פרוקצ'יה בנאום פרישה: "יש לשקוד יום-יום על תקינות מערכות השלטון"

‎‎במעמד בכירי מערכת המשפט לדורותיהם נפרדה שופטת העליון אילה פרוקצ'יה מכס השיפוט ■ ביניש, וינשטיין ונאמן הרעיפו עליה תשבוחות: "דמות של המשפטן האידיאלי בשירות הציבורי"

‏במעמד כל 15 שופטי בית המשפט העליון, נשיאי ושופטי העליון לדורותיהם ובכירי מערכת המשפט, נפרדה היום (ד') השופטת אילה פרוקצ'יה מכס השיפוט.

"אנו נפרדים היום משופטת דגולה", אמר היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, "אין ספק כי עוד נכונו לך עלילות".

קולה של נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, נשנק במהלך דברי הברכה שנשאה לכבודה של פרוקצ'יה, כשנפרדה מ"חברתנו כאחות לנו, השופטת אילה פרוקצ'יה", ובעת שחיבקה ונישקה אותה מול המצלמות.

‏בטקס השתתפו ונכחו, בין היתר, הנשיאים בדימוס אהרן ברק ומאיר שמגר, השופטים בדימוס יצחק זמיר, דליה דורנר, יעקב טירקל, אליהו מצא, תאודור אור, אליעזר גולדברג, טובה שטרסברג-כהן, שלמה לוין ואפילו מישאל חשין, שהתנגד בשעתו למינויה של פרוקצ'יה לעליון, ושהיה יריבה במשך שנים רבות. בנוסף נכח בטקס גם ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון.

גם שר המשפטים, יעקב נאמן, בא לברך, ועמו וינשטיין ופרקליט המדינה משה לדור, ביחד עם רבים מאנשי משרד המשפטים, שבו כיהנה פרוקצ'יה במשך 14 שנים קודם למינויה לשיפוט לפני 24 שנים.

‎‎‏"מקווה שהמירוץ יימשך"

‏"זכות גדולה עמדה לי ולבני דורי לחוות לאורך שנות חיינו את ציוני הדרך המרכזיים בחייה של המדינה, ואת הפלא הגדול של התקומה הציונית", אמרה פרוקצ'יה בנאום הפרידה שלה. "זכות גדולה עמדה לי להתחנך בארץ בשנים הראשונות שלאחר קום המדינה, ולחוות את שלבי התפתחותה של התרבות הישראלית ההולכת ונבנית, ולהשתלב לאחר מכן במערכת העשייה השיפוטית.

"מפעל התקומה החלוצי טרם הסתיים, והוא מצוי בעיצומו. צריך לשקוד יום-יום ושעה-שעה על תקינותן של מערכות השלטון ועל שימורם ופיתוחם של הערכים החוקתיים וזכויות האדם. להגיע לפינות שנותרו עדיין בשולי החברה ולא זכו להגנת המדינה והמשפט. דבר אינו מובן מאליו".

‏פרוקצ'יה הודתה במיוחד לשני "אישים דגולים", כהגדרתה, האחד הוא נשיא העליון בדימוס שמעון אגרנט, שפרוקצ'יה שימשה בצעירותה העוזרת המשפטית הראשונה שלו, והשני הוא הנשיא בדימוס אהרן ברק, "על תרומתו ההיסטורית לעיצוב השיטה ועקרונות היסוד, ועל הדוגמה והמופת, ששימש לכולנו לנתינה אישית שאין לה גבולות, לפרט ולכלל, לקרוב ולרחוק, ליחיד ולחברה".

פרוקצ'יה ציטטה שופט בדימוס שאמר עם פרישתו כי "שופט פורש משול לסוס דוהר המגיע אל קו המטרה וממשיך עדיין במירוצו, אך בלא קו מטרה ברור. אני מקווה שהמירוץ יימשך", איחלה לעצמה, "שהרי אדם, כל עוד נשימה באפו, מבקש להביא תועלת למישהו או למשהו. שכן בזה טמון טעם החיים".

