.4 מיליון חביות ביום במהלך השנה הנוכחית, לאחר עלייה של 2 מיליון חביות ביום ב-2010. כאמור, מחיר הנפט יורד ב-3.5% לרמה של 106.08 דולר לחבית.

"סביר שנצפה בתיקונים קלים במידה והסיטואציה בלוב תיפתר", אומר אנדרי קריצ'נקו, אנליסט מ-VTB קפיטל, "אולם איננו יכולים להעריך כרגע את הנזק שנגרם לתעשיית הנפט במדינה עקב המהומות וההפצצות - כל הרישומים שהיו קיימים, נמחקו".