וול סטריט רשמה עליות בסיום; מניית סיוה זינקה ב-10.6%

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ■רווחי JP מורגן זינקו 67% ל-5.6 מיליארד ד' ברבעון הראשון ■ ספר הבז': הצמיחה המתונה בארה"ב נמשכה במארס, אך האסון ביפן צפוי לפגוע בארה"ב

המסחר בבורסה בניו יורק הסתיים הערב (ד') באווירה חיובית, כאשר את העליות הוביל מדד הנאסד"ק. על המסחר השפיעו לחיוב דבריו של הנשיא אובמה, שפרש את תוכנית הקיצוצים הרב שנתית וכן הושפע המסחר מנתוני מאקרו חיוביים יחסית ומדוחות חזקים יחסית. זאת, לאחר שבשווקים ברחבי העולם נרשמו היום עליות מרשימות לאחר יום המימושים שהיה אתמול. נציין כי עונת הדוחות בארה"ב שהחלה אתמול עם דוחות אלקואה, תיכנס בתקופה הקרובה ל"הילוך גבוה" כשחברות רבות עתידות לפרסם את תוצאותיהן לרבעון הראשון של שנת 2011, ביניהן בלטו היום דוחותיו של בנק JP מורגן שדיווח על זינוק של 67% ברווחיו ומחר יפרסמו, בין השאר, צ'ק פוינט וגוגל את תוצאותיהן.

הערב נשא הנשיא אובמה נאום בוושינגטון, בו פרש את תוכניתו לטיפול בגירעון האדיר של ארה"ב. אובמה מבקש לקצץ 4 טריליון דולר מהחוב האמריקני ב-12 השנים הבאות או עוד קודם. נראה כי אובמה ממהר להציג את תוכנית הקיצוצים בעוד שתקרת ההלוואה של הממשל שעומדת על 14.3 טריליון הולכת וקרבה. הנשיא קרא לקיצוצים בהיקף של 3 טריליון דולר, בהם גם קיצוצים בתוכנית המדיקר וכן הציע תוכנית להגדלת המיסוי על עשירי ארה"ב, בכך שיאפשר להקלות המס על הרווחי של העשירים לפקוע, ביטול הפטורים יביא לקיצוץ של כטריליון דולר. נציין כי התחזיות בבית הלבן הן כי השנה יגדל הגירעון התקציבי של הממשל ל-1.65 טריליון דולר. הרפובליקנים דרשו לקשור את הדרישה לקיצוץ בגירעון בתמיכתם בהעלאת תקרת ההלוואה.

ברקע, נציין כי הנפט סגר בעלייה של 0.7% ונקבע ברמה של 107.11 דולר לחבית, לאחר שדוח המלאים איכזב את המשקיעים, כשהראה כי בשבוע האחרון עלה מלאי הנפט הגולמי ב-1.6 מיליון חביות בהתאם לציפיות אך מלאי הבנזין והתזקיקים ירד יותר מהצפי. בכך ממשיך הנפט את המגמה השלילית שהפילה אותו אתמול. מוקדם יותר נרשמה התאוששות במחיר הנפט שנסחר קרוב ל-107 דולר לחבית, לאחר שכווית הודיעה על הפסקה זמנית של יצוא הנפט ממנה על רקע סופת חול הפוקדת את הנסיכות המדברית.

ביפן, הודיעה אמש חברת Tokyo Electric Power, מפעילת הכור הגרעיני בפוקושימה, כי בעקבות רעידת האדמה שפקדה את המדינה בליל אמש הוחלט להעלות את רמת חומרת המשבר הגרעיני במדינה לדרגה המרבית - בדומה לדרגת האסון בצ'רנוביל. בהתאם, הפחיתה הממשלה היפנית את תחזית הייצוא, הייצור התעשייתי ותחזית הצריכה הפרטית.

אופ"ק (OPEC), ארגון המדינות המייצאות נפט, העריך היום כי הביקוש לנפט יגדל וימשיך להיות במגמת עליה. לפי הערכות אופ"ק, הדרישה לנפט גולמי בשנה הנוכחית צפויה לעלות ל-29.9 מיליון חביות ביום, 400 אלף חביות יותר מאשר ב-2010 ו-100 אלף יותר חביות מהתחזיות הקודמת.

אמש השפיעו הירידות על הסנטימנט בשוק ומדד ה-VIX, המוכר גם כ"מדד הפחד", הוסיף כ-11%, אך היום הוא נסחר ביציבות סביב רמה של 17%.

9 חודשי עלייה במכירות הקמעונאיות

בזירת המאקרו, התפרסמו ב-15:30 נתוני המכירות הקמעוניות, אשר עלו זה החודש התשיעי ברצף. העלייה במארס הסתכמה ב-0.4% לעומת צפי לעלייה של 0.5%, כאשר בניטרול עליית מחירי הדלק הסתכמה העלייה ב-0.1%. מכירות כלי הרכב נפלו בחודש החולף ב-1.7%.

בשעה 17:00 פורסם כי המלאים העסקיים גדלו בפברואר ב-0.5% לעומת צפי לעלייה של 0.8%. נציין כי נתון זה הוא מרכיב מרכזי בתחזיות צמיחת התמ"ג והעלייה המתונה מהצפי בו, עשויה להפחית את תחזיות הצמיחה לרבעון הראשון. כחצי שעה לאחר מכן יתפרסם מדד מלאי הנפט הגולמי.