‏‎‎ביניש: מעמודי התווך

‏‎‎נשיאת העליון ביניש אמרה כי "במשך שנים הייתה פרוקצ'יה מעמודי התווך של משפחת השופטים. גם כאשר נחלקנו בדעותינו ולא הגענו להסכמה בפסקי הדין המעטים, שבהם נפרדו דרכינו, כמו בנושאי האימוץ או בפרשת הסדר הטיעון שנערך עם הנשיא משה קצב, אי-אפשר היה שלא לכבד את העמדה העקבית והעצמאית של אילה, הנטועה בתפיסותיה הערכיות והאישיות".

‏בנימה אישית יותר, סיפרה ביניש כי הכירה את פרוקצ'יה עוד לפני שנים רבות. "שתינו בנות אותו דור. בבית המשפט נפגשנו לראשונה במסדרונות, אני כמתמחה, כשאילה הייתה העוזרת המשפטית של הנשיא אגרנט. הופעתה החיצונית מאז ועד היום תמיד משכה את תשומת-לבי בדמותה האצילית, בתלבושותיה המצטיינות בסגנון אישי וכשכל דמותה אומרת טעם וכבוד.

"איני יכולה שלא להזכיר כי בכל שעת ערב מאוחרת שבה יצאתי מבית המשפט, הייתה עדיין מכוניתך ללא תזוזה בחניון, והאור דולק בלשכתך. עכשיו תגלי, למשל, שאפשר לצאת ממקום שבו את שוהה שנים רבות, ולראות אור יום".

‎‎וינשטיין: "המשפטן האידיאלי"

‏היועץ המשפטי וינשטיין אמר כי "השופטת פרוקצ'יה מהווה עבורנו, הפוסעים מדי יום במשעולי המשפט, דמות בולטת בייחודיותה, בחריפות מחשבתה ובאומץ-לבה השיפוטי. פרוקצ'יה היא בת הארץ הזו. שדות עמק הירדן הם תבנית נוף מולדתה. אין פלא שגם דרכה המקצועית ויצירתה השיפוטית משקפות את טוב הארץ; את רוחה, את מזגה ואת ערכיה; ניכרת בהם אהבת הארץ והמדינה".

‏וינשטיין הזכיר את שירותה לאורך 14 שנים של פרוקצ'יה במגוון תפקידים במשרד המשפטים. "דמותה היא דמותו של המשפטן האידיאלי בשירות הציבורי; זה אשר זכויות האדם הן נר לרגליו; זה הנוהג בהגינות ובדרך ארץ; זה המפגין רמה מקצועית ומוסרית גבוהה; זה הרואה עצמו מופקד על ביצורו של שלטון החוק בישראל.

"ניתן לזהות בפועלה מאפיין משותף, והוא - שאיפתה המתמדת לתיקון חברתי ולכינון חברת מופת: חברה המושתתת על ערכי צדק, חברה המקדשת את כבוד האדם וחירותו, חברה המקדשת את ערך השוויון, חברה המקדשת את טוהר המידות ותקינות השלטון".

‎‎נאמן: "יכולת להגיע להבנה"

‏שר המשפטים, יעקב נאמן, סיפר כי הכיר את פרוקצ'יה מאז לימודיהם המשותפים בפקולטה למשפטים בירושלים, אז למדה שנה מעליו. "כשהייתי בספרייה והייתי נתקל בשאלה, היא תמיד הייתה שם, סייעה, ומאז המשיכה באותה דרך. סיוע, עזרה, הבנה - והכול בחיוך וברצון".

לדבריו, "פרוקצ'יה ידועה ביכולתה להגיע לקונצנזוס ולהבנה בוועדה לבחירת השופטים שאני חבר בה. עם פרוקצ'יה הצלחנו תמיד, בעזרתה הרבה ובחוכמתה, להגיע להבנות ולסיכומים פה-אחד".

‏כעת תתפנה פרוקצ'יה לכתוב את פסקי הדין בתיקים שעוד נותרו פתוחים על שולחנה, במשך 3 החודשים הקרובים, לפני שתעזוב סופית את בית המשפט העליון. ‏‎‎‏