בשעה 21:00 פורסם ספר הבז' המצביע על הפעילות הכלכלית ב-12 מחוזות הפדרל ריזרב. על פי הספר, נמשך גם במארס השיפור המתון בפעילות הכלכלית במחוזות הפד, בזכות השיפור בפעילות היצרנית ובשוק העבודה. עם זאת, עולה מהדוח כי לאסון שנגרם ליפן כתוצאה מרעידת האדמה, הצונמי שבא בעיקבותיה והאסון הגרעיני שהתפרץ בעקבות זאת, ישנה השפעה ממשית או שצפויה להיות השפעה על מרבית מחוזות הפד בארה"ב.

פתיחה חזקה לעונת הדוחות של הבנקים

JP מורגן ריכזה עניין על רקע פרסום דוחותיה לרבעון הראשון. בשורה התחתונה היכה הבנק את תחזיות האנליסטים והציג זינוק של 67% ברווח ל-5.6 מיליארד דולר, 1.28 דולר למניה, לעומת רווח של 3.3 מיליארד דולר, 74 סנט למניה, ברבעון המקביל אשתקד. אנליסטים המסקרים את הבנק ציפו בממוצע לרווח של 1.16 דולר למניה. בנוסף הבנק הודיע על העלאת שיעור הדיבידנד שהוא מחלק ל-25 סנט למניה ברבעון והגדיל את תוכנית הרכישה בחזרה של מניותיו ל-15 מיליארד דולר, מתוכם כ-8 מיליארד דולר ב-2011.

ג'נרל אלקטריק ריכזה עניין על רקע הצעתה לממשלת יפן לתוכנית פירוק לכור בפוקושימה. מדובר תוכנית משותפת עם היטאצ'י , יצרנית הכורים היפנית, שמביאה לאחר רעידת האדמה שפקדה בליל אמש את יפן בדרגה של 6.3 בסולם ריכטר. הרעידה הובילה לפריצה של שריפה נוספת בכור, שגרמה למדינה להעלות את חומרת המשבר הגרעיני מרמה 5 לרמה 7 - רמה זו ממקמת את האסון הגרעיני הפוקד את היפן בשורה אחת עם אסון צ'רנוביל המדובר. לדברי מומחים, התוכנית עשוייה להיארך יותר משלושה עשורים, וצפויה לעלות לכלכלה היפנית מעל טריליון ין (יותר מ-12 מיליארד דולר).

מניית טויוטה המשיכה לעורר דאגה עקב קשיים בייצור אליהם נקלעה בעקבות השבתת מרבית מפעליה ביפן. החברה הודיעה היום כי תצמצם את הייצור ב-5 מפעלים שונים באירופה, למספר ימים בחודשים אפריל ומאי.

ענקית התרופות טבע המשיכה לעמוד במרכז העניינים בעוד הכנס של ה-AAN בהוואי נמצא בעיצומו. אתמול פירסמה החברה את תוצאות הניסוי לתרופת הלקווינימוד, תרופה שניתנת לבליעה נגד טרשת נפוצה בשיתוף עם חברת Active Biotech השוודית. במקביל מסרה טבע כי התרופה כבר לא נמצאת על "המסלול המהיר" לאישור של ה-FDA (מכיוון שתרופת הגליניה של נוברטיס כבר משווקת) - מה שצפוי להוסיף 3-6 חודשים למשך הזמן עד לאישור. בטבע צופים שהתרופה תגיע לשוק בסוף 2012 או תחילת 2013 לכל המאוחר.

מניית פריגו סגרה בעליות לאחר שדיווחה כי טבע, שותפתה, קיבלה אישור למכור ללא מירשם רופא את הגירסה הגנרית לאלגרה, תרופה לטיפול באלרגיה שבמקור מיוצרת ע"י סאנופי אבנטיס. נזכיר כי פריגו רכשה את הזכויות למכירה והפצה של הגירסה הגנרית הנמכרת מעבר לדלפק ששמה Fexofenadine HCl במינונים של 180 ו-60 מ"ג.

חברת אפל כהרגלה, משכה תשומת לב על רקע מהפיכה אפשרית נוספת: לטענת האנליסט פיטר מיסק מג'פריס, תשווק החברה "טכנולוגית נוספת לסלון" בצורת שירות וידאו מבוסס ענן שיהווה תחרות למנויי נטפליקס .

נס טכנולוגיות הדואלית הודיעה היום כי זכתה בעסקה בהיקף 60 מיליון שקל עם חברת החשמל. העסקה כוללת יישום ובדיקות תוכנה לפרויקטים המבוססים על מערכות SAP.

פלוריסטם הדואלית שעלתה בת"א ב-4.6% ריכזה עניין גם בוול סטריט לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות טובות בניסוי בטרשת עורקים. על פי הממצאים בניסוי המוצר של חברת הביומד (תאי הגזע מהשלייה) הינו בטוח לשימוש, משפר את איכות חייהם של החולים ובעל פוטנציאל לריפוי טרשת עורקים בגפיים תחתונות.

מניית סיוה בלטה לחיוב כשזינקה במחזור גדול מהרגיל, לאחר שכלכני ברקליס קפיטל החלו לסקר אותה עם המלצת "תשואת יתר".

[לארביטראז][לפורטל הפיננסי]